http://www.amklassiek.nl/oldtimerparagr ... 013/08/29/Een lichtpuntje of een illusie?
Door: Erik van Putten
Nu de vakantieperiode voorbij is heeft het normale leven zich herpakt. In deze periode maakt iedereen zich weer op voor de jaarlijkse eindspurt. Die periode kenmerkt zich ook door het nemen van beslissingen voor het volgende kalenderjaar.
Er zijn ook uitzonderingen. Want de Stichting Autobelangen/vrijstellingoldtimer.nl verricht al maanden inspanningen op hoog niveau richting politiek Den Haag. Zonder een adempauze te nemen. Wouter van Embden cum suis gaan heel diepgravend te werk om de zo belangrijke oldtimerparagraaf in het regeerakkoord en het daaruit volgende MRB-akkoord terug te draaien.
Ik heb nieuws voor u: er is een grote kans dat het gaat lukken. Want de keihard werkende belangenbehartigers hebben nu toch wel heel veel kraakheldere informatie boven tafel gekregen. Die kenmerkt zich door een nadrukkelijke juridische schaduw. Uit het steeds forser wordende dossier blijkt dat op zijn minst getwijfeld mag worden of de aangekondigde maatregelen- en het daarop volgende MRB-akkoord van april dit jaar- de toets van Vrouwe Justitia kunnen doorstaan.
De kans daarop lijkt klein. Niet voor niets heeft Vrijstellingoldtimer.nl nu topadvocaat Mr. Tom Barkhuysen in de arm genomen. En die bevestigt- zij het heel diplomatiek- dat er sprake is van onevenredigheid (“op drie maatregelen binnen vier jaar kan de doelgroep zich nooit financieel instellen”). Daarbij zou het huidige Amendement Van Vliet pas in 2015 worden geëvalueerd. Voorts blijkt er weinig invloed te zijn op de vervuiling dankzij Co2 uitstoot. Die blijkt al jaren op hetzelfde niveau te liggen in ons land. Dus ook milieutechnische redenen kunnen van tafel worden geveegd. Daarbij kost de maatregel alleen maar geld.
Eerder gaf ik al aan dat karrevrachten aan directe belastinginkomsten verdwijnen (“oude auto” en branche) en de daaruit voortvloeiende financiële spin-off nadelig uitpakken voor de Rijksbegroting. (Omzetbelasting, assurantiebelasting, toeleveranciers en veel verloren arbeidsplaatsen-dus uitkeringen.) Het is dus zaak dat de oldtimerparagraaf en het daaruit volgende MRB-akkoord zo snel mogelijk richting eeuwige jachtvelden worden gestuurd. Maar wie dan vervolgens denkt: “opgelost” komt bedrogen uit. Als vaststaat dat politiek Den Haag op basis van juridisch drijfzand de oldtimer- en youngtimer branche veel schade toebracht, komt er een geheel nieuwe dimensie in het dossier.
Nu zal men in Den Haag nog tevreden spinnen over het feit dat de paragraaf in het regeerakkoord een nieuwe teruggang in geïmporteerde auto’s- gebouwd tussen 1973 en 1987- laat zien. Maar Vrijstellingoldtimer.nl toont aan dat het vrijstellingsdossier nu al forse gevolgen heeft voor eigenaren, branche en Staatskas. Zo langzamerhand zal het tevreden gespin van onze topambtenaren transformeren naar hoofdbrekend gegrom. Een overwinning van Vrijstellingoldtimer.nl wordt namelijk de start van een -door Den Haag zeer ongewenste- nieuwe episode. Die kan zich zomaar eens kenmerken door juridische procedures en schadeclaims van eigenaren en branche.
Want Van Embden cum suis tonen met het uitstekende oldtimerdossier- nu al aan dat de verder teruggelopen import van “oude auto’s” het resultaat is van een paragraaf in het Regeerakkoord die waarschijnlijk nooit geschreven had mogen worden. Mocht Vrijstellingoldtimer.nl het voor elkaar krijgen om het Amendement Van Vliet in stand te houden, dan is dat een fraai resultaat.
En vooral een logisch gevolg van de krakkemikkig geschreven oldtimerparagraaf.