door Anthony » 16 feb 2014, 18:55
Vandaag gemeten aan de lambdasonde en microswitch gecontroleerd.
Koude start ging vandaag zoals het hoort, en motorblok liep gelijk goed.
CO wat hoger gezet naar 0.5%.
Ik merkte dat de auto vooral onderin toeren feller geworden is,
er is meer kracht met minder gas geven.
Vervolgens nog wat gestart met warme auto, telkens 10min. stil laten staan. starten gaat prima.
Vervolgens de auto 3.5uur stil laten staan
de "koude start" voor zover van toepassing ging prima.
besloten om weer een stukje te rijden en veel remoefeningen.
De auto viel weer 1x uit!
Omdat ik de laatste dagen het gedrag van uitval relatief vaak heb gezien, en ook het moment waarop dit gebeurt , heb ik er nu wat meer info over.
Mij valt op dat:
- de laatste dagen de auto ALLEEN stilvalt, op het moment deze net in de fase op bedrijfstemperatuur is gekomen, temp meter op 80. De auto valt dan 1x uit en ook zelfs 2x uitgevallen op een testrit van nog geen 5km.
OOK merk ik op dat:
- als ik aan het remmen ben, het rpm(zoals dat hoort) afneemt, afneemt tot stationair en dan valt de auto niet meer uit.
- maar op het moment ER EEN UITVAL AAN ZIT TE KOMEN, en ik aan het afremmen ben, stijgt opeens het rpm naar 1100/1200 rpm(vanuit 900\1000), en dan valt de motor INEENS uit. alle lampjes op dashboard gaan branden.
kort samengevat: ik kan bijna voorspellen als de auto gaat uitvallen want dan stijgt het rpm tijdens afremmen even naar 1100-1200 en valt dan vervolgens uit!!
ik zet de auto dan in de N, en de auto start onmiddelijk.
Er is al veel vervangen en/of gecontroleerd aan de auto, het Overspanningsrelais is nog niet vervangen door mij, wel open gemaakt en bekeken en alles ziet er van binnen goed uit...
Het brandstofpomprelais is nog niet vervangen, dit is 6mnd oud(volgens vorige eigenaar). Ik heb het brandstofpomprelais wel open gemaakt en gezocht naar losse contacten, ziet er prima uit allemaal.
Kan met deze specifieke klacht, toch het overspanningsrelais de boosdoender zijn? of brandstofpomprelais??
De auto rijdt perfect, trekt goed en is echt fel.
Ik hoop dat hiermee, met deze nieuwe info, er nieuwe tips komen over dit vervelende probleem.
mvg,
anthony
Laatst bijgewerkt door
Anthony op 17 feb 2014, 07:31, in totaal 1 keer bewerkt.