Ik heb aan het begin van de zomer een W201 gekocht, ter vervanging van mijn W210.
De 210 moest roestvrij gemaakt worden, en om toch te kunnen blijven rijden heb ik een 190 bijgekocht.
Een mooie zilvergrijze 1.8 automaat, sportline uitvoering uit 1992.
Wezen kijken, proefrit gemaakt, alles in orde en lopen als een zonnetje!
Op de terugweg naar huis echter, dacht ik al bij het stoppen op een parkeerplaats, dat de auto op het laaste moment er mee stopte. Ik twijfelde echter, en omdat ik rechtdoor reed voelde ik ook niks aan het sturen of iets dergelijk.
Later in de week, gebeurde het vaker dat de auto bij het afremmen zijn toerental tot 0 liet zakken. Opnieuw starten was helemaal geen probleem, en meestal alweer gepiept voordat ik stilstond.
Nu wil het af en toe nog wel eens gebeuren dat de auto er mee stopt als ik afrem, heel sporadisch maar het gebeurt wel. Wat mij betreft moet dit opgelost worden, want dan is de auto weer tiptop in orde.
Nu is mijn W210 inmiddels al weer klaar, maar ik wil toch ook de 201 in orde hebben. De auto bevalt me gewoon heel erg goed, en heb er veel plezier mee, dus ik weet nog niet of ik hem wel weer verkoop. Los van het af en toe uitvallen is er verder niks mis mee, en loopt hij gewoon als een zonnetje. Hij ziet er van buiten ook nog heel netjes uit, dus ik wil hem technisch ook gewoon goed in orde hebben. Als ik zie wat er in het verleden aan onderhoud aan is gepleegd, dan wil ik ook gewoon dat deze goed blijft, zodat er nog lang van genoten kan worden!
Nu ben ik al langere tijd aan het zoeken, maar op het internet staan maar weinig echt duidelijke aanwijzingen wat dit fenomeen veroorzaakt. Ik ben er inmiddels wel achter dat het KE-Jetronic systeem niet heel simpel in elkaar zit, waardoor er niet een eenduidige factor uit te sluiten is. Het merendeel van alle verhalen word niet opgelost, of mensen openenen een topic ergens met een probleem, en komen later nooit meer terug om de oplossing te posten. Daarom dat ik hier mijn verhaal neer wil zetten zodat ook iemand anders er wat aan heeft.
-Ik heb inmiddels mijn OVP-relais vervangen voor een nieuw OEM exemplaar, maar dit loste het probleem niet op. Wel heb ik heeel sterk het idee dat het nu minder vaak voorkomt.
-De stappenmoter heb ik schoongemaakt en gecontroleerd op werking, maar deze was eigenlijk helemaal niet vies en werkte gewoon goed. Bij de auto heb ik een hele map met documentatie gekregen, en daaruit blijkt dat het brandstoffilter er nog geen 10.000 km's onder zit, dus deze sluit ik voor het gemak ook even uit.
-Co waarde is opnieuw afgesteld, maar is ook geen oplossing.
-De brandstofpomp hoor je lopen als de auto op contact gaat, dus het Brandstofpomprelais sluit ik hier uit.
-Luchtfilter is in goede staat, en de auto heeft ongeveer 6500 km's geleden een beurt gehad.
-De auto heeft niet echt een beurt gehad, maar een compleet nieuwe kop, koppakking etc. en daarbij is ook meteen alle olie en filters vernieuwd.
-Alle vacuumleidingen heb ik gecontroleerd, en wat aangedrukt in de rubbertjes etc. Hier was eigenlijk niks op aan te merken.
Nu ben ik gister weer in de weer geweest met de 201, en begonnen de potmeter door te meten. Bingo!
De waardes die ik meet bij een ''gesloten'' toestand waren in orde. Echter wanneer de stuwschijf naar beneden gedrukt werd, klopte er helemaal niets meer van. Daarna heb ik de potmeter gedemonteerd, en deze zag er in mijn ogen niet echt helemaal meer goed uit.
- Potmeter
- foto 1.JPG (256.28 KiB) 8949 keer bekeken
- foto 2.JPG (317.45 KiB) 8949 keer bekeken
Ik verdenk nu de potmeter, en heb deze een nieuwe besteld bij Orion.
Mocht het probleem hiermee opgelost zijn zal ik dit hier weer vermelden, zoniet dan gaat het verhaal hier ook weer verder.
Hebben jullie tips of adviezen, ik hoor ze graag!
Groeten,
DeMegens