door Vinnievw » 08 nov 2010, 21:17
Het is een kwaaltje van de dieselmotoren: de koppakking kan nog wel eens gaan lekken (intern) van een klepstoter naar een oliekanaal. Daardoor verlies je aanvankelijk geen olie noch koelvloeistof, maar blijft de motor wel tikken (de hydraulische klepstoter kan geen druk meer opbouwen).
Los daarvan:
vanaf 1987 monteerde Mercedes een verbetere variant van de klepstoters, met een heel klein gaatje aan de bovenkant waardoor de lucht sneller uit de klepstoter kan als de motor net gestart wordt. Daardoor tikken de kleppen minder. De oude klepstoters, die zonder onluchtingsgaatje, zijn sindsdien ook niet meer leverbaar. Toen ik mijn klepstoters verving (door originele uiteraard) kreeg ik de klepstoters met gaatje, de klepstoters die eruit kwamen hadden het onluchtingsgaatje nog niet, waardoor ik wist dat ze nog nooit vervangen waren. Heb sindsdien geen tikkende klepstoter meer gehoord.
Der letzte Mercedes, dem die Träume der Bundesrepublik noch ins Blech gepresst waren: groß, schwer, mit viel Chrom außen und einem Innenraum, der immer ein wenig nach deutschem Wohnzimmer aussah und roch, nach Holz und Leder und Sonntagsbraten