En dan zijn we er weer!
Een 30 dagen kaart, een 60 dagen kaart, korting, vrijstelling wel liefhebber, geen liefhebber. laten we elkaar en passant nog even de hersens inslaan omdat toch iemand de schuld moet krijgen van deze maatregel.
De bron van dit alles? een houderschapsbelasting op het bezit van een auto. Dus niet gebaseerd op hoeveel je vervuilt of het asfalt loopt te verslijten, nee, het bezit alleen al wordt belast.
De zakenman die 150.000 kilometer per jaar met zijn hummer rijd, betaald nauwelijks meer wegenbelasting dan de oldtimer bezitter die een 500SEC in de garage heeft staan.
Dan gaan we vervolgens net zo lang lopen schuiven met regelingen en kortingen en ontheffingen tot alle autoliefhebbers elkaar de strot afbijten want de 500SEC bezitter vind dat die meer recht op een "gratis" oldtimer heeft dan Jan van 3hoog achter die apetrots is op zijn 190D. De hummer bezitter zal het allemaal worst wezen.
geweldig toonbeeld van beschaving.
Chapeau.
En (ik zeg het gewoon weer) als we nu gewoon de rekening precies daar neer leggen waar die hoort? Bij diegenen die het meest rijden, het meest vervuilen en het meest het asfalt verslijten?
Juist, bij diegenen die kilometers maken. Dus zowel bij de zakenman met de Hummer als bij diegenen die een ouwe Benz hebben gekocht om goedkoop te rijden en 30K km per jaar rijden (zoals ikzelf).
Dat kan dus heel simpel door de wegenbelasting in de brandstof op te nemen.
JA MAAR! hoor ik al weer heel veel mensen roepen: "grenstankstations!" "parkeerproblemen!" "etc!"
Altijd als je iets voorstelt wat nooit eerder gedaan is zetten heel veel mensen direct de hakken in de grond want nieuw=onbekend=onbemind of zoals ze in Drenthe zeggen "wat een boer niet kent dat vreet ie niet" en haast men zich om tegenwerpingen te maken in plaats van progressief mee te denken. Afschieten is blijkbaar leuker dan meedenken.
Ik heb na heel veel discussies, ook op het D66 panel, een lijst aangelegd met voor- en tegenargumenten en dat ook naar D66 in de kamer en naar het EU parlement gestuurd.
Ik zal daar even een aparte topic voor starten met de inhoud van deze post en de briefinhoud omdat anders e.e.a. onleesbaar lang wordt.
Kunnen we daar verder op elkaar schieten.