Veel mogelijkheden....
Die ventilator lekker laten voor wat het is, want die mag prima meedraaien. Als het goed is kun je die met gemak stilhouden als ie staionair draait en net gestart is. Niet doen als je net 280 heb gereden
Even serieus, want dat kan ik ook! Het getik klinkt mij wat hard in de oren om slechts een klepstoter te zijn, en als ie dan warm is zou ook minder moeten gaan tikken omdat dan je olie dunner wordt en er dus beter gesmeerd wordt.
Sluit de klepstoter nog niet uit, maar neem dat juist mee als eerst punt om te -laten- checken.
Dat geschud, en daarom denk ik juist dat het geen klepstoter is, komt me vrij bekend voor. onze turbodiesel had het ook en dat getik was ook zo 'hard'. het is gewoon een duidelijke tik die je ook hoort als de kap dicht zit. bij ietwat gas is ie weg.
De verstuivers is inderdaad een goeie van Tortouise. Als er 1 verstuiver op verkeerde druk staat ingesteld dan wil die cilinder net wat anders doen als de rest van de cilinders. laten we zeggen dat die teveel ingespoten krijgt, dan blijft de rest dus wat achter.. Daar gaat je motor wel degelijk wat van schudden. kost je de wereld niet om ze er uit te laten draaien en te laten testen. Allemaal op hetzelfde te laten zetten natuurlijk, maar hoe of wat begrijpen ze bij dat desbetreffende bedrijf wel. Als je overigens zelf wat sleutelt kun je simpelweg even een brandstofleiding van een verstuiver losdraaien. Gaat ie niet anders lopen bij 1 van de cilinders dan heb je de boosdoener gevonden. Dan alsnog allemaal laten afstellen.
Wat je zelf wel makkelijk kunt testen (teminste, ik vindt het makkelijk) is of er een verstuiver lekt. zaklampje pakken en kijken of er ergens rond de verstuiver op het blok vettig is van de diesel.
Gloeipluggen geloof ik niet zo in, dan is inderdaad alleen het starten beroerd en moet het daarna over zijn. Diesels lopen op compressie en dat heeft geen fuck te maken met gloeien na een tijdje. Hier komt weer bij kijken dat alle verstuivers op hetzelfde aantal bar dezelfde hoeveelheid diesel inspuiten. verklaart in mijn ogen ook gelijk het roken. is zeker zwarte rook? Ruikt wel lekker
Mocht het afstellen van je verstuivers niet geholpen hebben, maak dan je borst maar nat. Bij ons was dat het geval namelijk.. waarna we gekeken hebben of de pomp nog op tijd stond. Stond prima op tijd, en het werd dus een nog groter raadsel. Om een lang verhaal in te korten:
Wordt niet gelijk nijdig en steek m in de fik.. Want het kan natuurlijk makkelijk verholpen zijn in jou geval!