door Kever » 09 mei 2011, 23:00
De liefhebberij houdt na 1986 niet op.
Als ik me vanwege geringer aantal km's kon veroorloven om op benzine te rijden, dan zou ik net als velen van jullie me niet druk maken om die 50 euro per maand. Ik rijd echter ± 30.000 per jaar. De lasten per jaar aan brandstof, onderhoud, APK-plicht, verzekering en belasting zijn voor elke auto opgeteld hoog. Als je de kans krijgt in een liefhebbersauto te rijden door toch op de kosten te bezuinigen, moet je die kans niet laten liggen.
Mijn overwegingen om naar een 2.5 Diesel van vóór 1986 te zoeken:
1. Graag een diesel vanwege zuinigheid, bedrijfszekerheid en duurzaamheid.
2. Nieuwe auto's met hogere km-standen worden door toepassing van elektronica steeds minder bedrijfszeker en de reparatiekosten lopen daardoor al snel hoog op, daar heeft een oudere Mercedes geen last van. Ik heb verder voor het merk Mercedes gekozen vanwege de goede onderdelenvoorziening t.a.v. klassiekers, dit in tegenstelling tot andere merken.
3. Graag niet te hoge vaste lasten, zodat ik naast mijn dagelijkse liefhebbersauto mijn andere hobby-auto, de Kever, erbij kan houden. Bij een diesel kom je dan vanwege de bijna 100 euro per maand al gauw uit op belastingvrij.
4. Ik lees hier nogal eens: "liever een goede belastingplichtige dan een slechte, verroeste van vóór 1987." Mijn inziens is dat een vals dilemma. Een oude 190 van 1983 t/m 1986 hoeft niet slecht te zijn: een Rentnerfahrzeug, 1e eigenaar, is vaak gekoesterd en in goede staat.
5. Een auto in slechte staat moet je, tenzij je twee rechterhanden hebt en zelf alles kunt, m.i. nooit kopen, omdat je daar qua tijd en geld op leegloopt. Koop altijd een betrouwbare in goede staat, dat betaalt zich beslist terug.
6. Een goede van vóór 1987 kost inderdaad meer, maar dat betaalt zich snel terug. Zeker, wanneer je, zoals ik, van plan bent hem vele jaren te houden. Ga er eens vanuit dat een belastingvrije zoals ik heb 2000 euro duurder is. Dan heb ik dat in twee jaar terugverdiend. Plus dat ik de auto, mocht het nodig zijn, gemakkelijker en beter kan verkopen.
Overigens ben ik het met Tourtoise eens dat de meest eerlijke regeling is dat je de belasting verdisconteerd in de brandstofprijs.
Nog iets: waarom werd de houderschapsbelasting ook al weer bevroren? Vanwege de plannen voor het rekeningrijden, waarbij men ergens een grens wilde trekken voor het verplicht inbouwen van zo'n kastje. Inmiddels is het rekeningrijden alweer van de baan, maar de bevriezing van de regeling is gehandhaafd. Wederom kassa voor de overheid dus.
Tenslotte: net als Brouwers ben ik meer beducht voor veranderingen op het gebied van milieuzone's en zo dan veranderingen in het belastingregime. Je zal maar in een grote stad wonen en uit grote delen van de stad verbannen worden. Dat lijkt me een veel serieuzer probleem.
Laatst bijgewerkt door
Kever op 10 mei 2011, 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.