W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 27 okt 2021, 03:48

Werkcylinder koppeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Werkcylinder koppeling

Berichtdoor Theo10 » 27 sep 2021, 15:27

Hallo Benzvrienden,

Omdat ik binnenkort toch onder de auto moet werken leek mij het verversen van de vloeistof in de werkcylinder van de koppeling wel eens goed. Er zit een ontluchtingsnippeltje aan en door wat druk op het reservoir te zetten kan ik de 30 jaar oude vloeistof verversen; veel zal het niet zijn.
Iemand hier ervaring mee?

Vr. groet,
Theo
Theo10
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 okt 2020, 21:00
Woonplaats: Berg en Dal
Roepnaam: Theo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Werkcylinder koppeling

Berichtdoor RD500SEC » 27 sep 2021, 21:26

Kijk voor dat je druk op het reservoir zet, of de slang die tussen het reservoir en de gever cilinder zit, niet is gescheurd, en nog goed vast zit.
Anders deze slang eerst vervangen.
Overigens denk ik niet dat de vloeistof 30 jaar oud is die je zult aantreffen, deze hoort net als het remsysteem om de twee jaar ververst te worden. (Maar wordt wel vaker vergeten om te doen)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1531
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Werkcylinder koppeling

Berichtdoor Theo10 » 03 okt 2021, 15:44

Gisteren heb ik het geprobeerd maar er kwam geen vloeistof uit de werkcylinder.
Zou het kwaad kunnen om de nippel er helemaal uit te draaien? :???:
Theo10
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 okt 2020, 21:00
Woonplaats: Berg en Dal
Roepnaam: Theo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Werkcylinder koppeling

Berichtdoor RD500SEC » 03 okt 2021, 18:52

Ik denk niet dat het verwijderen van de nippel zin heeft, tenzij er geen stofkapje op heeft gezeten en de nippel nu verstopt is.

Als er geen vloeistof uitkomt terwijl je druk op het remvloeistofreservoir hebt staan, zou mogelijk het koppelingspedaal niet bovenin staan. Met het pedaal in de ruststand, dus bovenin, komt er in de gevercilinder een boring vrij die het toevloeien van de remvloeistof uit het reservoir mogelijk maakt, en met de nippel open spoel je dan het systeem door met verse remvloeistof.

Mocht het zo niet lukken, kun je het volgende proberen:
Wat wel vaker wordt gedaan, is om de ontluchtingsnippel van de rechter remklauw te verbinden met de nippel van de koppeling, beide open zetten, dan het rempedaal intrappen en zo vloeistof in de koppelingscilinder te drukken.
Ik zou de nippel op de remklauw dicht doen als je het rempedaal op laat komen. Herhalen totdat de koppeling weer goed aanvoelt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1531
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Werkcylinder koppeling

Berichtdoor Gombal » 06 okt 2021, 22:15

Heb dit bij alle W124's die ik gehad heb ook gehad.
Nippel op de koppelingscilinder is kleiner als die van de remmen, sowieso qua zeskant.
Omdat er vaak vergeten wordt ook de koppelingcilinders mee te verversen tijdens remvloeistof verversen slipt die nippel dicht. Mijn eerste W124 had er ongeveer roest water inzitten omdat het koppelingscircuit erg lang niet ververst was en dus heel veel water bevatte.
Je kan deze er gewoon uitdraaien. (Wel zorgen dat je geen druk op het reservoir hebt staan, anders wordt het snel een grote bende, ik spreek uit ervaring :mrgreen: )
Vaak zit het gaatje idd verstopt in de nippel, als je hem eruit hebt is het kwestie van even doorprikken en schoon lazen.
(Mocht je ondanks de drukmethode niet de lucht uit je koppelingscircuit krijgen is Richards methode een optie of met een spuit, 60 ml oid, waar een slangetje aan zit verse remvloeistof vanaf de nemercilinder op de bak injecteren via de nippel, dan verdwijnt ook gegarandeerd de lucht. Zeker handig na gever of nemer cilinder wissel.
Houdt wel het niveau in je reservoir in de gaten dat die dan niet overloopt, of je moet de spuit steeds uit het reservoir vullen. Bij de kortsluitroute van Richard heb je daar geen last van.
Nadeel is wel van de kortsluitroute dat je eventueel vuil welke de nippel verstopte je systeem indrukt.
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Werkcylinder koppeling

Berichtdoor Theo10 » 07 okt 2021, 21:23

Als ik binnenkort weer onder de auto ga werken (heb geen put of brug) dan ga ik zeker de nippel controleren of hij niet verstopt zit.
Wordt dus vervolgd.....
Theo10
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 okt 2020, 21:00
Woonplaats: Berg en Dal
Roepnaam: Theo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron