W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 21 nov 2017, 13:05

Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 06 sep 2017, 11:55

Beste MB 190 vrienden,
Ik heb weer eens wat....! In de zoektocht om een wat vreemde koers onvastheid op te lossen bij mijn 190D (1990), is er één fuseekogel vernieuwd, het hulpstuurhuis van een nieuw interieur voorzien, de stuurspeling 1/4 slag nauwer gezet op het stuurhuis en omdat ik die toch had liggen zijn er twee nieuwe stuurstangen (met kop / Lemförder) geïnstalleerd.
Dus toen naar de uitlijn-persoon. Bij eerste meting leek achter O.K. te zijn maar vóór klopte er van alles niet. Heb gezegd dat er nog nooit naar mijn weten aan gesteld is af fabriek en nu eigenlijk alleen de stuurstangen waren vervangen. Volgens mij had hij dus eerst met de fijne nastelling van de spoorstangen moeten beginnen....
Toch begon de ingreep met "naloop"(caster) en "wielvlucht" (camber) zo goed mogelijk in te stellen. Toen zei de man "ik sta op het uiterste en kan e.e.a. niet helemaal perfect krijgen...". Even later na wat overdenking kwam hij tot de conclusie dat als hij aan de sporing ging stellen alles weer héél anders zou worden..... Dus toen sporing gesteld waarbij camber en caster dus weer compleet de andere kant uitgingen. Uiteindelijk stond alles in het groene gebied en is met enorme torque vastgezet. Rapport gekregen. Ik weg.
Eerst wat vreemd gevoel in het stuur. Misschien even wennen. Toen moest ik een steile draai rechtsom maken om bij mij de oprit op te draaien en tijdens mijn draaien aan het stuur neemt de auto dat ineens over en wil het stuur doordraaien naar maximale uitslag! Zeer vreemd en niet ongevaarlijk. Ook bij nemen van zeer scherpe bocht wil het stuur ineens zelf verder gaan terwijl je het wat loslaat om zélf naar rechtuit terug te keren, zoals normaal gebeurt.
Heb uitlijn-man gebeld en mag Zaterdag terugkomen. Of dat zinvol is betwijfel ik. Kan iemand van jullie hier wat over zeggen? Misschien iets waar ik bij terugkomst wat aan heb om bij uitlijner te opperen?
Bijlagen
Uitlijn 190D 5-9-2017.jpg
Uitlijn 190D 5-9-2017.jpg (48.91 KiB) 525 keer bekeken
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Bram Jansen » 06 sep 2017, 12:41

Het eerste waar ik aan denk zijn de stuurstangen die je "toevallig" toch had liggen.

Ik zou persoonlijk nooit 1 fuseekogel vervangen, maar dat is persoonlijk.

Heb je de standen van de uiteinden van de stuurstangen goed gezet. Als die er echt verkeerd in of uitgedraaid zijn zou ik me de reactie van het sturen kunnen voorstellen. Aan de ene kant zit een moer en de andere kant een soort klem voor borging.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1406
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Prometheus » 06 sep 2017, 13:10

de stuurspeling 1/4 slag nauwer gezet op het stuurhuis

En dan komt ie niet meer vanzelf terug.
Als het stuur 'doorslaat' zijn de aanslagnokken op de draagarm of afwezig of van onvoldoende lengte. Dat laatste wil nog wel eens gebeuren als er een after market draagarm wordt gemonteerd. Het effect versterkt als de stuurdemper aan vervanging toe is.
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1353
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 06 sep 2017, 14:12

De stuurstangen zijn exact gemonteerd zoals het moet en zijn zorgvuldig en zo goed mogelijk ,elk, op dezelfde maat afgesteld als L.en R. die er af kwamen. Daar had op zich heel weinig verschil in kunnen zitten. Alles reed ook weer als gewoonlijk voordat de afstellingen werden gewijzigd. Wat betreft die ene fusee:
Ze waren ooit vernieuwd (30k geleden) en bij controle nu bleek één van de twee zwaar te gaan bij draaing van de poot met de spoorstang los.
Zodoende maar een verse erin. Nu beide "nieuw". Aanslagen zijn in orde en effect van het zelf doorgaan van het stuur bij korte bocht begint vér voor uiterste aanslag en ligt in een ander gebied.
Wat betreft die kwart slag van de stuurspeling inbus: Dat is al geruime tijd eerder gedaan, was prima, en heeft met de verschijnselen van na de "uitlijning" denk ik niets te maken.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Bromgabber » 06 sep 2017, 17:08

Met uitlijnen begin je altijd met camber, daarna caster of combinatie van 2 en daarna pas de sporing.
Tenzij de sporing er heel ver naast staat kan je het best die ook even wat naar de juiste kant toe stellen.
Aangezien camber en caster meer invloed op sporing hebben dan andersom.
Het zou kunnen dat je linker wiel eerst dus meer op negatief camber stond waardoor je met sturen een wiel had wat minder wou ''omvallen'' bij linksaf. Maar aangezien dit ook gesteld is waardoor je misschien het effect krijgt wat beschreven word.
Zitten er ook originele velgen of velgen die volgens specificaties aardig overheen komen onder de auto?
Neem aan dat jij ook weleens met een andere W201 gereden heb en dit effect niet het geval was? ;)
Avatar gebruiker
Bromgabber
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 510
Geregistreerd: 02 jun 2015, 16:50
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Chevrolet Caprice Classic Ex-lijkwagen 1980
LincolnContinental Mark V Bill Blass 1979


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 06 sep 2017, 19:26

Ben in het gelukkige bezit van twee van deze karren. De andere is een oudere (1986) 2.5D. Is ook eens uitgelijnd na vernieuwing achteras ophanging. Was direct prima en is het nog steeds. Dus ik weet heel goed hoe het moet aanvoelen en rij al zo'n 12 jaar met de wagen waar het nu over gaat, waar alles altijd mee perfect was...tot gisteren. ( afgezien van de wat zoekerige tendens van de laatste tijd waardoor ik nu met een probleem zit..)Totale km stand:170000 km, en is verder als nieuw. De originele stalen velgen zitten er af fabriek nog steeds op. Wat er nu gebeurt in het stuurgedrag is uiterst vreemd en heb ik na meer dan een halve eeuw rijden met vele, vele wagens nog nooit meegemaakt. Vandaar dat ik het hier maar eens heb aangekaart...
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor RD500SEC » 06 sep 2017, 19:47

Het rapport is niets op aan te merken.
Hoe is het met je banden?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 06 sep 2017, 21:38

4x Michelin. Goede staat Alles eigenlijk O.K., (zie boven) zoals gezegd tot de uitlijn affaire.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor RD500SEC » 07 sep 2017, 09:41

De voorwielen heeft hij heel mooi gelijk gezet, ruim binnen de specificaties, daar kan dit eigenlijk niet vandaan komen.
Toch een kleine kanttekening, heeft niets met je huidige probleem te maken, maar jammer dat de sporing achter niet is afgesteld, deze staat lnks en rechts iets verschillend en is ongemoeid gelaten.

Als je banden iets scheef zijn afgesleten,kan dit het huidige stuurgedrag verklaren, vandaar de vraag over de banden.
Prober eens met de achterbanden voor en andersom, goede kans dat het weg is.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Kever » 07 sep 2017, 09:57

Ik denk niet dat dit het is want dit lijkt me heftiger. Maar toch: mijn Mercedes bleef na secuur uitlijnen scheef trekken. Tot ik de banden van plek wisselde: daarna was het weg.
Avatar gebruiker
Kever
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1504
Geregistreerd: 07 dec 2009, 15:11
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: VW Kever 1300 1966
VW Golf 1.8 GT Special 1989
Heckrollo-brigade: ja


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor WJ15129 » 07 sep 2017, 10:48

Het schijnt dat dit doordraaieffect ook kan optreden als het stuurhuis te strak staat afgesteld.
Heb ik volgens mij ooit eens gelezen op een van onze forums, kan het alleen niet terugvinden.
Groeten Willem uit Lelystad
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 284
Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 250 1979


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 07 sep 2017, 14:24

Dank jullie zeer voor de respons. Het verhaal van Willem is ook wel curieus. Alleen is dat kwart slagje bijstellen al lang voor de uitlijning gedaan en heb daarna niets gemerkt van dat zélf ineens doordraaien. Kan natuurlijk nu pas zich laten merken.
De achter sporing zal ik a.s. Zaterdag zeker vragen na te lopen. Meld me zeker daarna weer met vervolg verhaal!
Suggesties blijven welkom!
Hartelijke Benz groet uit Rotterdam (Buiten de "milieuzone"...!)
Rob.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 09 sep 2017, 15:03

Ben inmiddels voor de tweede keer bij de uitlijn persoon geweest. Heeft e.e.a bekeken, heeft achter Rechts iets aan de sporing gesteld (vreemd want L. was de kant die buiten spec lag...). Nu toespoor achter totaal 0.06 (spec tussen 015 en 035).
Camber was -036 en -036. Nu -042 en -048. Caster was 9.42 en 9.42. Nu: 9.49 en 947 (9.35 min. - 10.35 max spec.)
Toespoor voor was totaal 021, nu 0.06. (spec. 015 - 035).
Proefrit gemaakt en komt terug met ".. inderdaad bij langzaam rijden gaat het valt het stuur ineens verder. Vreemd..."
Probleem is dus niet opgelost. Enige waarden, o.a. toespoor staan er iets naast maat of dat de oorzaak van het probleem is?
Laatst bijgewerkt door Musicman op 09 sep 2017, 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Bastian-Hoen » 09 sep 2017, 20:24

iets wat in mij opkomt dus deel het even met je misschien kan je er wat mee?

hoe zijn de rubbers tussen de ophangpunten van de subframe's en draagarmen
misschien een kromme schokbreker
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 842
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Gombal » 09 sep 2017, 21:19

Gaat het sturen licht of zwaar? Weet niet waarom je het stuurhuis een kwart slag gegeven hebt, speling aan de stuurrand mag 2,5 cm zijn dus neem aan dat je meer had.
Wat gebeurd er als je dat kwartje terug versteld, blijft het dan of is het weg?
Als het blijft, is je stuurpomp druk dan nog wel hoog genoeg? Wanneer is het filter en de olie van van je stuurbekrachtiging gewisseld/vernieuwd. Als dit nog nooit vernieuwd is begin daar eens mee.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor RD500SEC » 09 sep 2017, 22:26

De uitlijner stelt de voortrein af buiten specificatie en vind het vreemd dat de auto reageert zoals hij doet?
Aan 1 kant heeft hij te veel camber volgens de specs, de totale toespoor is te weinig, hij rijdt zelf met de auto, constateert dat het niet goed is en laat je gaan??


Voor het uitlijnen had je er geen last van toch?
Nu wel, dan doet hij het toch fout?

Door het (te) hoge negative camber is de spoorbreedte groter als normaal, hierdoor krijg je grotere reaktiekrachten in het stuur, met zelf sturen als effect.
Door het te kleine toespoor zal je de binnenzijde van de banden afrijden en kan de auto gaan zoeken, minder spoorvast zijn.

Dat hij achter aan het verkeerde wiel stelt is helemaal de limit.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 10 sep 2017, 12:31

Even voor Gombal: Het antwoord op die vraag staat helemaal bovenin het eerste bericht. Er was ineens een koers onstabiliteit. Net of je nu en dan even van koers getikt werd. Voelt dan ook aan alsof er wat speling zit in de linkage van de besturing. Stuurhuis leek iets te hebben, daarvoor: Taats 1/4 slag uitgedraaid ter verbetering. Loste nog niet echt het probleem op. Toen kwam fuseekogel, spoostangen en hulpstuurhuis aan de beurt. Daarna dus uitlijnen nodig.Er waren geen rare klachten toen nog als het zelfstandig opeens doordraaien van stuur. Zie ook niet hoe stuurhuis wat fractie nauwer is gesteld dit kan doen. Vastzitten wél. Niet vanzelf onder bepaalde condities in scherpere bocht verder in gaan draaien. (Biij lage snelheid). Rubbers en ophangpunten zijn bezien en daar leek niets mis mee te zijn. Het laatste bericht van Richard vat alles denk ik goed samen! Ga op zoek naar andere uitlijner hier in de buurt die misschien na proefrit zegt: No cure no pay, maar we weten wat het is. Anders wellicht naar het verre Dokkum: Lammert v.d. Meulen.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Gombal » 10 sep 2017, 13:32

Vandaar ook mijn vraag wanneer je stuurbekrachtigingsolie en filter in je pomp is gewisseld.
Had zelf redelijk wat speling maar ook koers onstabiliteit. Meer als 2,5 cm speling aan de rand van het stuur bij uitstaande motor zoals Mercedes voorschrijft dus nagesteld op het stuurhuis.
Dit gaf minder speling stilstaand met uitstaande motor maar nog net zoveel koers onstabiliteit.
Bleek mijn stuurbekrachtigingspomp te weinig druk te leveren. Pomp gewisseld, al mijn problemen weg.
Wil niet zeggen dat dat bij jou ook is maar nieuwe olie gaf bij mij eerst iets verbetering, had ook last dat mijn stuur niet terug kwam naar de midden stand met de oude pomp.
Best kans dat mijn stuurhuis ook niet geheel fris is maar tot nu toe, al 6 maanden, gaf het wisselen van de pomp het gewenste resultaat.

Je schrijft ook dat het na het verstellen niet verbeterd is qua stabiliteit (dat is wat anders als de hoek om vallen bij in sturen) vandaar mijn verdenking van je pomp. En omdat bij mij ook het stuur gewoon helemaal ingedraaid bleef staan met de oude pomp en niet automatisch terug wilde draaien de tip om eens naar de druk van je pomp te (laten) kijken.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 10 sep 2017, 14:07

Dank je voor de uitleg! Zal zeker nog hydraulische olie vervangen en filter ook. Rest van je ervaring neem ik ook mee! Blijft natuurlijk het ineens optredende idiote zelfstandige doorsturen in scherpe bocht van het stuur zelf dat gewoon de besturing over neemt. Was nooit zo totdat ik bij deze uitlijnpersoon kwam. Ergo... daar is toch in eerste plaats iets vreemds gebeurt óf er zit ergens anders iets helemaal niet goed wat bij het uitlijnen niet is ontdekt maar "over het eventuele mankement heen" is weggedraaid met het uitlijnen.
M.a.w. het zou theoretisch mogelijk zijn dat er ergens een draagarm bus ziek is en dat daar overheen gesteld is met alle rare gevolgen vandien. Dit is echter niet een waarschijnlijk scenario. Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 11 sep 2017, 10:20

Heb net een afspraak gemaakt voor morgen (Dinsdag) bij de goed aangeschreven uitlijnman "Henk" van Patman in Geldermalsen. Ben benieuwd wat die er van maakt. Wordt vervolgd...!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten