W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 20 nov 2017, 16:30

Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 12 sep 2017, 14:12

Bezoek aan Nout Profile Tyre Service in Geldermalsen (tel. 0345-576540): Nou ja, wat moet ik hier van zeggen..: het is maar zelden dat je iemand tegen komt die echt hélemaal tot het uiterste qua precisie en mogelijkheden wil gaan. Welnu, zo iemand is Henk, de uitlijnspecialist van dit bedrijf. Zeer innemende man met de instelling van de perfectionist. Iets waar ik mij helemaal happy bij voel. Geen moeite teveel. En het eindresultaat? Perfect! Eindelijk is er weer rust in alles van de besturing en wegligging. De vorige "gewone & snelle" uitlijner had het niet goed gedaan op diverse punten. Typisch dat alle fouten in camber, caster en toespoor rechts bleken te liggen. Forse correcties, controles en wederom fijne na-correcties hebben alles weer helemaal perfect gekregen. Lichte rest neiging om bij volle stuuruitslag en lage snelheid de stuurstand vast te houden is terug te voeren op het eerdere iets nauwer instellen van het stuurhuis. Anyway: Super uitlijn specialist! Van harte aanbevolen! Top! Klaar!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Bromgabber » 12 sep 2017, 17:48

Is daar toevallig ook een uitlijnrapport van puur ter vergelijking?
Avatar gebruiker
Bromgabber
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 512
Geregistreerd: 02 jun 2015, 16:50
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Chevrolet Caprice Classic Ex-lijkwagen 1980
LincolnContinental Mark V Bill Blass 1979


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Kever » 12 sep 2017, 18:18

Mooi om te lezen. Goed uitlijnen is dus echt een kunst die lang niet iedereen beheerst. Fijn dat er nog zulke perfectionisten als deze Henk rondlopen.
Avatar gebruiker
Kever
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1504
Geregistreerd: 07 dec 2009, 15:11
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: VW Kever 1300 1966
VW Golf 1.8 GT Special 1989
Heckrollo-brigade: ja


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 13 sep 2017, 11:27

O.K. Hier dan nog wat extra info. Zoals boven al vermeld ben ik na mijn eerste bezoek bij de (eerste) uitlijner met mijn ervaringen terug gegaan. Toen is er weer wat versteld. Er werd mij verteld dat er niet verder gesteld kon worden rechts omdat de stelbouten (C/C) aan hun maximum uitslag stonden (......!) Let wel: Een auto met 170K die nog nooit iets gehad heeft! Het punt is dat mijn verzoek op uitlijning kwam nadat ik de spoostangen vernieuwd had. Deze waren vrijwel precies, op het oog, net zo ingesteld als de oude die er af kwamen. Heb dat ook verteld en zei dat het waarschijnlijk genoeg zou zijn als alleen de toe-in van de sporing gesteld zou worden. De man is echter eerst begonnen met fors aan camber en caster te schroeven! Vandaar dat toen alles verkeerd ging, hoewel het op papier er redelijk aardig uitzag. Als de sporing er naast staat en de rest waarschijnlijk goed is doe je natuurlijk eerst de sporing en ga dan eens verder kijken. Door dit niet te doen is alles naar extreme standen gedraaid zonder dat er een lichtje is gaan branden bij de goede man. De verdraaiing van de excenter bouten met de sluitringen was zó erg dat als je er tegenaan keek er een soort halve maan van verse carrosserie zichtbaar was aan een kant. Vandaar dat hij zei "..Ik kan niet verder want ik zit op z'n uiterste stand..." (sic) Ook heeft hij nog het R. achterwiel qua sporing versteld. Was qua ingreep het verkeerde wiel. Uit het hele gebeuren is het duidelijk geworden dat je niet zomaar kan gaan schroeven tot alles ongeveer in het groen staat. De auto zal best aardig kunnen rijden maar is verre van hoe het moet zijn. Aangekomen bij Henk zei hij direct : "We gaan eerst maar eens een goede proefrit maken...!" Zó hoort het. Hij vond de wagen niet slecht, maar zei dat hij 'm eens goed ging bekijken, want "meten is weten...". En nadat alle fouten aan het licht waren gekomen en alle 4 de wielen optimaal waren ingesteld..... Installatie áf. Opnieuw de meetapparatuur opstarten, stuuruitslagen doen met draaiende motor (!) en dan wéér kijken! Nog enkele kleine correcties. Procedure nogmaals herhalen. Alles perfect. Er wordt met de caster ook rekening gehouden met lichte helling naar rechts op de Europese wegen. Fractie aanpassing maakt dat het stuur niet steeds licht naar rechts trekt... Uiteindelijk wéér proefrit. Heb hem na uur rijden naar huis nog even gebeld om hem te vertellen dat ik super happy ben en dat alles weer helemaal is zoals het zijn moet. Ik voeg nog even het laatste rapport (het 2e dus..) van het eerste gebeuren bij en ook het eindrapport van Geldermalsen. Let er wel op dat het Rotterdamse rapport een misleidend beeld schetst door redenen als boven beschreven. Hoop dat iedereen hier wat aan heeft. Dank jullie allen voor jullie input en belangstelling!
Rob.
Bijlagen
Uitlijnrapport nr. 1A  9-9-17 Merc. 2.0D ..jpg
Uitlijnrapport nr. 1A 9-9-17 Merc. 2.0D ..jpg (53.56 KiB) 239 keer bekeken
Uitlijn rapport Henk Geldermalsen 2.0D 001.jpg
Uitlijn rapport Henk Geldermalsen 2.0D 001.jpg (49.48 KiB) 239 keer bekeken
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor wwwW123 » 14 sep 2017, 14:12

wat was naderhand de reactie van de eerste uitlijner? heb je je geld terug gevraagd, want de eerste heeft het dus niet goed gedaan...
wwwW123
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 22 dec 2008, 14:42
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 14 sep 2017, 15:19

Nee, ben niet teruggegaan en heb het bedrag maar afgeschreven. Laat de man maar in zijn waarde.
Heb inmiddels wat meer gereden in lokaal verkeer en hoewel alles wat boven is verteld 100% klopt, blijft er toch iets geheimzinnigs wat ik eerder nooit gehad heb, en dat is dat bij scherpe bocht naar rechts ( dus met veel stuuruitslag en zeer lage snelheid) het stuur de neiging heeft om dóór te draaien verder de bocht in, in plaats van zich te willen centreren naar rechtuit. Links is dit verschijnsel er niet of nauwelijks. Vreemd.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor wwwW123 » 14 sep 2017, 15:43

dit zou zeker met het bijstellen van de stuurspeling te maken kunnen hebben. bij mijn W123 (bekend om stuurspeling) heb ik het stuurhuis ook eens bijgesteld. het gevoel wat je schrijft heb ik ook die wagen..
wwwW123
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 22 dec 2008, 14:42
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 14 sep 2017, 20:57

Het gekke is dat die minieme bijstelling van de stuurspeling (ongeveer 1/4 slag uit) tóén niets van dit gedrag deed merken. Dat kwam pas na spoorstangen, fusee en uitlijn verhaal. Kan zijn dat ik het eerder niet gemerkt heb vanwege de frictie in de vervangen onderdelen (?) Blijft toch raadselachtig!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor RD500SEC » 15 sep 2017, 11:31

Heb je al geprobeerd met de achterwielen voor en v.v.?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 15 sep 2017, 12:11

Heb ineens (dat dénk ik dus...... ;) een mo-ge-lij-ke oplossing van het probleem. Het stuursysteem heeft voor maximale stuuruitslag een instelbare begrenzer. Deze is voorzien van een kunststof dop. In dit geval gaat het dan om de aanslag die bij max. stuuruitslag naar rechts zijn werk als stop moet doen. Kan zijn dat kapje er af is of dat begrenzer iets meer uitgedraaid moet worden. Ga eerst even met vakantie dus laat daarna wel horen of hier het probleem vandaan kwam.
Heb nog wel m'n twijfels hierover, want het effect lijkt op gevoel éérder te beginnen dan waar de aanslag zo'n beetje zit.
We zullen zien....
Foto aangehangen van de zgn."lenkeinschlag" bij een W124. Is net zo bij W201
Bijlagen
Lenkeinschlag-Begrenzer-W124-001_-960x576.jpg
Lenkeinschlag-Begrenzer-W124-001_-960x576.jpg (104.43 KiB) 182 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Musicman op 16 sep 2017, 12:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Prometheus » 15 sep 2017, 12:51

Blijft lastig . . .goed lezen :roll:

Als het stuur 'doorslaat' zijn de aanslagnokken op de draagarm of afwezig of van onvoldoende lengte.
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1355
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 15 sep 2017, 14:38

Tsjonge, dat is me wat. Is natuurlijk wél zo dat er helemaal geen "aanslagnokken op de draagarm" zitten.... Ook niet bij goed lezen...Dan leest iemand gewoon verder ;)...
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 19 sep 2017, 10:46

Heb net voor m'n vakantie stuuraanslag nokken versus maximale stuuruitslag gechecked. Blijkt dus dat het daaraan niet ligt. :cry: Stuur gaat vanuit rechtuitstand precies 1 3/4 slag om tot begrenzing. Links en rechts gelijk. Dit is normaal. Verder zoeken in hydraulisch systeem en banden.
WJ15129 schreef:Het schijnt dat dit doordraaieffect ook kan optreden als het stuurhuis te strak staat afgesteld.
Heb ik volgens mij ooit eens gelezen op een van onze forums, kan het alleen niet terugvinden.

Is ook interessant. Jammer dat je dat artikel niet kan terugvinden Willem!
Wordt vervolgd...!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 13 okt 2017, 15:43

Nu het weggedrag eigenlijk perfect is en het stuurhuis weer in de oude positie teruggezet is zou alles in orde moeten zijn, maar er blijft één raar manco over: Als ik het stuur helemaal naar links draai komt er een moment dat er een licht sissend geluid te horen is door het open gaan van het hydraulische ontlastingskanaal denk ik. Hoort zo, heeft m'n andere ook en deze deed dat voorheen ook zo. Het stuur neigt er dan lichtelijk toe naar om vanuit die positie weer terug te gaan naar rechtuit.
Stuur volledig rechtsom:
In langzaam rijdende toestand blijft het stuur in max. uitslag staan én... er is in dat laatste stuk uitdraai ook geen enkel drukontlastingsgeluid te horen. Niks. Stilte! Lijkt dus dat bekrachtiging niet ophoudt en hem daarom vast houdt in de max. uitslag. Wat kan dit veroorzaken? Heb de hydr. olie (nog) niet gewisseld, maar denk niet dat dat het kan zijn. Lijkt of er een overdruk klep niet open wil gaan. Weet iemand hoe dat echt zit?
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor RD500SEC » 13 okt 2017, 23:21

Als het goed is, komt de stelbout tegen de eindaanslag bij volledige stuuruitslag, zowel links als rechts.
Misschien staat het stuur en/of stuurhuis niet goed in het midden en komt de fusee bij volle rechtse uitslag niet tegen de aanslag?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 14 okt 2017, 13:41

Na uitlijnen gecontroleerd, zoals hierboven vermeld, dat stuur vanaf rechtuitstand exact 1 3/4 omwenteling heeft tot eindstop. Zowel links- als rechtsom. Lijkt dus niet op asymmetrie wat dat betreft. Blijft raadsel. :shock:
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor RD500SEC » 16 okt 2017, 13:32

Dan zal het probleem in het stuurhuis zitten, b.v. vervuiling, gebroken veer en een hierdoor niet werkende drukontlstklep.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor leeuw123 » 17 okt 2017, 11:49

Ik heb vergelijkbare problemen:
http://www.w201club.nl/w201-staat-te-hoog-op-z-n-voorpoten-t14058.html
Ook mijn auto stuurt bij een scherpe bocht vanzelf verder.
Staat jouw auto ook te hoog op zijn voorpoten?
leeuw123
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 26 okt 2015, 12:04
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vreemd stuurgedrag na uitlijnen.....

Berichtdoor Musicman » 17 okt 2017, 17:16

Nee, de mijne is 100% origineel, zoals die van de fabriek kwam. Heb natuurlijk iets gesteld aan het stuurhuis wat nu ONGEVEER weer in oude positie staat. Het volharden in de scherpe bocht is bij mij dus alleen naar rechts en daarbij hootr je ook niet de ontlast klep van de bekrachtiging sissen. Links wél, hoewel dat éven is, en net vóór de maximale stuuruitslag. Dat kleine stukje verder naar max. links draaien houdt het "sisje" weer op. Zou eigenlijk bij max. uitslag moeten blijven. Ik ga toch nog wat verder terug ( dus ín met de stelschroef) om te kijken wat er dan gebeurt. Anders dan dit is alles verder perfect. Vond op Duits forum ook wat "klachten"dat bij de W201 vaak de neiging om vanaf volle stuuruitslag weer direct terug te neigen naar rechtuit vrij zwak is. Vreemd genoeg heb ik daar met mijn 1986 2.5D nooit iets van gemerkt.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten