door Leonardo1955 » 11 maart 2014, 12:32
Beste forumleden,
Vandaag voor de 2e keer getankt en verbruik bekeken: na reparatie van de thermostaat is het verbruik ietsje verbeterd: van 1 op 11 exact naar 1 op 11,3. Dat is woon-werkverkeer 2x per dag plm 24 km over binnenwegen.
(Mercedes Benz W201 2.0E uit 1985 met nieuwere (after facelift) 2.0E motor erin)
Verder heb ik het (binnen)deurpaneel rechtsvoor weten te repareren, de bordeauxrode semi-leren bekleding liet ook bij mij los over plm 20 cm: ik heb het deurpaneel losgenomen en in de warme zon van jl. zaterdag kon ik het kunstleer makkelijk om de rand heen drukken zoals het dus oorspronkelijk hoort te zitten, toen heb ik met gewone BisonKit de boel ingesmeerd en iets laten drogen , toen het kunstleer weer om de rand gedrukt en met een eind hout en een lijmklem de boel vastgezet en laten drogen in de warme zon. Na droging het paneel weer op de deur gemonteerd en daarna een dun electriciteitsdraadje tussen het raamrubber en het deurpaneel gedrukt om de boel op zijn plaats te houden indien de lijm toch weer los zou gaan. Het resultaat: geen verschil meer te zien met het nog goede linker deur binnenpaneel!!
Ik heb ook een Blaupunkt radio met 4 speakers ingebouwd (2 Sony's 10c, in dashboard 2 Helix 13cm's in de hoedenplank. Geluid gaat wel, is niet denderend maar dat komt door de beperkte kwaliteit van de gebruikte speakers. Te weinig laag/bas in het geluid. Zou je moeten verhelpen met een actieve subwoofer onder één van de voorstoelen. Misschien doe ik dat ooit nog wel eens, we hebben trouwens nog een nieuwe compacte versterker liggen, misschien dat ik die er nog tussenzet.
Verder met een bus Astral-Silber Metallic nog wat krasjes en spatjes bijgewerkt (in de dop vd bus spuiten en dan met penseeltje de plekjes bijwerken) en geprobeerd uit te vinden waar gebonk bij achteras vandaan komt. Zijn denk ik NIET de Hardy schijven maar zijn waarschijnlijk de rubbers van één van de achteras stangen of iets dergelijks. Als het erger wordt laat ik er wel eens een lokaal garagebedrijf naar kijken, voorlopig valt t wel mee, je hoort het alleen op hobbels/slecht wegdek. Mijn oude W201 uit 1985 heeft trouwens voor zover ik heb ontdekt nergens roest, alleen onder de deurbekleding zit aan de portieronderkanten wat beginnende roest, dat ga ik in de Brunox of zo zetten en dan met tectyl behandelen. Ook heb ik geen lekkage in de kofferbak, de onderkant van de auto lijkt wel als nieuw en het opendak is ook nog goed waterdicht. Kortom: ik denk dat ik het aardig heb getroffen met m'n oude bak! Ik moet alleen nog eens mijn best doen om de rubber bougiedoppen van de bougies los te krijgen want daar zit voorlopig geen beweging in. Misschien moet je die voorzichtig met een tang of zo eraf wippen zonder de bougie zelf te breken natuurlijk?
Wel kan ik alvast de koelvloeistof vervangen en daarna de motorolie (koop ik in Frankrijk, Shell Helix bijv. kost daar maar EENVIJFDE van wat het hier moet kosten! Ook de cardanolie ga ik vervangen, tenminste: als ik eerst het bovenste bijvul-punt loskrijg (en daarna het onderste aftappunt natuurlijk).
Kortom: projecten dit voorjaar zat om naar uit te kijken en bij de kop te pakken, best wel leuk allemaal.
Groet van Leonardo.