Beste vrienden/mede 190 rijders,
Met zekerheid kan ik nu concluderen dat de problemen bij mijn wagen te wijten waren aan een combinatie van 3 factoren waarbij een storing bovendien domineerde boven de andere twee.
1. de injectors waren niet goed meer en zeker 1, maar waarschijnlijk meerderen 'lekten' na, waarbij de motor nadat hij was uitgezet 'verzoop' en dus na pakweg een uur stilstaan niet wilde aanslaan.
2. de temperatuur sensor bleek stuk, deze was zelfs afgebroken in het deel waar de stekker overheen ging.
3. Het overspanningsrelais waar Orion mij zelfs nog persoonlijk over aanschreef bleek dan wel, dan wel niet te werken.
Dit relais was al eerder genoemd tijdens het begin van dit topic, maar ik hechte er weinig waarde aan omdat ik aanvankelijk het vermoeden had dat het puur een brandstofprobleem moest zijn. Eerlijk gezegd wist ik zelfs van het bestaan niet af terwijl ik toch aardig wat gelseuteld heb in mijn leven laat staan waar ik het kon vinden
Inmiddels begreep ik dat er meerdere mensen zijn die verbaasd staan als je het over het bewuste relais heb: helemaal achter de accu en plastic kap weggemoffeld is het niet iets wat bepaald in het oog valt.
Na genoemde onderdelen vervangen te hebben (met originele) en daarbij ook originele bougies en kabels sloeg de motor bij -4 aan en heb ik sindsdien geen problemen meer.
Een merkwaardig bijverschijnsel wil ik toch nog even noemen: zoals eerder aangegeven verbruikte de motor behoorlijk olie en walmde deze soms flink bij accelereren. Dit lijkt nu met 70% verminderd

ook ruik ik vrijwel geen verbrande olie meer met bijvoorbeeld achteruit rijden (maar gewoon gezonde uitlaatgassen

.
Dit slaat natuurlijk nergens op, want wat heeft olieverbruik te maken met eerder genoemde storingen.
Nu is het zo dat ik toch wel de kop wil reviseren (samen met een vriend die een garage heeft). Vervolgens wil ik dan ook de cilinderveren vervangen, alles ligt dan toch uit elkaar en dan kan je maar beter het klusje helemaal klaren.
Dit heuchelijke feit zal echter pas in de zomer gaan plaatsvinden zo gauw de tijd en middelen er zijn.
Ik wil iedereen danken voor de adviezen mbt de storingen die ik had waardoor het onmogelijk was geworden om met de 190 te rijden.
Nogmaals dank,
gr,
Luc