Of mijn verhaal wat helpt weet ik niet, maar je probleem lijkt enorm op wat ik ooit had met een Golf GTI digifant. Ook bosch jetronic systeem etc. Volgens mij vrijwel dezelfde techniek als in de Benz. Op de vw zit een 0-schakelaar, bedient door de draaiarm van de gaskabel tegen het blok aan. Deze schakelaar regelt de luchttoevoer klep. Als die schakelaar kapot gaat of rottig wordt dan wordt de luchtklep fout aangestuurd en onstaat hetzelfde probleem. Dansen tussen stationair toerental en tegen de 2200 rpm. Net zo goed blijft het blok hangen in de 2200 rpm stand. Vervangen van deze schakelaar, waar de vw dealer destijds maanden naar zocht, verhielp alle onzin. (vw dealer aangezien ik de GTI destijds daar gekocht had en het een garantie zaak was. ze hadden zo onderhand alles vernieuwd, maar niets hielp. probleem bleef, tot ze eindelijk de 0-schakelaar vervingen)
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of de Benz dezelfde soort schakelaar heeft en waar die precies zit eventueel, maar er zijn er hier vast slimmere mensen op 't forum die het wel weten