Afgelopen weken op pad geweest met m'n 2.5 diesel + 4 volwassenen + Hobby 420 caravan van 800 kg + 2 flinke fietsen + extra gewicht van bagage. Ik schat dat de caravan tegen de 1000 kg woog.
Ook ik vond het best spannend omdat het de eerste rit was met caravan en dan meteen goed beladen op weg naar Zuid-Limburg. Het is me alles meegevallen. Accelereren ging boven verwachting goed. 90 km is gemakkelijk te halen en vast te houden in de 5e versnelling. Wel zak je op hellingen, bruggen en viaducten vrij snel terug en moet je terugschakelen naar 4. Maar dan haalt hij het wel. Eén steile helling in Zuid-Limburg ben ik teruggeschakeld naar 3, en in Epen een heel steil weggetje de bebouwde kom uit omhoog in 2.
Wat me verder opviel is dat tegenwind haast nog meer weerstand oplevert dan een helling. Op de heenweg had ik wind mee en dan loopt het allemaal heel gemakkelijk. Op de terugweg met twee personen fikse tegenwind, en dan is 90 in de 5 alleen plankgas vast te houden.
Conclusie: je komt overal, maar moet vaker schakelen. Ik ben wel blij dat ik geen gewone 2.0 diesel heb, ik denk dat het dan toch echt allemaal wat langzamer gaat. Een 2.0 liter was voor mij van tevoren dan ook al afgevallen. Ik zou alleen een 2.0 diesel met aanhanger gebruiken, wanneer het een vouwwagen of kleinere en lagere caravan betrof, bijv. een Eriba met hefdak.
Mijn referentie is trouwens een Passat Variant VR6 (waarmee ik zo ongeveer het onderstel onder de opbouw wegtrok) en een daarna een Audi 80 Avant 1.9 TDI, 90 pk, 202 Nm. Die laatste is een goede vergelijking. Hij deed het met z'n turbo en hogere koppel net wat gemakkelijker. Ik kon er in Frankrijk op de teller 110 (= 104) mee volhouden in 5. Dat zie ik in de 190D 2.5 nog niet gebeuren.
O ja, het verbruik viel me ook mee. Normaal verbruik ik na 2500 km gemiddeld tussen 1:16 en 1:17, wat ik heel netjes vind. Met caravan en goed doorrijden is het ongeveer 1 : 10,5.
Hieronder een paar plaatjes van hoe het eruit ziet.
Op de eerste twee foto's zitten er drie personen in de Benz, op de derde foto is 'ie leeg.

Dan nog iets over de wegligging. Ik vond de combinatie voortreffelijk sturen. Het is natuurlijk zaak goed te beladen, zeker met die twee fietsen op de dissel. Maar als je dat uitgekiend doet, ligt het geheel erg mooi. Al rijdend voelt het stabiel aan, haast nog rustiger dan solo. Ook veert de achterkant niet te diep door. Remmen vond ik ook prima gaan. Qua weglegging kan er denk ik nog wel meer achter, het max. aanhanger gewicht ligt volgens mij ook op iets van 1400 kg.
Al met al is het mij boven verwachting goed bevallen.