[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationair : Techniek W201 - 3

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 20 apr 2024, 00:59

W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationair

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor W201Mies » 08 jun 2021, 20:59

Dag allemaal,

De auto is weer terug en rijd een heel stuk beter. Uiteindelijk hebben ze het hele systeem gecontroleerd en hebben ze de benzine pomp vervangen, accumulator vervangen en de drukventiel vervangen. Daarna was het starten nog steeds moeizaam en hebben ze verder naar de bedrading gekeken. Ze merkte namelijk dat ze continue andere waarden kregen en dachten daarom aan een breuk in de kabels.
Wat uiteindelijk bleek te zijn: er is in Duitsland verplicht een katalysator onder gebouwd en een lambda zonde. Dit kastje wat tussen de bedrading zat was uiteindelijk de boosdoener. Ze hebben alles doorgesoldeerd en tada probleem is verholpen.

Dus starten koud duurt wel 3 a 4 slagen maar warm start hij echt super snel nu.

Enige wat ze nog aangaven is dat de door mij achteraf ingebouwde potentiometer niet lekker werkte en adviseerde mij om een originele in te bouwen van Bosch. Je merkt ook dat hij heel iets schokkend nog is bij het intrappen van het gas. Ik kan dit overigens prima zelf weer doen.

Maar het rijden is een wereld van verschil nu. In eerste instantie merkte je dat hij sloom was en niet direct oppakte bij het intrappen van het gas en de nieuwe accumulator plus pomp zorgen voor een wereld van een verschil. Hij pakt direct op en is ook veel pittiger nu. Je voelt de 122 pk eigenlijk veel beter nu.

Ik ga verder met de auto, maar deze thread kan afgesloten worden wat mij betreft. Bedankt voor alle reactie en hulp. Op naar interieur en chassis. Ga eens kijken of ik de instapplekken op de stoelen kan verbeteren en een paar plekjes en deukjes weg werken.
W201Mies
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 30 maart 2021, 16:35
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor Ayyoub1908 » 09 jun 2021, 12:19

Wat een klus zeg.. mag ik vragen wat je in totaal kwijt bent voor dit hele grapje? Want als ik je totale verhaal lees hebben er veel handen aan gewerkt en veel ogen naar gekeken en is er het e.e.a. vervangen..
Ayyoub1908
 


Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor W201Mies » 10 jun 2021, 07:15

@RD500SEC: de Kath zit er nog onder maar de lambdasonde en regeling is gedeactiveerd.
Ik weet niet zeker of ze ook brandstoffilter hebben vervangen. Ik zal eens even bellen en navraag doen.

@Ayyoub1908: Ja de kosten waar relatief hoog, maar mijn idee was altijd om een auto te kopen waar wat werk aan zat. De auto zelf is qua carrosserie in perfecte staat met her en der een deukje. De auto is gekocht voor 1800 euro. Vervolgens is de auto bij keuren her en der gerepareerd. Daar kwam o.a. naar voren wat wiellagers en middendemper. De CO was veel te hoog en toen begon het gedonder. Ik snap eigenlijk zelf nog steeds niet wat het CO te maken heeft gehad met het uiteindelijk issue.

Vervolgens begon de zoektocht naar het slechte starten:
- Eerst Mercedes garage Wensink in Deventer. Die gaven aan OVP Relais. vervangen kosten 97 ex btw.
- Toen naar Bosch Car Service Raalte. Veel zaken gecontroleerd en bougie, bougiekabels, kleppen gesteld, vacuum gecontroleerd en deels vervangen en injectoren gecontroleerd. kosten 268 ex btw.
- Toen naar Sterren Service Elburg. Daar hebben ze nogmaals alles langs moeten lopen omdat ze de vorige monteurs niet vertrouwen op hun werk.
Zij hebben vervolgens vervangen en gecontroleerd: Contacten OVP schoongemaakt en gecontroleerd, Koudstart ventiel aansluiting controleren en temperatuur sensor vervangen, Accumulator, benzinepomp, drukventiel en lambdasensor uitschakelen in het systeem. Verder hebben ze nog een aantal mechanische controles gedaan op mijn verzoek en is daarbij de fuseekogel vervangen links voor. kosten 941 ex btw.

Wat heeft mij dit geleerd, ga niet naar een dealer garage en zoek een bedrijf dat veel verstand heeft van oude wagens. Dat had me uiteindelijk behoorlijk wat geld kunnen schelen. Het is mijn eerste "oldtimer" en de leercurve is enorm stijl geweest :)

Ik moet ook echt mijn complimenten geven aan Sterren in Elburg. Ze hebben mij enorm goed geholpen en de communicatie was uitstekend. Ze hebben me tevens nog wat extra informatie mee gegeven inclusief het ECU aansluitschema.

Totale kosten nu gemaakt aan de auto inclusief aanschaf is ca. 3680 euro incl. btw. Hij is daarmee 2 jaar goedgekeurd en mechanisch helemaal in orde. Motorisch in orde, waarvan ik zelf nog wil kijken naar de pot meter. Carrosserie is in uitstekende staat en niet aan gelast.
W201Mies
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 30 maart 2021, 16:35
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor Ayyoub1908 » 10 jun 2021, 15:05

Dank voor je reactie. Wat een trip.. gelukkig niet voor niks en kun je nu genieten van dit prachtige model.
Veel veilige km's gewenst!
Ayyoub1908
 


Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor W201Mies » 06 jul 2021, 17:57

Nog een vraagje:
Ze hebben er een tweedehands benzine pomp onder gezet die ik gratis had gekregen. Echter maakt dit ding een herrie... :( Dus wil ik hem zelf vervangen. Verwacht niet dat dit heel moeilijk zal zijn.

Ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met niet originele benzinepompen dus niet van Bosch maar een alternatief goedkoper merk.
0 580 254 950 dit is het nr dat ik nodig heb, nu vond ik deze bijvoorbeeld : https://www.autodoc.nl/engitech/16882672

Graag jullie advies.. of moet ik toch voor een Bosch gaan?
W201Mies
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 30 maart 2021, 16:35
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor Grifke94 » 08 jul 2021, 10:49

Het belangrijkste is dat de brandstofpomp de benodigde druk voor een KE-Jetronic systeem kan leveren. Deze liggen rond de 6-6,5 bar als ik me niet vergis. Ik heb de prijs voor de pomp met het door u genoemde Bosch nummer gezien en moet zeggen dat deze niet schrikbarend hoog is. Als u van plan bent de pomp zelf te vervangen adviseer ik niet te besparen op onderdeelkosten.

Eventueel kunt u deze Bosch pomp gebruiken. Dit is een universele pomp die voor meerdere merken auto's gebruikt kan worden. Mogelijk is het pomphuis te smal voor de beugel waar de pomp in hangt, daarvoor heeft Bosch de op de productafbeelding zichtbare bracket meegeleverd.
https://www.autodoc.nl/bosch/1156497

Ik heb dit type pomp zelf onder twee Audi 80's met KE-Jetronic systeem gehad (hiervoor moest ik de aansluitstekkers verknippen en nieuwe stekkertjes erop knijpen, op een W201 hoeft dat niet) en deze heeft bij mij 4-5 jaar lang probleemloos gedraaid onder twee auto's. Beiden auto's presteerden ook niet minder. Met die auto's is gezamenlijk zo'n 60.000-70.000 km gereden met die pomp.
Avatar gebruiker
Grifke94
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 21 aug 2019, 12:14
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor W201Mies » 10 jul 2021, 14:22

Bedankt voor je reactie. Ik ga daar eens naar kijken.

Vandaag overigens die LMM Pot meter opnieuw proberen af te stellen. De pot meter werkt naar mijn weten wel okay. Hij loopt mooi op in waarde wanneer ik de weerstand meet. Alleen de start waarde van 800 is nu hoger en krijg hem niet verder naar beneden gedrukt tov gashuis en daarmee dus ook niet op 800 ohm.
Ik zag wel een stelschroefje op de pot meter, heeft iemand een idee waar die voor is? Het betreft een niet originele pot meter.
W201Mies
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 30 maart 2021, 16:35
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W201 190E 2.0 Start slecht koud en onregelmatig stationa

Berichtdoor Ebuy » 06 nov 2022, 10:21

Afgelopen weken ben ik ook bezig geweest met startproblemen van de 190E.
Bij mij was het aanslag op de pennen van het OVP-relais.

Koudestart was 3-6 keer starten☹️ en als hij dan stationair draaide was dit op ca 800rpm. Regelmatig spoot na een tijdje stationair draaien het koudestartventiel brandstof in en ging de auto ca 1100rpm draaien.
Ik heb het OVP relais uit de auto genomen, op spanning gezet en spanning op pen 15 gezet. Het relais werkt op beide 87 pennen.
De pennen schoongemaakt met een koper borstel. Bij het terug plaatsen viel mij op dat de relaisvoet iets mee naar onder wordt gedrukt waardoor het relais niet volledig in de voet komt(?). Na wat geklooi met deze goed in elkaar gekregen.
Let hier dus ff op

De mijne start in elk geval weer zoals het hoort.



Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk
Als het rammelen stop mis je iets.
Avatar gebruiker
Ebuy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 24 apr 2021, 17:08
Woonplaats: Klazienaveen
Roepnaam:
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:

Vorige

Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron