Als je een torxbitje 15 in je boormachine zet past dit precies in de kabel ingang achterop je teller. Dan kun je zoals Richard al zegt makkelijk zo even testen.
Wat ik nog kan verzinnen is het volgende:
Het asje waar de kabel inkomt zit in de teller vast aan een kunststof met metalen schijf. Deze draait vrij en zonder direct contact in een metalen, aluminium in dit geval, kom. Het principe werkt met Eddy currents, voor de werking even googlen

.
Aan deze kom zit een heel dun asje welke door je wijzerplaat heensteekt en waar je tellernaald op zit.
Op dit asje zit een messing busje met een klein veertje, deze zorgt ervoor dat de tellernaald terugvalt naar 0 als je stopt met rijden.
Als dit messing busje om wat voor reden dan ook te ver naar beneden geschoven zit kan de kom met het asje en dus je tellernaald niet draaien.
Hier kom je echter normaal niet aan maar is de enige manier om het asje vast te zetten en dus te voorkomen dat hij draait.
Of de tellernaald is er heel erg hard opgeduwd.
Als je met je vinger de tellernaald beweegt, kan dit dan en valt de naald dan weer netjes terug tegen zijn eindstop?
Op de ingaande as zit onder de kunststof met metalen schijf een tandwiel welke met wat asjes de totaalteller en dagteller aandrijft. Die worden dus altijd aangedreven als de kilometertellerkabel draait. Dit tandwieltje zit er zo verschrikkelijk vast op dat die niet kan slippen. Dus als de schijf draait zal hij altijd kilometers tellen.
Paar plaatjes bijgevoegd, hele verhaal (Kilometerteller repareren) staat in het How To stuk van het W124club forum. Zal even kijken, geb er ook een pdf van, dan weet je in ieder geval hoe de kilometerteller er exact van binnen uitziet en hoe hij werkt. Dit maakt problemen oplossen makkelijker.
Gevonden, hangt hier nu ook aan!