door W201Class » 17 maart 2018, 21:20
Mijn 190E loopt rauw. En het verschilt van een beetje tot nogal.
Het is vooral in de lagere toeren.
Een paar weken terug met de temperaturen rond en onder de vriespunt liep de motor merkbaar soepeler onderin dan de afgelopen week. Nu het een paar dagen weer behoorlijk koud is loopt de motor weer soepeler.
Ook bij een volle tank/halfvolle tank en lege tank. Zodra er minder dan een kwart in de tank zit rijd de auto ook soepeler. Bij een volle tank idem, maar richting half vol - kwart vol is het weer rauwer.
Het probleem is dat de motor bij warmere temperaturen onderin moeite heeft/koppel te kort komt. Dit merk je vooral bij rustig stadsverkeer. De motor pakt dan bij opschakelen helemaal niet lekker op en bij stevig optrekken lijkt het alsof de motor tot ~2500 toeren te kort komt of verzuipt??... Rond 2500 komt er een soort van Honda vtec in en trekt het goed op maar er zit altijd nog een rauwe kant eraan. Tevens pakt de koppeling op zulke momenten heel laat en abrupt op. Zeg maar bij het op laten komen vanaf 20 tot 60% lichtjes slippend en rond de 75% grijpt ie behoorlijk enthousiast. Dit zorgt voor een enorme bonanza effect. Ook bij lastwissel. Gewoon niet goed doseerbaar.
Heb dit probleem 2x "opgelost" gekregen. Na het wisselen van de motorsteunen en de motor iets had gelicht en een tijd later na het vervangen van de achterste subframerubbers. De auto reed toen stiller, stukken soepeler, schokvrij en de koppeling pakte eerder op. Geen enkele teken van Bonanza effect. Zoals het eigenlijk hoort. Echter kwam het probleem na beide werkzaamheden na 2 dagen langzaam terug. Na een week was het weer lekker rauw hortend en stotend.
Dit is bij mij de oorzaak voor het bonanza effect. Het kan even weg zijn maar komt altijd terug. En bij warm weer half volle tank erger dan bij temperaturen rond de vriespunt / kwart tank.
Co staat goed (armer/rijker geen effect), motor slaat goed aan warm/koud. Ook na 2 dagen stilstaan
Alles tussen de motor en de aangedreven wielen is al eens vervangen. (hardy's, lagers, rubbers, steunen etc)
Ontsteking is Bosch en vrij recent vervangen zijn de bougies en kabels. Verdeler en rotor zijn goed.
Een ander spinnekop geprobeerd met potmeter en EHA. Nieuw brandstofpomp en de filter is 2 jaar oud, filter in de tank en de kleine bij de brandstofverdeler.
Temperatuursensor.
Allen waren niet de oorzaak.
Waar moet ik zoeken ???????????????????????