W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 23 okt 2018, 14:43

Brandstofsysteem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 17 maart 2018, 21:20

Mijn 190E loopt rauw. En het verschilt van een beetje tot nogal.
Het is vooral in de lagere toeren.
Een paar weken terug met de temperaturen rond en onder de vriespunt liep de motor merkbaar soepeler onderin dan de afgelopen week. Nu het een paar dagen weer behoorlijk koud is loopt de motor weer soepeler.
Ook bij een volle tank/halfvolle tank en lege tank. Zodra er minder dan een kwart in de tank zit rijd de auto ook soepeler. Bij een volle tank idem, maar richting half vol - kwart vol is het weer rauwer.

Het probleem is dat de motor bij warmere temperaturen onderin moeite heeft/koppel te kort komt. Dit merk je vooral bij rustig stadsverkeer. De motor pakt dan bij opschakelen helemaal niet lekker op en bij stevig optrekken lijkt het alsof de motor tot ~2500 toeren te kort komt of verzuipt??... Rond 2500 komt er een soort van Honda vtec in en trekt het goed op maar er zit altijd nog een rauwe kant eraan. Tevens pakt de koppeling op zulke momenten heel laat en abrupt op. Zeg maar bij het op laten komen vanaf 20 tot 60% lichtjes slippend en rond de 75% grijpt ie behoorlijk enthousiast. Dit zorgt voor een enorme bonanza effect. Ook bij lastwissel. Gewoon niet goed doseerbaar.

Heb dit probleem 2x "opgelost" gekregen. Na het wisselen van de motorsteunen en de motor iets had gelicht en een tijd later na het vervangen van de achterste subframerubbers. De auto reed toen stiller, stukken soepeler, schokvrij en de koppeling pakte eerder op. Geen enkele teken van Bonanza effect. Zoals het eigenlijk hoort. Echter kwam het probleem na beide werkzaamheden na 2 dagen langzaam terug. Na een week was het weer lekker rauw hortend en stotend.

Dit is bij mij de oorzaak voor het bonanza effect. Het kan even weg zijn maar komt altijd terug. En bij warm weer half volle tank erger dan bij temperaturen rond de vriespunt / kwart tank.

Co staat goed (armer/rijker geen effect), motor slaat goed aan warm/koud. Ook na 2 dagen stilstaan


Alles tussen de motor en de aangedreven wielen is al eens vervangen. (hardy's, lagers, rubbers, steunen etc)
Ontsteking is Bosch en vrij recent vervangen zijn de bougies en kabels. Verdeler en rotor zijn goed.
Een ander spinnekop geprobeerd met potmeter en EHA. Nieuw brandstofpomp en de filter is 2 jaar oud, filter in de tank en de kleine bij de brandstofverdeler.
Temperatuursensor.
Allen waren niet de oorzaak.

Waar moet ik zoeken ???????????????????????
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor RD500SEC » 18 maart 2018, 14:40

aangezien je al veel hebt vervangen/ uitgesloten, zou ik beginnen met de tank ontluchting/ beluchting.
op de motor zit een temperatuur gestuurde klep met twee kleine vacuum slangen, meet eens of deze opent en sluit op de juiste temperatuur.
hoe is je koolfilter, onder het linker voorspatscherm? dat vangt benzinedampen uit de tank op en worden onder voorwaarden zoals motor temperatuur en toerental leeg gezogen door een vacuumslang van plastic, ook hier zit een klep in.


de koppeling lijkt een ander probleem.
mogelijk een koppelings cilinder die minder aan het worden is, of een koppelingsplaat die slecht glijd over de prise as?
voering van de koppelingsplaat kan ook verhard/glazig zijn, wat vooral koud opvalt, zodra de plaat op temperatuur is, is het effect minder of zelfs weer weg.
Maar dat de koppeling last heeft juist op het moment dat de motor slecht loopt, dan lijkt het dat het slecht lopen van de motor je het idee geeft dat de koppeling een probleem heeft, terwijl het eigenlijk de motor is? En is er met de koppeling niets mis.
meet ook de bougiekabels goed door, misschien zit er toch een slechte verbinding in 1 van hen. meet de weerstand terwijl je de kabel voorzichtig beweegt en trek er lichtjes aan om een eventuele kabelbreuk op te sporen.
soms willen de bougiekabels slecht op de bougietonnetjes schuiven en zitten ze er tegenaan in plaats van eroverheen, check ook dat.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor Rojo124 » 18 maart 2018, 19:01

Hoi Serdar
kijk ook eens of de brandstofdruk regelaar (tussen spinnekop en retourleiding) nog goed is.

als deze niet meer goed sluit dan zal de brandstof rondgepompt blijven worden...ik had dit ook bij mijn vorige 260E.
deze drukregelaar en volgens mij de accumulator houden de druk op het systeem.

ik had ook dat rauwe wat jij zegt...maar na vervanging drukregelaar was dit weg....bij mij leek het er op dat de brandstof konstant door de retourleiding werd rondgepompt....maar deze regelaar moet pas bij een bepaalde druk open gaan.

suc6 gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 18 maart 2018, 19:21

Ik had de vacuumslang bij de scherm los gekoppeld en afgedopt. Ik merkte geen verschil. Alleen als ik ging tanken hoorde ik geen whoosh meer als ik de tankdop opendraaide. Dus ik denk dat daar niks mis mee is.

De koppeling en de cilinders zijn door de jaren heen al vervangen geweest. Ook is meerdere keren ontlucht tijdens het remolie verversen. Ik denk dat er weinig mis mee is gezien het feit dat als het een keer lekker loopt, de koppeling ook meer gevoel heeft.

Bougiekabels en bougies zijn nieuw omdat er zoals jij het zei een van de oude kabels niet goed op de bougie meer klemde en er gewoon tegenaan zat.

Ik heb telkens meer het idee dat er iets niet helemaal correct gaat met de brandstof regeling.

De brandstofdruk regelaar had ik al uitgewisseld met mijn witte 190. Het werd er niet beter van en de witte liep er ook niet slechter van.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor Rojo124 » 18 maart 2018, 19:38

Dan wordt het zoeken hoor jongen......ik weet wat jij bedoelt met rauw,,,de ene keer is alles goed en de andere keren lijkt het net of de motor slechter (rauw) loopt en heeft hij ook niet het volle vermogen.

en wat jij zegt over volle tank of bijna lege tank...daar leek het toen bij mij ook op.
maar jij zegt de regelaar te hebben omgewisseld....en die andere auto (witte)reed wel altijd goed ?

ja misschien kan je nog even kijken naar de injectoren...maar ja hoe controleer je even snel je injectoren ?

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor RD500SEC » 18 maart 2018, 19:42

Dus ik denk dat daar niks mis mee is.


Ik denk van wel, dat woosh geluid is het ontsnappen van een lichte overdruk uit de tank, deze zorgt voor een betere brandstoftoevoer naar de brandstofpomp, dat mis je nu. Ik denk dat je het probleem hiermee mogelijk groter maakt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 18 maart 2018, 19:48

@Richard
Dit deed mijn vorige auto en doet de witte ook. Maar ik zal daar wat meer op focussen.

@Ron
Met de witte was/is niks mis mee Ron.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor Rojo124 » 18 maart 2018, 19:52

Ik weet wel dat die overdruk heel normaal is en waarschijnlijk zoals jij zegt noodzakelijk.
maar als dat koolstof tankje nou lek (doorgerot)of de sensor is niet goed meer ...heb je dan deze overdruk niet meer Richard ?

ik weet wel dat je deze overdruk soms wel!.. en ook soms wel eens niet hebt.

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 18 maart 2018, 19:59

Dat overdruk heb ik dus wel. Alleen het systeem losgekoppeld niet en had geen effect op de loop.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor Rojo124 » 18 maart 2018, 20:05

Ja je kan een keer het hele gasklephuis met alles er op overbouwen van die witte.....dan kan je wat onderdelen uitsluiten....maar ja dat is wel ff werk Haha...maar dan weet je wat...nu blijf je ook maar zoeken.

Het Duty Cycle is wel goed af te stellen he ?

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 18 maart 2018, 20:12

Dat is al eens uitgewisseld geweest. En omdat de witte goed is pruts ik daar nog even niet mee :). Het is wel een voorbeeld van hoe alles zit.
De duty cycle is wel goed af te stellen. Met afstellen heb ik eigenlijk nooit problemen. Pendelt stabiel op de afgestelde waarde. Maar dat is stationair. Ik weet niet hoe het zit onder het rijden in verschillende omstandigheden wanneer er vermogen geleverd moet worden.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor RD500SEC » 29 maart 2018, 17:02

Rojo124 schreef:Ik weet wel dat die overdruk heel normaal is en waarschijnlijk zoals jij zegt noodzakelijk.
maar als dat koolstof tankje nou lek (doorgerot)of de sensor is niet goed meer ...heb je dan deze overdruk niet meer Richard ?

ik weet wel dat je deze overdruk soms wel!.. en ook soms wel eens niet hebt.

gr Ron


het zit nog iets anders...
tussen het koolstof filter en de tank zit ook een klep, deze regelt de beluchting/ontluchting van de tank, daarmee ook de overdruk in de tank. beluchting gaat via het koolstoffilter en een aansluiting naar de buitenlucht, daar zuigt de tank zijn lucht aan, maar er kan geen lucht uit.
tussen het koolstof filter en de motorinlaat zit de regenereerklep om het koolstof filter leeg te zuigen van de opgeslagen brandstofdampen.
de sensor zorgt ervoor dat er pas geregenereerd wordt boven een bepaalde motortemperatuur, de zuigleiding bij de gasklep is zo gemonteerd dat er in het stationair gebied geen generatie plaats vind.

wat er gebeurd bij een defect, hangt van het defect af, blijft de sensor/temperatuurklep dicht, gaat hij bij een verkeerde temp. open, blijft hij open, is het koolstoffilter daarbij ook nog eens lek is een extra variabele wat voor veel uitkomsten kan zorgen die je stuk voor stuk uit zou moeten werken, maar het heeft geen effect op de overdruk in de tank.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 29 maart 2018, 17:37

Ik was bij het tanken van de witte er achter gekomen dat er geen originele maar een adblue tankdop opzit. Deze kan lucht aanzuigen maar kan er niet uit. Ik heb deze even uitgewisseld en rijd er nu enkele dagen mee. Heb gemerkt dat de motor er wel enigszins soepeler door loopt.

Ik zal eens de zijscherm losmaken en kijken naar de status van de koolstoffilter.
Daar zit dan ook een klep die jij bedoelt? Onder in de tank zit ook een klep. Deze leek me niet kapot.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor Rojo124 » 29 maart 2018, 18:04

Een adblue tankdop ?? in de originele tankdop zit volgens mij ook een gaatje voor te veel overdruk toch ?
laat even weten of het echt verschil maakt
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 29 maart 2018, 19:09

Op de originele staat volgens mij ohne luftung.
De motor loopt in het midden toeren gebied soepeler en gevoelsmatig sterker maar nog lang zoals het hoort.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor RD500SEC » 29 maart 2018, 23:57

De klep die de beluchting en ontluchting verzorgt zit in de nabijheid van de tank, onder de auto. Niet bij het koolstoffilter.
Het koolfilter heeft wel een beluchtingsaansluiting die je kunt controleren.
De dop van de brandstoftank is inderdaad zonder beluchtingsgaatje. Wel zit er een overdrukventiel in die als de druk in de tank te hoog oploopt, bijvoorbeeld als de wagen in e zon staat en de beluchting/ontluchtingsklep defect is, deze overdruk kan afblazen. Experimenteren met andere doppen die hier niet in voorzien lijkt mij niet verstandig.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor Rojo124 » 30 maart 2018, 16:44

Ik tank normaal altijd Shell euro95...makkelijk dichtbij een onbemande pomp ..nu heb ik al 3x achter elkaar BP ultimate 98 getankt....en toch merk ik weer verschil
De motor loopt mooier/rustiger..pakt beter op en je rijdt er nog meer kilometers mee ook.

en ja het is iets duurder.
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor Ceewee » 01 apr 2018, 13:13

Dat verschil heb ik ook opgemerkt.
Voorheen Shell 95 en tegenwoordig Shell V-Power.
Motor draait veel beter, dus ik blijf dat tanken.

Groet, Cees B)
Avatar gebruiker
Ceewee
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 921
Geregistreerd: 31 jan 2012, 17:16
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Cees
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 24 mei 2018, 11:40

Even een update.
Gebruik de auto alleen in het weekenden. Op werkdagen gebruik ik de witte. Maar er is een kleine vooruitgang.
Ik heb de klepje van de koolstoffilter uitgewisseld met de witte en hij lijkt er wel wat beter op te lopen. Of het zo blijft en of dat de oorzaak was moet ik er nog even mee rijden.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Brandstofsysteem

Berichtdoor W201Class » 28 mei 2018, 14:53

Vals alarm.
Alle ventieltjes/klepjes uitgewisseld en geen verschil. 3/4 tank wordt het "beter" zodra die half leeg is lijkt het vermogen weer geknepen en hangt het niet meer lekker aan het gas.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1291
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten