Update:
Nog even de foto's van dit project waarvan ik soms het gevoel had dat het een lijdensweg begon te worden:
Het begon bij het vermoeden dat de vlotter niet meer dienst deed: Voordat ik deze eruit durfde te halen wilde ik zeker een nieuwe afdichtring plaatsen:
De nieuwe afdichtring:

- 01 nieuwe afdichtring van de vlotterafsluiting.jpg (346.4 KiB) 1503 keer bekeken
De vlotter afsluitschroef/ring:

- 02 vlotter afsluitring.jpg (419.84 KiB) 1503 keer bekeken
De vlotter:

- 03 vlotter.jpg (633.92 KiB) 1503 keer bekeken

- 04 vlotter open.jpg (851.6 KiB) 1503 keer bekeken
De meter gaf een andere stand aan dan de positie van de vlotter, dus een "nieuwe" tweedehandsvlotter op de kop getikt. Deze gaf dus dezelfde waarde door als mijn originele vlotter. Daarna de oplossing gaan zoeken (op uitdrukkelijk advies van Orion) in de tankmeter zelf. Om daarbij te komen moet de tellerbak eruit. Omdat ik de naalden van de meters altijd nog eens wilde verven in de frisse originele kleur heb ik die klus dus gecombineerd. Om de tellerbak te verwijderen moet je de plaat onder het stuur (4 schroeven en een borgring onderaan) verwijderen.
Dan de flexibele slang van de blower aan de rechterkant loshalen:

- 05 luchtslang blower.jpg (484.18 KiB) 1503 keer bekeken
Nu heb je ruimte voor je hand om de wartel van de tellerkabel te kunnen losschroeven. Op de volgende foto zie je de wartel zitten (koperkleurig met ribbels):

- 06 wartel tellerkabel.jpg (248.73 KiB) 1503 keer bekeken
Nu kun je de tellerbak wat naar voren halen, maar let, hij zit dus nog aan een aantal stekkers vast!

- 07 klok naar voren halen.jpg (424.68 KiB) 1503 keer bekeken
Aan de linkerkant kijk je als eerste tegen de 13-polige stekker:

- 08 13polige stekker.jpg (378.67 KiB) 1503 keer bekeken
Zowel links als rechts zit een glasvezelkabeltje aangesloten. Links naar de schakelaar van de koplamphoogte regelaar; rechts naar de schakelaar van de achterruitverwarming (wellicht nog meer glasfibers als er ook meet schakelaars in je dashboard zitten, maar dat weet ik niet zeker)

- 09 glasvezelkabeltjes.jpg (407.18 KiB) 1503 keer bekeken
Dan zie je nog een rubbertje dat aangesloten moet worden op de economymeter, op de foto hieronder (gemaakt op korte afstand met mijn mobieltje, dus kwalitatief niet de beste foto) zie je ook nog de zwarte stekker (zie ook de 4-polige aansluiting op de achterzijde van de tellerbak op foto 11) die je aansluit op de
elektrische oliedrukmeter:

- 10 aansluiting economymeter.jpg (420.98 KiB) 1503 keer bekeken

- 11 tellerbak achterzijde.jpg (417.33 KiB) 1503 keer bekeken
Als je de 11 koperkleurige kruiskopschroefje hebt losgemaakt, kun je het printplaatje met de lampjes van richtingaanwijzers/tellerbakverlichting loskoppelen van de aansluiting op de combimeter (4 pinnetjes):

- 12 printplaataansluiting tellerbakverlichting en richtingaanwijzers.jpg (388.77 KiB) 1503 keer bekeken
Nu kun je de snelheidsmeter en de combimeter uit de behuizing omhoog tillen:

- 13 combimeter en km teller.jpg (577.31 KiB) 1503 keer bekeken
Vervolgens de toerenteller:

- 14 toerenteller en klok.jpg (493.67 KiB) 1503 keer bekeken
En houd je dus een kale behuizing over die je ook dan aan de binnenzijde eens van het stofflaagje kan ontdoen.

- 15 tellerbehuizing.jpg (580.68 KiB) 1503 keer bekeken
Nu kun je de naalden schilderen. Ik heb vooraf een laagje primer aangebracht.

- 16 naalden geschilderd.jpg (527.59 KiB) 1503 keer bekeken
Na het drogen weer in de tellerbehuizing geplaatst:

- 17 terug in de behuizing.jpg (416.78 KiB) 1503 keer bekeken
En na het terugplaatsen van de tellerbak nog een finale check van de lampjes+ inmiddels heb ik ook weer met de auto gereden en doet de snelheidsmeter het ook correct. De benzinemeter geeft aan dat de tank nog bijna vol zit+ dat klopt ook, want na de laatste tankbeurt had ik de dagteller op 000 gezet.

- 18 terug in het dashboard.jpg (444.32 KiB) 1503 keer bekeken

- 19 controle lampjes.jpg (482.04 KiB) 1503 keer bekeken