door Gert190 » 24 dec 2012, 20:17
Een grappige discussie maar volkomen zinloos. De RDW houdt vast aan de gegevens van de typegoedkeuring; een nieuw gewicht op het kenteken is alleen mogelijk (en ook verplicht) als er iets essentieels is gewijzigd. Daarbij kun je dan denken aan de montage van een gasinstallatie of het plaatsen van een andere motor. In dat laatste geval gebeurt dat trouwens ook alleen als je kentekengegevens daardoor essentieel gaan afwijken, bijvoorbeeld omdat je een benzinemotor hebt vervangen door een diesel of een viercilinder door een zescilinder (of een V8 natuurlijk...). Strikt genomen zou het ook moeten als het vermogen met meer dan 35 procent toeneemt (gokje, het exacte percentage ben ik even vergeten), maar daar kijkt in de praktijk helemaal niemand naar, ook geen APK-keurmeester. O ja, maak je en pick-up van je 190, moet je ook naar de RDW, want zulke wijzigingen moeten ook op de kentekengegevens af te lezen zijn. Vrijwel altijd is het gewicht in werkelijkheid hoger dan op kenteken (zoals iemand al zei) en dat is meestal geen kwestie van een paar kilootjes.
Een jaar of tien geleden heb ik voor een tijdschrift een verhaal gemaakt over alle mogelijke gewichtsbesparingen bij een Alfa 147 Challenge-racer ten opzichte van de straatversie. Door demontage van alle op het circuit overbodige dingen, waaronder zo'n 25-30 kg isolatiemateriaal, was er tegen de 200 kg winst te behalen op een uitgangsgewicht van 1.250 kg. Uiteraard werd het dan wel een éénzitter. Hm, stel dat je een 190 op zo'n 900 kg krijgt. Moet volgens mij best te voelen zijn, zeker qua weggedrag!