door Web » 10 nov 2012, 23:26
Gebeurt ook; accijnzen voor diesel en vooral de schoonste brandstof LPG gaan ook omhoog, in het regeerakkoord...
Dat vind ik nu wél krom, dat de schoonste brandstof het hardste aangepakt wordt. Aan de andere kant, de accijns op LPG is nog steeds heel erg laag, dus je zou kunnen zeggen dat de verhoudingen nog steeds wel kloppen.
En ik ben het oneens met het helemaal niet meer belasten van bezit: als je bezit niet belast en alleen gebruik, dan wordt het parkeerprobleem, wat heel veel woonwijken toch wel hebben, nog veel erger... zuinigheidswondertje voor doordeweeks woonwerk, busje erbij voor het gezin in het weekend, enzovoort...
Dus eigenlijk is het zo gek nog niet, zoals het nu gaat. Alleen vind ik wel dat de auto als geheel teveel een melkkoe is. Gebruik belasten okee, maar dat gebeurt al heel erg veel. Brandstofprijs gaat al voor veruit het grootste deel naar de overheid. Zo veel milieu impact heeft de auto nou ook weer niet, dat je die zo bizar hoog zou moeten belasten. Het hele wegverkeer (inclusief vracht) is meen ik maar 15 procent van de totale vervuiling. De "milieuwinst" van een beetje minder rijden wordt dus nogal overschat...