Ik verwacht op termijn absoluut een Europees systeem voor grensoverschrijdende problemen en daarbij zijn een Europees kentekensysteem en zaken als MRB en brandstofprijzen voor de hand liggend om binnen de EU geregeld te worden.
Jou bezwaar tegen MRB in de brandstof is dus dat brandstof te duur word voor beroepstransport en je vind dat een compensatie systeem te ingewikkeld en fraudegevoelig zou zijn. Maar wat is het verschil met het huidige BTW teruggaaf systeem dan? Dat werkt al tijden belastingtechnisch zo voor het bedrijfsleven en werkt ook prima.
Ik denk juist dat het huidige systeem van houderschapsbelasting tot veel meer ongelijkheid en problemen leid (zoals we nu alweer merken) en feitelijk ongelofelijk oneerlijk is, we zijn er alleen aan gewend en hebben dan moeite om de situatie vanuit een andere invalshoek te bekijken.
Je moet dus houderschapsbelasting/wegenbelasting (belasting voor het gebruik van infrastructuur) betalen alleen voor het feit dat je in het bezit bent van een auto. Je betaald dus net zoveel als jou auto altijd in de garage staat als iemand met dezelfde auto die 120.000 km per jaar rijd. Niet echt eerlijk of logisch.
MRB in de brandstof blijft veel eerlijker en logischer in mijn visie, en eventuele problemen als een te zware aanslag op de transport en logistiek sector zijn wel degelijk op te vangen. Imho

Tot nu toe is elk ander voorgesteld systeem altijd wel voor iemand oneerlijk of volkomen arbitrair.