door Web » 22 nov 2012, 22:36
Stel dat mensen nu wél minder zouden gaan rijden door een forse verhoging van de brandstofprijs. Het (gulden)kwartje van Kok hielp niets, maar drie eurokwartjes is natuurlijk wel érg grof geld. En niet onrealistisch, want kilometerheffing zou in 2018 (de datum dat de MRB er werkelijk in op zou gaan), ook tegen de 7 cent per kilometer bedragen. Afgezet tegen een normaal gemiddeld verbruik is dat... juist, een volle euro per liter. Dus ik zat met m'n grove schatting van drie kwartjes nog aan de voorzichtige kant.
Maar daarmee houdt het niet op. Als Vmax gelijk krijgt, en het tóch helpt om het aantal kilometers terug te dringen, zal de prijs per liter nóg hoger moeten worden om het budgetneutraal te houden, anders gaan de inkomsten voor de staat onderuit! Dus voor je 't weet gaat de benzineprijs over de drie euro per liter heen, LPG verdriedubbeld en diesel verdubbeld. Dat gaat toch nergens meer over...
Alleen maar om degenen die veel kilometers voor hun werk en andere doelen moeten maken, NOG harder te duperen. Echt, bijna niemand van de veelrijders, doet dat voor de lol. Dat schijnt men wel te denken, maar het is niet zo. Op een gegeven moment ben je dan een systeem aan het bouwen wat de wegen reserveert voor de rijksten. Lijkt me niet helemaal de socialistische gedachte eigenlijk.
Weet wat je vraagt mensen, weet wat je vraagt.