W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 18 jul 2018, 02:22

LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alles over LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Orion » 05 aug 2012, 11:19

Ik heb een vraagje over de Lambda-sonde en op LPG rijden.

Als je op LPG rijdt, gebruikt onze W201 met een OMVL installatie de waardes die een Lamda sonde aangeeft.
Of omdat een LPG installatie ongeregeld is maakt het niet uit wat een Lamda wel of niet doorgeeft aan de ECU.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Orion
Erelid
Erelid

Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA

Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Web » 05 aug 2012, 12:13

Dat kun je zien. Als je een mengstuk installatie hebt waar nergens een stappenmotortje ofzo op zit, en alleen handmatige stelschroeven, dan is het een ongeregelde installatie en hoort-ie eigenlijk niet thuis op een auto met kat en lambdasensor! Maar da's mijn persoonlijke mening. Het kan lang goedgaan (ook voor de kat zelf) als ie goed afgesteld is.

Staat de afstelling er wat verder naast, dan kan de kat snel kapot gaan.

Dus: Ja, een mengstuk installatie hoort 'm wel te gebruiken. Maar dat gebeurt lang niet altijd.
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: Marcel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.6 1990
V40 T4 1998

Berichtdoor EmielW201 » 05 aug 2012, 12:17

De LPG installaties voor onze W201 zijn over het algemeen allemaal G1 installaties. Ook al heb je een lambda sonde dan heeft deze geen functie wanneer je op gas rijdt. Als je een lambda sonde hebt dan kun je wel een G2 installatie laten inbouwen zodat je een geregeld systeem heb maar het is voor onze auto's niet verplicht en daardoor weggegooid geld. Daar komt nog bij dat een G2 installatie storingsgevoeliger is dan een G1 installatie.

Zie ook: http://websworld.org/marcel/tech/LPG.html

URL werkt niet. Even lpg.html aanpassen naar kleine letters en dan werkt het wel. (forum probleempje)
Laatst bijgewerkt door EmielW201 op 05 aug 2012, 12:24, in totaal 2 keer bewerkt.
Afbeelding
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor Wiersma » 05 aug 2012, 12:22

Als je een lambda aansturing heb rij je juist toch een beetje zuiniger? omdat de lucht/brandstof verhouding dan stoïchiometrische is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaar ... echniek%29
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 190D 2.5

Berichtdoor EmielW201 » 05 aug 2012, 12:26

Lambda aansturing doet niets bij G1 installaties. Je stelt de CO in op de verdamper en that's it. Geen regeling dus.
Afbeelding
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor Web » 05 aug 2012, 13:12

EmielW201 schreef:Als je een lambda sonde hebt dan kun je wel een G2 installatie laten inbouwen zodat je een geregeld systeem heb maar het is voor onze auto's niet verplicht en daardoor weggegooid geld.

Da's te kort door de bocht.

Met een geregelde installatie blijft de kat langer heel. Het gaat ook goed met een PRECIES goed ingestelde G1, maar verloopt dat wat, dan mol je al snel de katalysator.

Nu kan de kat er ook wel onderuit omdat-ie nog niet verplicht is, maar dan ben je m.i. onnodig aan het milieuvervuilen. Om die reden zou ik een geregelde installatie dus nooit als weggegooid geld beschouwen.
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

V40 T4 1998

Berichtdoor Web » 05 aug 2012, 13:14

EmielW201 schreef:Lambda aansturing doet niets bij G1 installaties. Je stelt de CO in op de verdamper en that's it. Geen regeling dus.

Nee, je hebt 2 afstelpunten op een G1. Stationair stel je op de verdamper in, in de gasslang zit nog een stelschroef voor het mengsel op snelheid. Die laatste is belangrijker voor je verbruik dan de eerste.

Inderdaad is het mogelijk om beide precies zo af te stellen dat de auto nauwelijks zuiniger zal lopen met lambdaregeling dan zonder. G1 mengstukinstallaties zijn best heel effectief en betrouwbaar.
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

V40 T4 1998

Berichtdoor Orion » 05 aug 2012, 13:51

Heren alvast dank voor jullie snelle respons.

Ik heb W201e 2.0- met een katalysator en lambdasonde. Deze sonde zit voor de katalysator.

-Is het dan een geregelde of ongeregelde installatie wat betreft de auto?
-Ik heb er een OMVL installatie inzitten. Denk dus een G1, zie ingevoegde foto.

OMVL lpg verdamper._816x1200.jpg
OMVL lpg verdamper._816x1200.jpg (475.22 KiB) 3456 keer bekeken

@Web:
Ik heb dus een G1 installatie, met mengstuk en geen stappenmotor er tussen en de 2 stelschroeven en de dikkere stel schroef op de LPG slang naar het mengstuk, hetgeen jij ook stelt. Echter ik heb wel een wagen met Kat en Lambda. Dus zou ik een G2 installatie erop moeten hebben. Had deze liggen maar die werd niet in de 190E ingeboouwd??? Ga ik de LPG boer toch eens vragen. Deze installatie had een mogelijkheid om af te stellen met een laptop.

@Emielw201:
Jij verwoord wat ik denk, dus de Lambda is bij deze LPG configruratie dus nutteloos. Kan je hem net zo goed afkoppelen op LPG. Ondanks dat de motor dan wel in noodloop zal rijden tijdens een rit op Benzine??? Correct me if wrong.

@Wiersma:
Dit wat jij stelt lijkt me van toepassing op de G2 installatie?

Kortom:

-Ik heb een geregelde of ongeregelde wat betreft auto uitlaat systeem?
-De lambda sonde heeft op LPG rijden geen functie? alleen op benzine.

Hoor het graag van jullie.
Grtz Orion.

Orion
Erelid
Erelid

Berichtdoor Wiersma » 05 aug 2012, 16:19

Het klopt dat je een G1 of een ongeregelde G2 installatie perfect kan afstellen met een 4-gassen test.
Echter heeft de weersomstandigheden ook invloed zoals temperatuur, luchtvochtigheid en hoogte.
Dus zodra het weer anders is wijkt het al af. Daarom word een LPG installatie altijd iets te rijk afgesteld.
Te arm kan je kleppen/zuigers verbranden omdat de temperatuur te hoog oploopt.

Een G1/G2 is altijd een compromis, en is geen perfecte afstelling, dan kan alleen met een G3.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 190D 2.5

Berichtdoor EmielW201 » 05 aug 2012, 21:45

Web schreef:
EmielW201 schreef:Als je een lambda sonde hebt dan kun je wel een G2 installatie laten inbouwen zodat je een geregeld systeem heb maar het is voor onze auto's niet verplicht en daardoor weggegooid geld.

Da's te kort door de bocht.

Met een geregelde installatie blijft de kat langer heel. Het gaat ook goed met een PRECIES goed ingestelde G1, maar verloopt dat wat, dan mol je al snel de katalysator.

Nu kan de kat er ook wel onderuit omdat-ie nog niet verplicht is, maar dan ben je m.i. onnodig aan het milieuvervuilen. Om die reden zou ik een geregelde installatie dus nooit als weggegooid geld beschouwen.

Je moet het wel reëel bekijken. Wie gaat er nu een G2 installatie in een oldtimer bouwen omdat dit milieu bewust is? Ja, zo lid van Greenpeace misschien maar die zie ik dan nog eerder in een full elektrische auto rijden.
Gewoon kat eronder uit en een G1 installatie. Als die goed afgesteld is en ontsteking is in orde dan is de CO uitstoot ook laag.
Afbeelding
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor EmielW201 » 05 aug 2012, 21:51

Orion schreef:@Emielw201:
Jij verwoord wat ik denk, dus de Lambda is bij deze LPG configruratie dus nutteloos. Kan je hem net zo goed afkoppelen op LPG. Ondanks dat de motor dan wel in noodloop zal rijden tijdens een rit op Benzine??? Correct me if wrong.

Helemaal goed begrepen.

Orion schreef:Kortom:

-Ik heb een geregelde of ongeregelde wat betreft auto uitlaat systeem?

Jij hebt gewoon een G1 (dus ongeregeld systeem). Lambda sonde heeft op LPG rijden geen functie.
Hij rijdt nu toch goed zonder kat? Lekker zo laten.
Afbeelding
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor Web » 06 aug 2012, 06:50

EmielW201 schreef:Je moet het wel reëel bekijken. Wie gaat er nu een G2 installatie in een oldtimer bouwen omdat dit milieu bewust is?

Nou, ik.

En ik stem niet links, heb een hekel aan Greenpeace... maar heb ook een klein beetje verantwoordelijkheidsgevoel. En een hekel aan onnodig vervuilen. Als ik met weinig kosten/moeite m'n eigen vervuiling vele malen kleiner krijg, dan doe ik dat. Waarom niet?

Ben beslist geen bomenknuffelaar, maar zo'n 'quick win' pak ik wel mee. Ik ben dus ook zo'n zeldzaam figuur die z'n afval NIET uit het raam flikkert en zo meer van die dingen :S Maar ik rijd wel in oude auto's, dus laat ik dan in elk geval *iets* doen om niet de grootste vervuiler van de straat te zijn.

EmielW201 schreef:Gewoon kat eronder uit en een G1 installatie. Als die goed afgesteld is en ontsteking is in orde dan is de CO uitstoot ook laag.

Zoals ik zei gaat zorgvuldig afgestelde G1 ook wel goed *met* kat. Trek je die er onderuit, dan gaat je NOx, HC en CO uitstoot vele malen omhoog. Je krijgt het CO wel heel laag door de motor TE arm te zetten stationair, maar dan gaat je NOx uitstoot heel hard omhoog, en je krijgt veel kans op backfires. Beter het CO (voor de kat) ietsje hoger, is beter voor de motor en de kat lost het verder op.

Voor wie dat niet gelooft heb ik nog wel ergens documentatie. Dat noem ik onnodig vervuilen en eigenlijk ronduit asociaal. Vroeger misschien normaal, maar we leven nu in 2012. Zolang de "we trekken de kat er wel effe onderuit" mentaliteit hier normaal is, kan ik me wel voorstellen dat ze maatregelen willen nemen tegen 'ons'... :oops:
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

V40 T4 1998

Berichtdoor Web » 06 aug 2012, 07:07

Orion schreef:Heren alvast dank voor jullie snelle respons.

Ik heb W201e 2.0- met een katalysator en lambdasonde. Deze sonde zit voor de katalysator.

-Is het dan een geregelde of ongeregelde installatie wat betreft de auto?

De auto (op benzine): geregeld. Wat jij hebt, noemen ze een geregelde katalysator. Tweeweg of drieweg weet ik zo niet, maar in elk geval geregeld.

Orion schreef:@Web:
Ik heb dus een G1 installatie, met mengstuk en geen stappenmotor er tussen en de 2 stelschroeven en de dikkere stel schroef op de LPG slang naar het mengstuk, hetgeen jij ook stelt. Echter ik heb wel een wagen met Kat en Lambda. Dus zou ik een G2 installatie erop moeten hebben. Had deze liggen maar die werd niet in de 190E ingeboouwd??? Ga ik de LPG boer toch eens vragen.

Jammer dat het bij die LPG boer kennelijk normaal is om het zo goedkoop mogelijk te doen op een 190E. De meeste klanten zullen daar helaas ook wel om vragen, ook al kost het ze misschien de katalysator. Of de inbouwer maakt geen onderscheid tussen kat of geen kat, dat kan ook. Want op een katloze 190 hoort wél een G1 thuis.

Een goeie LPG inbouwer weet, dat een auto met kat en lambdasensor, 1 kastje en 1 stappenmotortje extra nodig heeft, om de kat heel te houden. Hoeft trouwens geen ingewikkeld computer-afstelbaar ding te zijn. Van een G1 een G2 maken kan vrij eenvoudig. Het enige wat er verandert is de 'dikke' stelschroef vervangen door een stappenmotortje, en een klein kastje aansluiten op de lambdasensor om dat aan te sturen. Voortaan automatisch altijd het juiste mengsel, geen afstelling meer die kan verlopen met het weer. Maarja, als de installatie daar 50 of 100 euro duurder van wordt, ben je als inbouwstation duurder dan de concurrent die het allemaal niet zo nauw neemt...

Orion schreef:@Emielw201:

Waarom zou je dat doen? Aangesloten of niet, de lambdasensor heeft sowieso geen invloed op de G1 installatie. Afkoppelen kan, maar het heeft helemaal geen zin. Gaat-ie ook niet langer van mee ofzo, het enige effect is dat-ie slechter gaat werken op benzine. Dus: Ja het kan! Maar het is zinloos en alleen maar nadelig.

Ook als je de kat zou verwijderen kun je de lambdasensor prima aangesloten laten. Omdat de kat NA de sensor zit, merkt-ie niet dat de kat weg is. Om 'm dan ook nog in noodloop te zetten door de sensor eruit te trekken, daar heb je niks aan. Je injectiecomputer is immers gemaakt om MET sensor te functioneren. En op LPG maakt het, zoals eerder geschreven, al helemaal niets uit zolang je een G1 hebt (en dat heb je).

Orion schreef:-Ik heb een geregelde of ongeregelde wat betreft auto uitlaat systeem?

- geregeld
- klopt!
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

V40 T4 1998

Berichtdoor Orion » 06 aug 2012, 07:33

Hoi Web, het is me duidelijk. Ik heb dus een geregelde installatie op mijn wagen (kat + lambda).
Een ongeregelde LPG installatie G1.

LPG heeft dus geen Lambda nodig, wel als je op benzine rijdt daar de ECU dit meet.
Ga toch eens naar mijn LPG boer terug, waarom hij de G2 installatie die ik had niet heeft omgezet. Dat was een leonardo kastje. Werd op de computer ingesteld.

Mijn hele achterliggende gedachte van dit topic was om te weten te komen wat die Lambda op LPG nu deed.
Dit omdat mijn lambda sonde van binnen rammelt die moet ik vervangen. Maar voor de wagen zelf kan het dus geen
kwaad begrijp ik. De lambda zelf schijnt niet kapot te zijn, dit bij Co meting en de rest geconstateerd. Alleen die rammel moet ik niet hebben.

Maar de wagen loopt op Benzine vindt ik wat minder, zou die Lambda toch niet meer helemaal goed zijn. Daar hij op LPG goed loopt. Maar die Lambda stuurt toch niet diect bij bij de start. Moet toch warm zijn?
Grtz Orion.

Orion
Erelid
Erelid

Berichtdoor EmielW201 » 06 aug 2012, 10:42

Web schreef:Nou, ik.

En ik stem niet links, heb een hekel aan Greenpeace... maar heb ook een klein beetje verantwoordelijkheidsgevoel. En een hekel aan onnodig vervuilen. Als ik met weinig kosten/moeite m'n eigen vervuiling vele malen kleiner krijg, dan doe ik dat. Waarom niet?

Toch snap ik dan iets niet. Je rijd een 190E op benzine en een Alfa 166 met G3. Waarom rij je dan niet alleen de Alfa met G3. Dat geeft minder vervuiling en is zelfs nog goedkoper in het rijden. De enige moeite die je hoeft te doen is de 190E te verkopen. En als je de 190 niet wil verkopen waarom rij je dan niet op gas met een G2 installatie?
Laatst bijgewerkt door EmielW201 op 06 aug 2012, 10:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor Web » 06 aug 2012, 10:43

@Orion:
De rammel, is dat de lambda of de kat? Van kapotte katalysatoren is wel bekend dat ze goed kunnen rammelen... dan is het keramisch blok van binnen gebarsten of losgeraakt.

Inderdaad doet de lambdasensor het pas als de uitlaat goed warm is. Bij verwarmde sensoren (3 of 4 draads) kan dat al vrij snel zijn (nog geen kilometer), maar zeker niet onmiddellijk na een koude start.
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

V40 T4 1998

Berichtdoor Web » 06 aug 2012, 11:15

EmielW201 schreef:Toch snap ik dan iets niet. Je rijd een 190E op benzine en een Alfa 166 met G3. Waarom rij je dan niet alleen de Alfa met G3. Dat geeft minder vervuiling en is zelf nog goedkoper in het rijden. De enige moeite die je hoeft te doen is de 190E te verkopen. En als je de 190 niet wil verkopen waarom rij je dan niet op gas met een G2 installatie?

Goeie vraag! Eigenlijk is het antwoord: dat doe ik ook. Woon-werk verkeer (150km per dag) doe ik inderdaad met de Alfa op G3. Als ik 1x per maand gemiddeld de 190E pak, dan is het veel. Dus ik rijd er hoogstens 10% van m'n kilometers mee, en zo hoort dat met een liefhebbers-oldtimer. Daarom is LPG ook niet nodig, in de 190. Sowieso een zuinige auto trouwens; eerste tankje 1 op 12,5 benzine. Had ik niet verwacht!

En waarom verhuis ik dan niet? Omdat we nu al precies midden tussen mijn vaste baan en die van mijn vrouw in wonen... en de goeie banen nu eenmaal niet (meer) voor het opscheppen liggen.

Mocht ik de 190E gaan inzetten voor dagelijks gebruik (dat weet ik nog niet), komt er geen G1 in. Daar mag je me natuurlijk aan houden ;)

In het Engels zeggen ze dan: "Put your money where your mouth is" - helemaal terecht dat je dat van me verwacht dus, met wat ik daar allemaal over geroepen heb intussen. Ookal zal ik best wat moeite moeten doen om er een lambda sensor en kat in te krijgen, want het is van oorsprong een katloze. En dat zal ik dus niet snel van anderen verwachten, dat ze een katloze gaan ombouwen. Maar ik vind het voor mezelf een leuk projectje. En ik vind dat ik als veelrijder (40.000+ per jaar) een beetje m'n verantwoordelijkheid moet nemen, maar dat is persoonlijk.

Maargoed, ik vind het dus wel zonde als mensen één van de weinige belastingvrije katversies hebben, en dan toch de kat eruit gooien en de lambda effectief buiten werking stellen. Dat is wat mij betreft afkeur, in de door sommigen van jullie in die andere thread voorgestelde oldtimerkeuring op originaliteit ;)
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

V40 T4 1998

Berichtdoor Orion » 06 aug 2012, 16:20

Nee, de rammel zit in de lambda. heb laatst de kat eronder uitgehaald en geconstateerd dat de rammel puur in de losse sensor zat.
Grtz Orion.

Orion
Erelid
Erelid

Berichtdoor Orion » 08 aug 2012, 13:51

@web: Ik ben vandaag naar 2 LPG boeren geweest, en allen wisten mij te vertellen dat een omvl voor onze auto's ongeacht of je een Lambda hebt de meest geschikte installatie is. Dus een G1.

G2 kan wel maar is veel storingsgevoeliger en meer kans op backfire. Dit gaf forumlid EmielW201 ook al aan.
Dus lekker op G1 blijven rijden, tenminste ik wel.
Grtz Orion.

Orion
Erelid
Erelid

Berichtdoor Web » 08 aug 2012, 16:30

Storingsgevoeliger klopt wel, die regelkastjes en stappenmotortjes kunnen stuk. En als het niet goed werkt neemt de kans op backfire toe, ook dat klopt. Wat zij adviseren is dus goedkoop en betrouwbaar. Wat wil de gemiddelde klant nog meer?

Maar een G1 adviseren op een auto met geregelde kat... is eigenlijk gewoon ronduit fout. Grote kans dat de kat daaraan kapot gaat op den duur, tenzij perfect afgesteld. Maar als die kapot gaat zal dezelfde inbouwer je wel adviseren het ding te bezemstelen en klaar... de makkelijkste weg en nooit meer problemen. Tja, hoe kun je daar nu tegenin argumenteren? Zij behoren het immers beter te weten dan ik... en hebben een goedkope betrouwbare oplossing.

Dus: ik begrijp je keuze, en die van de inbouwers, maar overtuigen kunnen ze mij niet. ;)
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder

V40 T4 1998

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek