W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 18 jul 2018, 07:46

LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alles over LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Orion » 08 aug 2012, 18:30

Maakt ook niet uit. Ieder zijn ding. Maar wat er verteld werd is dat de lambda sonde (die dus meet na de verbranding) bijstuurd in een G2 installatie.

Hierdoor ontstaat dan een achteraf mengsel wat alweer anders kan zijn dan de situatie waarin je rijdt. Vandaar ook de kans op bacfire's met de verdampers met een mengstuk.

Ook de experimentele versies met een eigen ECU en injectoren op W- blokken blijkt nog te storingsgevoelig te zijn. Lijkt
dan op een G3.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor DinoTriumph » 08 aug 2012, 19:00

Een G2installatie met OMVL heeft niet zoveel zin. Zo'n installatie reageert traag, zodat het mengsel toch niet geweldig is. De installatie is domweg gewoon te traag om op het juiste moment het juiste mengsel te fabrieken. Een gewone goed afstelde G1-installatie geeft een prima mengsel voor gemiddelde omstandigheden en dat is 99% van de tijd dat je rijd. Vergeet verder niet dat de gasklep nog steeds wel z'n invloed doet gelden.
Wil je een goed te regelen LPG-installatie, dan moet je aan injectie denken met een mooie computer erbij zoals met een megasquirt of iets dergelijks. Maar dan heb je het over andere hoeveelheden €€€€€tjes en moet je je afvragen of dat wel thuishoort op een 201.
Kortom de aanwezige, stokoude sonde is overigens niet eens bruikbaar met een fatsoenlijke computerregeling.
DinoTriumph
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 16 mei 2011, 08:49
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Orion » 08 aug 2012, 19:14

@dinotriumph: Is duidelijk, was gewoon een discussie wat en hoe. Maar inderdaad zal ik dat niet gaan doen. Gewoon zoals het nu is loopt ie prima.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Web » 08 aug 2012, 20:21

Orion schreef:Maakt ook niet uit. Ieder zijn ding. Maar wat er verteld werd is dat de lambda sonde (die dus meet na de verbranding) bijstuurd in een G2 installatie.

Klopt.

Orion schreef:Hierdoor ontstaat dan een achteraf mengsel wat alweer anders kan zijn dan de situatie waarin je rijdt. Vandaar ook de kans op bacfire's met de verdampers met een mengstuk.

Mooie uitleg, toch zet ik er vraagtekens bij. Zo'n verdamper+mengstuk is gemaakt om met een constante afstelling (de dikke schroef in de gasslang wordt immers niet onderweg verdraaid) onder alle omstandigheden een zo goed mogelijk mengsel te geven. De stappenmotor die voor die regelschroef in de plaats komt, hoeft dus bijna niets te doen. En kan dus ook niet zo snel iets verkeerd doen, ook niet bij snelle lastwissels, zolang alles goed werkt.

Orion schreef:Ook de experimentele versies met een eigen ECU en injectoren op W- blokken blijkt nog te storingsgevoelig te zijn. Lijkt dan op een G3.

Dat is de ultieme oplosing, zoals gepropageerd door o.a. Jeroen Bosma. Overigens heeft hij dat o.a. ook op K-jet auto's gedaan, bijvoorbeeld Citroën SM. Maar het is ook een heel erg dure oplossing. Zo'n multipoint installatie is sowieso al een stuk duurder dan een ouderwetse mengstuk-installatie, en dan krijg je de kosten van zo'n programmeerbare ECU daar nog bovenop. Plus dat het afstellen van zo'n ding geen eenvoudige klus is, die meer in het bereik van tuners thuishoort. Compleet vanaf nul "mappen" van een eigen ECU gaat de gemiddelde 'gewone' gasinbouwer ver boven de pet. Daar heb je wat uurtjes op een rollerbank nodig of (hobbymatig) in elk geval een geschikte "testweg". De gemiddelde gasinbouwer beschikt echter niet over een rollerbank, omdat hij met grotendeels voorgeprogrammeerde installaties werkt (een verdamper + mengstuk kun je ook als voorgeprogrammeerd beschouwen, de inbouwer hoeft er maar heel weinig aan te 'finetunen').

Ik denk wel dat zo'n multipoint iets zuiniger en sneller kan zijn dan een gewone mengstuk installatie. Maar de kosten zijn niet helemaal in verhouding. Meer als je echt het neusje van de zalm wil.
Avatar gebruiker
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 540
Geregistreerd: 20 jul 2012, 12:01
Woonplaats: Flevoland
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.6 1990
V40 T4 1998


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Web » 08 aug 2012, 20:32

dinotriumph schreef:Een G2installatie met OMVL heeft niet zoveel zin. Zo'n installatie reageert traag, zodat het mengsel toch niet geweldig is. De installatie is domweg gewoon te traag om op het juiste moment het juiste mengsel te fabrieken.

Hij hoeft helemaal niet snel te zijn, want de snelle reacties zorgt de verdamper zelf wel voor. Die werkt immers ook prima met alleen maar een vaste stelschroef op de plek van de stappenmotor. Dan moet de verdamper AL het werk doen! Maar juist op constante snelheid en om de kat heel te houden heb je profijt van het 'finetunen' wat zo'n G2 ding doet. Vervangt dus het handmatig afstellen van die schroef, meer niet.

Schiet me tebinnen... een probleem wat ik wel eens gezien heb aan zo'n mengstuk-G2, wat WEL te wijten was aan traag reageren van dat systeem... namelijk een CO-schroef die verkeerd stond.

Als je 'm dan een tijdje stationair laat lopen (file, stoplicht...) gaat de G2 regelaar een heel eind draaien om via het stappenmotortje in de gasslang (die niet gemaakt is om stationair mengsel te regelen, dus nauwelijks invloed heeft) toch nog het mengsel goed te krijgen. Een heel eind verdraait ie de boel. Geef je vervolgens gas... KLABAM! Backfire. Twee oplossingen:
- CO heel precies afstellen zodat de stepper dat niet gaat proberen te compenseren
- de G2 regelaar afschakelen bij stationairloop, bv. via de gasklepsensor.

dinotriumph schreef:Kortom de aanwezige, stokoude sonde is overigens niet eens bruikbaar met een fatsoenlijke computerregeling.

Zolang ie op origineel benzine goed werkt, is ie prima geschikt voor alle soorten van computerregeling. Werkt ie op origineel benzine niet meer, dan is-ie gewoon stuk en aan vervanging toe. Het soort sonde is in elk geval gewoon 'compatibel' met moderne computersystemen.
Avatar gebruiker
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 540
Geregistreerd: 20 jul 2012, 12:01
Woonplaats: Flevoland
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.6 1990
V40 T4 1998


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Christiaan » 10 jan 2013, 22:35

Mijn 2.6 loopt sinds een aantal jaren ook op LPG. Vanuit Das Beste oder nichts ben ik destijds begonnen met een LPG-injectie (K-DATA megasquirt) in de 2.6. Veel werk, kostbaar in aanschaf. Wel supergaaf om te zien. Verbruik was 1 op 8 maar daar moet ik bijvertellen dat de lambda niet goed was(vertel zo meer). Ik weet dus niet of het nog zuiniger kon of dat dit eigenlijk al te zuinig/arm was.

Van het onderstaande cursieve verhaal denk ik dat het klopt......mocht het niet zo zijn dan ben ik heel benieuwd naar andere mogelijkheden. :?: :?: :?:

Na een hoop gezoek en gestoei met data blijkt dat de lambda-sensor van een 190 alleen maar een controlefunctie heeft. De eerste kat zit niet onder in de uitlaat, maar helemaal vooraan in de uitlaatspruitstukken. Lijkt me heel raar dat een 190 2.6 met 2 achter elkaar staande kat's is uitgerust, maar op de plek van de lambdasensor is het signaal NIET schommelend op en neer. Helemaal vooraan in een van de spruitstukken zit een plat vlakje en daar moet dan de lambda-sensor komen waar de LPG injectie op werkt. ALs de lambda van een 190 niet het afgevlakte signaal meet is er iets mis met de kat. Mijn kat voor de G3 zit naast de originele. Bij veel moderne auto's zie je overigens ook 1 sensor voor en 1 sensor na de kat. De eerste geen zo'n mooi schommelsignaal en de 2e net niet.

Nu weer terug naar zekerheid....
De 190ers van eind 1990 en later moeten idd een G2 installatie hebben, maar de inbouwer van mijn installatie wist niet waar hij met die lambda sensor naartoe moest en ik heb dus een sensor mogen kopen die nu nog ongebruikt thuis ligt. Net als het regelkastje.....ik hobbel al een aantal jaren rond, verbruik 1 op 7,2. LPG vooral niet tezuinig afstellen. Een kat gaat overigens alleen kapot als het mengsel veel te rijk staat en dat spul in de kat naverbrand wordt. Ik ben nu overigens wel tevreden met het rijden op gas.

Mijn Megasquirt heb ik overigens destijds gekocht via Jeroen Bosma en hij weet er veel van, maar ook met mijn foute Lambda wist hij geen raad. Tevens weet hij niet wat service en garantie betekend(alles is op factuur en creditnota's op foute delen kent hij niet) en nadat Jeroen de K-DATA computer aangepast heeft (zou beter zijn, beetje solderen aan de eindtrappen) is mijn computer afgebrand. Niet een beetje, maar printbanen serieus doorgefakkeld en klaar. Vanuit Bosma geen service, korting en niks. Geen enkele handreiking naar een oplossing.
Ik heb mijn installatie uit laten zoeken door een expert en de fout zat dus overduidelijk niet in de bedrading. Aangezien het rijden op benzine (€650/maand aan benzine) toen veel te duur was het ik er jammergenoeg maar een G2(G1) in laten zetten. Gelijk krijgen gaat hier alleen via de rechtbank en dan moet ik het eerst voorfinancieren.....2.500 afboeken en door met rijden.

De LPG installatie in een 190 doet naar mijn mening dus ook niks met de lambda-sensor.
Groet,

Christiaan
Christiaan
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2012, 20:32
Woonplaats: Neerbeek
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 3.0 Brabus AB4 1983
W169 Avantgarde
190 Aanhanger


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Orion » 10 jan 2013, 22:47

Inmiddels ben ik er dus zelf ook achter gekomen dat de lambda sonde niet meer werkt nadat de Ke-Jetronic stop geactiveerd is. Dan zijn alle signalen die de Ke-Jetronic installatie nodig heeft geblokt, dus ook de Lambda.

Wel zuur als je zulke dure installatie erin hebt en zulke slecht ervaring met een inbouwer hebt.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Nico190E » 11 jan 2013, 00:03

Tis goe :lol:

Over die Lambda-Sonde, die zit in de BMW K1100rs met functie uiteraard.
Die BMW is natuurlijk m'n motor, en die Lambda-Sonde zit er niet werkeloos in.

Zodra de motor gestart is gaan de electronica mee meten en de injectie regelen.
De Lambda-Sonde heeft de opdracht om CO te meten met temperatuur.

Dat dit gebeurd is nodig om 'n mooi geregeld toerental te krijgen in elk bereik.
Andere functie is het benzine-gebruik te regelen, dit in samenwerking met temperatuur uitlaat en de CO-meting.
Nu zit er in de motor 'n Motronik en zal de JE-tronick hier michien anders op reageren.
Wat ik wil aanduiden is dat er wel degelijk iets met het signaal gedaan wordt dat van de Lambda-Sonde afkomt.

mvg Nico
Al meer dan 20 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 685
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor EmielW201 » 11 jan 2013, 00:27

Christiaan schreef:Mijn 2.6 loopt sinds een aantal jaren ook op LPG. Vanuit Das Beste oder nichts ben ik destijds begonnen met een LPG-injectie (K-DATA megasquirt) in de 2.6. Veel werk, kostbaar in aanschaf. Wel supergaaf om te zien. Verbruik was 1 op 8 maar daar moet ik bijvertellen dat de lambda niet goed was(vertel zo meer). Ik weet dus niet of het nog zuiniger kon of dat dit eigenlijk al te zuinig/arm was.


Erg vervelend als je voor het beste wil gaan en dat het uiteindelijk een teleurstelling wordt. De vraag is of ze jou wel de juiste MegaSquirt motormanagement systeem geleverd hebben destijds. Volgens BS-autotune zijn er ook veel MegaSquirts in het grijze circuit te koop. En als ze dan ook nog eindtrappen gaan aanpassen kan het helemaal feest worden.
Persoonlijk vind ik LPG dampgas injectie met het juiste motormanagement systeem het beste LPG systeem (ook voor onze oude auto's). Het is zeker niet het goedkoopste, maar op den duur kun je de investering eruit halen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 11 jan 2013, 09:27

het rare in deze discussiess vind ik altijd dat de mensen altijd het meest te spreken zijn over de duurdere installatie's

ik snap er geen hout van maar goed.

zoals er al wel meer gelezen hebben ben ik echt van het type probeer niet het wiel op nieuw uit te vinden.

op onze oude beestjes tot 1990 kun je het beste en goedkoopste een G1 installatie plaatsen. en inderdaad de lambda geeft geen signaal meer of bij een kj stop.

tevens als de gasinstallatie op een lambda 1 waarde wordt afgesteld zal never en nooit je kat verbranden.

die gebeurd vaak door rand oorzaken zoals olieverbruik via de zuigers en of klepstelen.

indien deze bij de kat komt dan schiet de temp van de kat omhoog. en zullen er platina deeltje smelten.

nou succes met sleutelen.

ps mijn 260E loopt op zij gemak 1;8,5 op LPG en de 300E 1;9 op LPG door het jaar gezien.
190E 2.0ltr 1.8;5 op LPG

dus de duurdere map (ecu)gestuurde LPG installatie zou ik bewaren voor de jongere auto's daar verdienen ze zich terug.

gr harm
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977


Re: LPG installatie gebruikt die de Lambda sonde?

Berichtdoor HansMercedes » 12 jan 2013, 17:47

De instalatie die nu gebrukt is is voor een auto die een electisch gestuurd injectie systeem heeft zo te lezen . dat wil zeggen dat de inspuit tijd van het benzine syteem omgezet word naar de inspuit tijd van gas . De lamda sonde meet de hoeveelheid zuurstof in je uitlaat gas en geeft een signaal naar de computer om het mengsel rijker of armer te maken afhankelijk van de zuurtof graad die gemeten word . dat verijken of verarmen word deels berijkt door de inspuit tijd te verlengen of te verkorten . Nu geld dit dus voor de nieuwere auto's en niet voor de onze die over een mechanies inspuit systeem beschikken . dus wat er al gezegt is zou je met een G1 instalatie heel goed op gas kunnen rijden zonder al te veel problemen .en deze afstellen op lamda 1 grt hans
Avatar gebruiker
HansMercedes
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4572
Geregistreerd: 03 sep 2009, 21:07
Woonplaats: Beverwijk
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten