W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 15 aug 2018, 01:51

Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor SA053 » 21 jan 2018, 16:14

Hallo Allemaal,

Ik heb al een tijdje last van een probleem(pje) met de Benz.
Hij schommelt met de toerental bij koudere temperaturen.
Starten? Doet hij altijd probleemloos Koud/Warm maakt niet uit. Het probleem begint na ongeveer 7 a 8 seconden op 1000-1100 toeren gedraait te hebben. Als het goed is heb ik me kunnen informeren dat de 7 tot 8 seconden normaal is ivm de koudestart injector. Daarna zou hou moeten dalen naar 750-850 rpm. Jammer genoeg daalt die van mij iets verder terug. :( en springt daarna weer omhoog tot 1400-1500 rpm. Soms daalt hij zo ver terug dat hij zelfs afslaat. Eenmaal warm is er niets meer loopt hij gewoon goed.

Het volgende heb ik al geprobeerd/vervangen:
Onderhoud:
vloeistoffen,filters,bougies en distributeur kap en rotor.

Onderdelen:
Ontluchtings slangen (Naar de ICV/Stappenmotor/stationairregelklep deze ook gelijk schoongemaakt) en de bekende OVP.

Nu heb ik de OVP wel vervangen maar met de nieuwe OVP loopt hij zelf slechter. (Gekocht van TETAXITEILE merk MEYLE). De oude OVP relais punten aangetipt met de solderbout zodat de tin weer opnieuw hecht. (had gewerkt voor 2 weken) Nu weer hetzelfde probleem.

Het kan zijn dat de OVP die ik heb gekocht kapot was. Heeft iemand een 100% goedwerkend OVP? Of kan ik deze meten om het te controleren)
Of is er iemand die denkt dat het probleem ergens anders ligt?

Zie graag reacties tegemoet.

Bedankt.

Selim Aksu
Gebruik niet wat er beschikbaar is maar, wat juist is.
Dan hou je namelijk dingen heel.
Avatar gebruiker
SA053
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 feb 2017, 22:27
Woonplaats: Arnhem-Rotterdam
Roepnaam: Selim
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Olieboot » 22 jan 2018, 21:27

als die OVP uit een 86 2.0 t zelfde is mag je de mijne wel een keer proberen
woon in de buurt van arnhem dus kan wel ff langswippen
kan jij even naar de slangen kijken ;) lijkt mij een goede ruil ;)
Olieboot
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 20 apr 2017, 06:49
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor RD500SEC » 23 jan 2018, 03:39

Latere OVP’s hebben meer pootjes dan de vroegere.
Heb je pootjes te veel, dan is dat geen probleem, die aansluitingen heeft jouw auto dan niet, je kunt het OVP met meer pootjes gewoon gebruiken, dus een nieuwer OVP in een oudere auto.
Andersom gaat het niet goed, dus even pootjes tellen of je kan testen met die van jouw.

Maken de pootjes van het OVP goed contact met de busjes in de relaisvoet? Test even met de achterkant van een boortje van 4mm, die moet er strak in gaan.

Andere mogelijkheid kan zijn:
Kijk op het OVP naar het schema en maak een draadbrug van 30 naar de 87 aansluitingen, gebruik ronde 4 mm AMP stekkers, wat bedrading en vergeet de zekeringen niet. Je hebt dan een test tooltje om het OVP uit te sluiten.
Alleen gebruiken om te testen, de componenten krijgen buiten het contact om nu spanning.

Als het OVP niet het probleem is,
Heb je de potmeter van de luchtmassameter al doorgemeten?
En je temperatuursensor?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor SA053 » 23 jan 2018, 13:09

[quote="RD500SEC"][/quote]

Bedankt voor een uitgebreide reactive RD500SEC!
Er zat een 201 540 32 45 (1 zekering type) ik had Mercedes gebeldt en die gaf aan dat dit nummer was vervangen door de nummer 201 540 37 45 (2 zekering type). Het geen wat ik van Taxiteile had besteld was dus een 2 zekering type. Ondertussen heb ik een man gevonden in Arnhem die een aantal van die dingen heeft liggen ik ga dus vanavond langs om een aantal optehalen en iedere avond te swappen tot ik gewoon fatsoenlijk mijn auto op toeren kan houden in de ochtend.

1ste opmerking.
Over jou punt over het contact van de punten. Ik had goed gekeken of er inderdaad corrosie was op de busjes waar de OVP pinnen in gaan maar waren helemaal mooi en goed. Over het goed contact kan ik geen garantie geven. Goed punt om dit te checken met een 4mm boortje trouwens niet aan gedacht. :shifty:

Je 2de opmerking:
Even voor mijn duidelijkheid.
Bedoel je dat ik een kabeltje moet maken met aan beiden uiteinden een 4mm amp stekker en een zekering (10amp) tussen? Indien ja, is dit veilig? (denk het wel want de relais doet wss niets anders :D exc. het schakelen bij starten)
Zou je dit kunnen bevestigen RD500SEC. Alvast bedankt!

Olieboot -> Bedankt voor je aanbod. Zou ik heel erg waarderen. Ik kan ook wel langs das opzich geen probleem.
Ik wil eerst de ovp even een aantal dagen proberen en als dat geen success wordt kunnen we die van jou nalopen zeker geen probleem. Ik neem aan dat je het hebt over de slangen naar de ICV trouwens. Ik weet niet uit mijn hoofd of die van jou een zelfde constructie heeft trouwens. Mischien dat je mij de chassis-nummer of motorcode op kan sturen zodat ik dit kan checken.

Mvg,

Selim Aksu (sorry voor eventuele typfouten :blush: )
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 02 feb 2018, 16:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Vanwege het niet hebben van onbeperkte ruimte niet quoten met een er direct bovenstaand bericht svp
Gebruik niet wat er beschikbaar is maar, wat juist is.
Dan hou je namelijk dingen heel.
Avatar gebruiker
SA053
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 feb 2017, 22:27
Woonplaats: Arnhem-Rotterdam
Roepnaam: Selim
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Nico190E » 23 jan 2018, 15:35

Heb zo'n zelfde storing gehad, even voor 650euro aan rommel vervangen.
De garage kon de storing niet vinden, dus het handboek erbij.

Bleek de temperatuursensor inwendig stuk te zijn.
Koud, juiste weerstand, iets warm oneindige weerstand, warm ook weer juiste weerstand.
Is niet de voorste, die is van de Fan, maar na dat buisje waar die slangetjes aanzitten.

Multimeter erbij en meten, koud, dan iets warm, en dan op temperatuur.
De injectie gaat namelijk vol uit, als er geen weerstand wordt gemeten, de zogenaamde noodloop.

mvg
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor SA053 » 23 jan 2018, 16:42

Dag Nico,

Er zijn op dat plekje waar jij het over hebt 3 koelwater sensoren. 1ste is een met 2 aansluiten ind. Wat de fan regelt daarna heb je er een met 2 slang aansluiten bnaar het vaccuum gedeelte van de luchtmassetee en injectie. De derde gaat naar de ecu en heeft zo een 4 pins aansluiting. Ik heb heb de laatste al vervangen. Hebben we het over hetzelfde sensor 4 pins?
Gebruik niet wat er beschikbaar is maar, wat juist is.
Dan hou je namelijk dingen heel.
Avatar gebruiker
SA053
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 feb 2017, 22:27
Woonplaats: Arnhem-Rotterdam
Roepnaam: Selim
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Nico190E » 23 jan 2018, 20:56

Selim, we hebben het over dezelfde sensor, jammer dat ik niet naar het bouwjaar heb gekeken.
Die van mij is uit 1986, die van jou van 1993, er is toen al veel veranderd, dus ook aan de electronica.
De sensor bij die uit 1986 heeft maar 2 aansluitingen.

Helaas, sorry voor de inmenging, had het goed bedoelt
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor RD500SEC » 23 jan 2018, 23:46

Bedoel je dat ik een kabeltje...........


Ja, maar er zijn meer pinnen 87, 2 maal 87E 2 maal 87L, bij het 9 pins relais met de 2 zekeringen, dus je zult meer stekkers 4 mm nodig hebben. Het schema op het OVP relais geeft duidelijkheid. Kijk ook in de relaisvoet in de auto, mogelijk zijn niet alle plaatsen 87 bezet, dan heb je voor die positie geen stekker nodig.

Van de 4 pins temperatuur sensor gaan twee pinnen naar de ECU, 1 signaal en 1 massa, de andere 2 gaan naar de ontstekingsmodule ook 1 signaal en 1 massa.
De oude sensor had twee signaal aansluitingen 1 voor de ECU en 1 voor de ontstekingsmodule. Massa ging via het blok.
Deze sensor heb je al vervangen, kijk ook hier naar de kontaktbussen in de stekker als je dat nog niet gedaan hebt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor SA053 » 24 jan 2018, 09:41

Hallo allemaal,
Zoals beloofd wil ik iedereen op de hoogte houden over die acties die ik onderneem, met de hoop mijn probleem op te lossen en desnoods mede-190(e) rijders hiermee te kunnen ondersteunen.
Nico190E je hoeft zeker geen sorry te zeggen. Ik wil je zelfs bedanken voor je bevestiging waarin je aangeeft dat we het over dezelfde hebben. Je had ook helemaal niet kunnen reageren bijvoorbeeld. :D

Gisteren ben ik langs geweest bij een Mercedes onderdelen handelaar in Arnhem. 3 OVPs van Mercedes opgehaald. 2 types met 2 zekeringen (type dat eindigd met 37 45) en 1tje met 1 zekering (type 32 45). Ook gisteren gelijk de ene met 1 zekering gemonteerd. Hij liep stationaar al heel wat mooier maar hij was natuurlijk al warm. Moest een nachtje slapen om een goeie conslusie te kunnen trekken.

Vanochtend moest ie weer dus cranken, en ja hoor alweer raak weer schommelingen. Ik zal de andere OVPs ook even proberen de aankomende dagen. Als ze allemaal geen verandering in brengen wil ik overgaan op het overbrugings methode van RD500SEC.

Wel wil ik een aantal relevante info met jullie delen.

1. Toen ik mijn OVP (die op de 190E zat toen ik hem had gekocht) had gesoldeerd had ik ook gelijk de 4-pins Koelwater sensor vervangen. (Niet-slim). Hij liep toen ook echt 2 weken lang goed zonder problemen. Nu denk ik niet dat het aan de sensor ligt want ik denk niet dat hij het maar 2 weken heeft kunnen volhouden. Het was ook geen rare merk namelijk Metzger. Nu zegt een monteur vriend bij BMW en Mercedes zou ik voor dat soort kleine sensoren alleen voor OEM gaan anders krijg je gezeik. Hebben jullie hier ervaringen mee?

2. Het viel mij op dat de stekker voor de 4-pins sensor erg los zit. Ik bedoel als je hem los trekt heb je zeer weinig tot geen weerstand. Is dat ook zo met die van jullie ?

Graag zie ik jullie reacties terug.

MVG,
Selim Aksu
Gebruik niet wat er beschikbaar is maar, wat juist is.
Dan hou je namelijk dingen heel.
Avatar gebruiker
SA053
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 feb 2017, 22:27
Woonplaats: Arnhem-Rotterdam
Roepnaam: Selim
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Rojo124 » 24 jan 2018, 17:27

Kijk die stekker ff na Selim....en meet ook even de Ohmse waarden op de sensor (kruislings)
multimeter op Ohms

Bij =10 graden moet hij 3.7 Kohm geven

20gr 2.5 kohm
40 gr 1.18 kohm
60gr 600 ohm
80gr 325 ohm
90gr 247 ohm

Ik denk dat jou probleem niet in de Ovp of koelwatersensor zit maar in de potmeter of IACV (stappenmotor)
IACV is al schoongemaakt zei je eerder ...maar hoor je hem ook klikken als de motor op contact gaat ?

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Rojo124 » 24 jan 2018, 17:34

Als je een multimeter hebt dan moet je ook even het Duty Cycle meten....op de X11 uitlees connector....bij volledig warme motor...meten op pin 2 en 3.....jij woont toch ook in Rotterdam ??

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Hans53126 » 28 jan 2018, 23:38

Ovp relais zijn niet uit te wisselen, ook een nieuwere in een oudere auto niet. Heeft andere pin layout.
En als je wilt weten wat er loos is gewoon computer uitlezen daar zit een OBD voorziening in.
Dan weet je gelijk of alles goed is en wat er loos is.
Ook de stuwschijf potentiometer of die goed is.
Hans53126
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 jan 2015, 21:29
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Rojo124 » 29 jan 2018, 17:06

Kan jij hem uitlezen Hans ?
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Hans53126 » 30 jan 2018, 10:51

CodeReaderSchema.jpg
CodeReaderSchema.jpg (23.79 KiB) 506 keer bekeken
Dit schema gebruiken.
Hans53126
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 jan 2015, 21:29
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor Hans53126 » 30 jan 2018, 11:10

Mijn OVP relais heb ik eruit gehaald en vervangen door een gewoon relais met zekering.
OVP relais spreekt pas aan tussen 21 en 23 Volt.
Tegen die tijd is je ECU allang gefrituurd, dus compleet overbodig dat apparaat. En bovendien, ooit wel eens meegemaakt dat een dynamo van een auto zo'n hoge spanning gaat leveren ?
Ik niet, en als het al gebeurt is er bij een spanning van 21 - 23 Volt al veel meer kapot.
Dus de mijne is eruit, kan ie ook geen problemen geven.
Hans53126
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 jan 2015, 21:29
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor W201Class » 30 jan 2018, 12:28

Als ik mijn OVP eruit haal heb ik 1000rpm stationair, een hoger verbruik en geen ABS meer... Waarom zou ik die dan moeten vervangen door een een andere relais met een zekering?
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1288
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor RD500SEC » 30 jan 2018, 16:25

Bij een defecte spanninsregelaar kan de spanning tot boven de 200 volt oplopen.
Het OVP biedt ook bescherming tegen verkeerd aansluiten van de accu, bij voorbeeld bij gebruik van startkabels.
Ik zou dit zien als tijdelijke oplossing.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor SA053 » 31 jan 2018, 23:33

Hallo Allemaal,

We zijn ondertussen al een week verder. Ik heb ondertussen het volgende al gedaan!
De buitenluchttempratuursensor vervangen.
en de sensor/klep (waarvan een aansluiting van afgebroken was) vervangen. (Part no: 0011406260)
Probleem is nogsteeds aanwezig.

mvg

Selim Aksu
Gebruik niet wat er beschikbaar is maar, wat juist is.
Dan hou je namelijk dingen heel.
Avatar gebruiker
SA053
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 feb 2017, 22:27
Woonplaats: Arnhem-Rotterdam
Roepnaam: Selim
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor RD500SEC » 02 feb 2018, 13:01

Ik heb geen idee wat je nu vervangen hebt zonder de database van het magazijn te raadplegen.....

ke-jetronic-motor-diagnose-start-stationair-problemen-t12148.html

Kijk ook dit topic eens door, meten brengt je naar de oplossing, parts vervangen die mogelijk het probleem kunnen veroorzaken kan erg kostbaar worden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Koud Stationair Toerental - 2.0 93

Berichtdoor SA053 » 03 feb 2018, 19:11

Hallo,

Even voor de duidelijkheid.

De koelwater temp. sensor.
https://i.ebayimg.com/images/g/zSQAAOSw ... s-l300.jpg

Buitenluchttemperatuur sensor.
https://i.ebayimg.com/00/s/Mzk5WDQzNA== ... ~/$_82.JPG

Mvg,
Selim Aksu
Gebruik niet wat er beschikbaar is maar, wat juist is.
Dan hou je namelijk dingen heel.
Avatar gebruiker
SA053
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 13 feb 2017, 22:27
Woonplaats: Arnhem-Rotterdam
Roepnaam: Selim
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten