door Thomas2012 » 28 dec 2012, 12:19
Die overgangsregeling was een gevolg van de wijziging naar vrijstelling voor auto's van 30 jaar en ouder... ipv vast op 1986 en ouder.
De 'maas in de wet' wil hier alleen maar zeggen dat de MRB vrijstelling nooit als doel heeft gehad dat we allemaal oude auto's gaan rijden voor dagelijks gebruik en hiervoor geen belasting betalen (wat wel gebeurt is). De huidige wetgeving voorziet niet hierin (voorkomt dit niet), en als zodanig kan het als een 'maas in de wet' worden gezien. Het is maar net hoe je het uitlegt.
Ik vind overigens dat iemand die een auto voor dagelijks gebruik heeft net als zijn/haar buurman gewoon MRB zou moeten betalen. Als we het dan allemaal over eerlijk en sociaal hebben..... Het hebben van een auto is geen recht wat de overheid zo nodig moet sponseren (ook niet voor de lagere inkomens). Doet er niet aan af dat ik inmiddels de kosten die we moeten afdragen aan de overheid de spuigaten uit vind lopen. 21% BTW, BPM, MRB, Accijns.... met alle kosten zijn we volgens mij inmiddels koploper in Europa (wellicht op Denemarken na). In Spanje betaalde ik 89 Euro per jaar wegenbelasting voor mijn W201 en de brandstof was nog betaalbaar. Ik moet wel zeggen dat we er hier wel een zeer goed wegennet voor terug krijgen (vergeleken met andere Europese landen).