BOVAG reageert.
http://www.bovagkrant.nl/nieuws/item/29 ... in-het-oogTekst erbij gekopieerd, als url verdwijnt is hier nog de tekst.
Lastenverzwaring Rutte II ligt BOVAG zwaar op de maag Speciaal
Geschreven door BOVAGKrant Dinsdag 30 Oktober 2012 12:36
Een doorn in het oog. Zo noemt BOVAG in een reactie de afschaffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers per 2014. Het voornemen is opgenomen in het regeerakkoord van VVD en PvdA. Ook is de brancheorganisatie niet te spreken over de accijnsverhoging op diesel, LPG en tabak.
‘Door de voorgenomen verhoging van accijns op diesel en LPG gaan meer automobilisten over de grens tanken’, zegt Jan Bessembinders, manager BOVAG Tankstations.. ‘Dat is slecht voor het milieu vanwege de onnodige extra kilometers die hiermee worden afgelegd, maar vooral ook voor de staatskas, omdat het Rijk natuurlijk geen accijnzen ontvangt over brandstof die in het buitenland wordt getankt. BOVAG vraagt zich af of het kabinet wel de extra inkomsten gaat realiseren die het verwacht. In het vorige regeerakkoord stond als voorwaarde voor aanpassen van brandstofaccijns dat buurlanden mee moesten doen. Dat is wat BOVAG betreft nog steeds de verstandigste weg.’
‘Nederland zit met het accijnstarief en pompprijs voor benzine vandaag de dag al ver boven het niveau van onze buurlanden’, aldus Bessembinders. ‘Pomphouders in de grensstreek kunnen nu eigenlijk alleen diesel tegen concurrerende tarieven aanbieden, vooral ten opzichte van Duitsland. Met de aangekondigde accijnsverhoging van 3,6 cent inclusief BTW verdwijnt het prijsvoordeel ten opzichte van Duitsland en gaat Nederland nog verder uit de pas lopen in vergelijking met België. De situatie voor LPG wordt zo mogelijk nog dramatischer als in 2014 8,4 cent inclusief BTW boven de huidige tarieven komt.’
Volgens het regeerakkoord worden ook de tabakaccijnzen verder worden verhoogd in 2014. Bessembinders: ‘Dit komt bovenop de accijns- en BTW-verhoging die in het Kunduz-akkoord al voor 2012-2013 was afgesproken, namelijk 35 cent voor sigaretten en 40 cent voor shag. In 2013 wordt een pakje sigaretten daardoor 90 cent duurder dan in België, en 1 euro duurder dan in Duitsland.’ Voor wat betreft shag gelden nog grotere verschillen. ‘In Duitsland betaal je volgend jaar liefst 2,45 euro minder dan in Nederland, en in België scheelt het 1,10 euro per pakje’, schetst Bessembinders ‘De extra accijnsverhoging van 9 cent in 2014 waartoe is besloten in het regeerakkoord daar nog eens bovenop. En dat is een extra stimulans voor grensoverschrijden tanken en shoppen. Het forse prijsverschil op een volle tank en een slof sigaretten maakt de grensoversteek voor een steeds grotere groep profijtelijk. Dat is er zuur voor tankhouders in de grensstreek en het kost de schatkist veel geld in de vorm van gederfde accijnzen.’
De volledige afschaffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers is BOVAG een doorn in het oog. ‘Het is vanuit milieuoogpunt begrijpelijk dat er gekeken wordt naar de manier waarop de vrijstelling nu wordt gebruikt’, zegt Rogier Kuin, manager politieke beleidsontwikkeling bij BOVAG. ‘De regeling is ooit in het leven geroepen om het mobiel erfgoed te beschermen, maar in de praktijk kopen veel automobilisten een (relatief jonge) oldtimer voor het dagelijks gebruik. Dit scheelt immers flink in de portemonnee. De plannen van het kabinet slaan echter door en leiden ertoe dat straks ook de liefhebber het volledige MRB bedrag moet betalen, terwijl hij slechts af en toe een plezierritje maakt. BOVAG pleit daarom voor een systeem van gebruikersdagen. De liefhebber mag maar een maximaal aantal dagen per jaar de weg op met de oldtimer om in aanmerking te kunnen komen voor de MRB-vrijstelling. Hiermee ontmoedig je de import en inzet van oldtimers voor dagelijks gebruik en bescherm je het mobiel erfgoed.’
Dat het nieuwe kabinet voorlopig geen heil ziet in kilometerbeprijzing noemt Kuin ‘’jammer’’. ‘Een prijs per kilometer, dus betalen naar gebruik, is immers eerlijker dan betalen voor aanschaf (BPM) en bezit (MRB). Bovendien is de BPM een draak van een belasting waar we op termijn echt van afmoeten. Tot slot is betalen naar gebruik op de langere termijn onontkoombaar om files afdoende te bestrijden, zeker als de economie weer aantrekt. Daarom pleit BOVAG voor een proef met een afgebakende doelgroep zodat alvast ervaring kan worden opgedaan met de systematiek. Gelukkig bezuinigt Rutte II vooralsnog niet verder op wegen. De aanpak in de afgelopen jaren van de decennialang opgebouwde achterstanden in Nederland heeft laten zien dat goed onderhouden, bouwen waar nodig en beter benutten van wegen écht helpen om de doorstroming te verbeteren.’