Op basis van de vorige regeling heb ik de afgelopen paar jaar behoorlijk forse investeringen in mijn 'vloot' gedaan. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden werd het daarna even slikken. Door de overheid raakte ik mijn baan, en daarmee de helft van mijn inkomen kwijt. Inmiddels gelukkig weer een andere baan gevonden, maar toch fors in moeten leveren en weer helemaal onderaan begonnen. Ondanks die terugval leek Den Haag toch te denken dat ik een plukkip was. Toen ik de gevolgen van de nieuwe regeling ook nog eens mee ging rekenen bleken mijn totale lasten bijna verdubbeld te zijn. En toen had ik er genoeg van.
Mijn voertuigen had ik voor de liefhebberij, en voor dagelijks vervoer had ik iets moderners staan. Ik heb Excel eens goed onderhanden genomen en er diverse berekeningen op los gelaten, met een bijzonder resultaat.
Mijn dagelijks vervoer kostte 78,- wegenbelasting per maand. Die heb ik vervangen door een 190E uit 1983 die in de overgangsregeling dus maar een tientje kost, maar hij verbruikt verder even veel. Toen zat ik nog met de 3 maanden (Dec/Jan/Feb) waarin ik niet met de 190E mag rijden. Ik had 2 opties, mijn 190D, maar daar is net de bodem van gerestaureerd, of mijn monsterlijke Renault Master Camper uit 1984. Het is dus de Camper geworden. Die kost door het kwarttarief zo'n 50,- per maand. Zit ik dus nog maar op 60,-.
Beiden zijn relatief dorstig, en in 2014 moet ik periodiek nog wat km's wegklokken. Als ik die km's afzet tegen het verbruik van mijn eerdere dagelijks vervoer, dan bleek ik precies 100 km meer te rijden dan nodig was om in die periodes mijn 190D van het opgeleverd voordeel volledig te bekostigen. Uit hufterigheid Taxi ik met die 190D dan ook nog 1 keer per maand vrienden en collega's naar België zodat ze daar de volledig legale dosis rookwaar op kunnen halen. En ik tank mijn dame daar dan ook af.
Op basis van 1400 km per maand in 2014 tik ik gemiddeld dus zo'n 130,- aan wegenbelasting af, en daarvoor loopt meneer Weekers op de brandstofaccijnzen al 132,- mis. Zelf doe ik een hoop extra moeite, ga er financieel ietsje op vooruit, maar heb nog wel een extra 190E weten te redden. In mijn geval is de NL staatskas dus inkomsten kwijt. Missie geslaagd.