In ieder geval het is onzin om octaan 98 te tanken bij een 'oude benzine motor', zoals die van ons alle dus. Dat zit gewoon tussen de oren. Hetzelfde als die verkoop praatjes met v-power, er zitten een paar liter additief bij op een tankwagen van ongeveer 15.000 liter, in verhouding dus niets. Dit doet dan ook zo weinig dat je hier nooit wat van kunt merken.
Het heeft alleen zin om octaan 98, 100 of iets dergelijks te tanken, als je een klop/pingel sensor in je auto hebt, ik weet niet zeker of de 16 kleppers dit hebben??? Maar zo niet kun je net zo goed 95 tanken, en de ontsteking op 'S' stand zetten, dit was toen al super benzine, toen de auto werd geproduceerd...
Een motor met pingelsensor kan wel meer vermogen leveren met 98, omdat hij dan minder hoeft te begrenzen, in vergelijking met euro 95... Dit omdat 95 eerder ontbrand dan 98, kun je met 98 dus verder gaan met temeraturen, zonder dat het ongecontroleerd explodeert wat anders ook ernstige gevolgen voor je motor kan hebben.
Dus een oud blok gewoon 95 erin, maar als je er heilig van overtuigd bent, dan betaal je toch meer...
