W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 28 maart 2020, 10:24

W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetje"

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetje"

Berichtdoor Anthony » 22 jan 2020, 18:22

hallo,
gisteravond de Mercedes droog binnen gezet in de garage, garagevloer was droog(geen plasjes).
deze ochtend de wagen naar buiten gereden en er ligt weliswaar een plasje "vloeistof" .
In voelde de vloeistof en vond die wat vettig, gelijk gedachte aan koelvloeistof.
Ik heb een beetje vloeistof door een kennis laten beoordelen en die denkt dat het bakolie is.....kan het bijna niet geloven.

maargoed, vandaag onder de auto gekeken en een paar foto's gemaakt van wat lijkt op een slang, die eindigt in een spleet en die slang zit zowel links als rechts van de automaat bak.Het lijkt alsof die slang een broekstuk is, die aan de bovenkant is aangesloten op het chasis van de wagen. Maar aan de rechterkant komen zowel als de wagen loopt, maar ook (zoals vannacht bij stilstand en afkoelen)bij motor uit druppels vloeistof. die druppels vormen met een stationair draaiende motor al een kleinplasje.
Ik heb zogoed mogelijk foto's gemaakt van dat slangetje(rechterzijde motor/bak) bijrijderskant, en ik zou graag willen weten waar die slang naartoe gaat "bovenin" want daar kun je moeilijk bij.
Hoe heet die "" slang" en wat zou er bij mij stuk kunnen zijn wat de lekkage veroorzaakt?
Alvast dank voor de tips!!
Het zwarte "mondje / lippen" is het hoogste punt waar de druppels vloeistof uitkomen en langs de bak naar beneden vloeien.
In het rood, het platte(mondje) gedeelte van slang die nog verder naar boven loopt. Deze slang zit zowel links als rechts om de bak. Het rechtse uiteinde lekt.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (60.01 KiB) 224 keer bekeken

Het zwarte "mondje / lippen" is het hoogste punt waar de druppels vloeistof uitkomen en langs de bak naar beneden vloeien.
IMG-20200122-WA0000.jpg
IMG-20200122-WA0000.jpg (182.51 KiB) 248 keer bekeken

IMG-20200122-WA0000.jpg
IMG-20200122-WA0000.jpg (182.51 KiB) 248 keer bekeken

IMG-20200122-WA0002.jpg
IMG-20200122-WA0002.jpg (162.15 KiB) 248 keer bekeken

IMG-20200122-WA0003.jpg
IMG-20200122-WA0003.jpg (144.17 KiB) 248 keer bekeken

IMG-20200122-WA0004.jpg
IMG-20200122-WA0004.jpg (158.22 KiB) 248 keer bekeken

IMG-20200122-WA0005.jpg
IMG-20200122-WA0005.jpg (207.48 KiB) 248 keer bekeken

IMG-20200122-WA0006.jpg
IMG-20200122-WA0006.jpg (101.67 KiB) 248 keer bekeken
Bijlagen
IMG-20200122-WA0001.jpg
IMG-20200122-WA0001.jpg (155.81 KiB) 248 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Anthony op 22 jan 2020, 22:27, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 12 jan 2014, 11:16
Woonplaats: Breda
Roepnaam: Anthony
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SD 1981
Chevy Van V8 5.7Ltr


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor JantjeV8 » 22 jan 2020, 21:58

Volgens mij kunnen daar een 3-tal componenten lekken, kan de exacte locatie van je foto's niet helemaal thuisbrengen:

- Keuzemechanisme voor de automaat R/D.
- Vacuummodulator
- snelheidsmeterkabel aansluiting

Het zal dus inderdaad bakolie zijn. Gewoon dat component loshalen en de dichting controleren, zal een o-ring o.i.d. zijn.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor Anthony » 22 jan 2020, 22:35

De kachel werkt overigens nog steeds prima, wordt warm zoals het hoort maar op de een of andere manier zit ik te denken aan een kachelslang die lekt, op de klem. Heb ergens gelezen dat zo'n kachelslang vaker kan lekken op de slangklem en dat de koelvloeistof dan over de bak heenloopt en er langs de zijkant naar de vloer vloeit.
Tevens gelijk de vraag of die kachelslang er zo uitkan zien zoals bij mij op de bovenste foto het best te zien is, het zwarte "mondje" dat hoog bovenin goed zwart is en waar dus continu druppels vloeistof naar beneden komen.
Wat denken jullie hiervan?
Avatar gebruiker
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 12 jan 2014, 11:16
Woonplaats: Breda
Roepnaam: Anthony
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SD 1981
Chevy Van V8 5.7Ltr


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor bangkokbert » 22 jan 2020, 23:27

Even proeven wat voor een vloeistof t is.
bangkokbert
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 aug 2014, 18:07
Roepnaam: Bert
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor JantjeV8 » 23 jan 2020, 07:48

Ohh, nog eens goed gekeken en gelezen.

Dat plat gedrukte slanguiteinde is een afvoerslang van de ruimte onder de paravan, onder de voorruit zeg maar. Dat dient om regenwater af te voeren. Dan kan dit eigenlijk enkel koelvloeistof zijn. Het kachelsysteem heeft door die ruimte de verbinding tussen motor en cabine. Daar zitten slangaansluitingen, kachelkranen, doorvoeren door schotten. Ik geloof niet dat het vanaf je kachelradiateur daar kan komen, dat zou binnen onder de matten lekken.
Dat kan best wel wat schroefwerk opleveren, veel verwijderen om bij het lek te komen en dat component te verwijderen. Te beginnen met aftappen van koelsysteem.
Naderhand niet direct met kvs vullen, maar eerst met water. In geval onverhoopt nog steeds lekt ben je niet direct die kvs troep onnodig kwijt.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor Anthony » 23 jan 2020, 07:57

hoi super bedankt voor je info.
gaat dat betekenen dat het dashboard er helemaal uit moet? of moet dit kunnen via de ruimte onder het paravan?
u schrijft lastig te komen bij dat "component", welke naam heeft dat component dan kan ik gericht gaan zoeken.
Avatar gebruiker
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 12 jan 2014, 11:16
Woonplaats: Breda
Roepnaam: Anthony
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SD 1981
Chevy Van V8 5.7Ltr


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor Anthony » 23 jan 2020, 11:38

Vrijdag 24/1 ga ik de paravan erafhalen en zo verder naar het inwendige werken en zien wat ik daar aantref.
Ik hoop echt dat het dashboard er niet uithoeft want daar zie ik erg tegenop.Ik hoop vanuit de ruime onder de paravan erbij te kunnen en het lek te kunnen herstellen. wie tips heeft of dit probleem met oplossing herkent ....tips zijn welkom!
Avatar gebruiker
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 12 jan 2014, 11:16
Woonplaats: Breda
Roepnaam: Anthony
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SD 1981
Chevy Van V8 5.7Ltr


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor RD500SEC » 23 jan 2020, 14:34

Als ik je verhaal lees en de foto’s bekijk, denk ik net als Jan, dat de kachelkraan, of een slang/slangaansluiting lekt in de parafan. De kleur komt ook meer overeen met oude koelvloeistof dan bakolie, dat hoort rood te zijn, trek de pijlstok er maar eens uit.
Dan zou het dashboard op zijn plaats kunnen blijven.
Verwijder het kunststof onder de voorruit en kijk/voel aan de kraan en de slangen waar het nat is. Laat de motor even lopen, dan zou je de lekkage moeten kunnen zien. Een spiegeltje kan makkelijk zijn om de achter/onderkant van slangen of kachelkraan te bekijken.
Een mooie gelegenheid om de vloeistof te verversen ;)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor Anthony » 23 jan 2020, 17:51

super uitleg en tips! bedankt allen.
Avatar gebruiker
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 12 jan 2014, 11:16
Woonplaats: Breda
Roepnaam: Anthony
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SD 1981
Chevy Van V8 5.7Ltr


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor Anthony » 24 jan 2020, 12:33

Deze ochtend bezig geweest aan mijn 190, paravan eraf en ik zag de kachelkraan al gelijk mij lief aankijken dat hij "in de problemen zat :) ".
Druk gezet op het koelvloeistofvatje en jawel de druppels kwamen al eruit vanuit de kachelkraan!
uiteraard ook de slangen en slangklemmen bekeken maar het is toch echt de kachelkraan die lek is.
Vandaag een nieuwe besteld en morgen zal die er zijn.
Ik zat wel even te bedenken dat als zo'n kachelkraan lek is, dat het verlies aan koelwater dan volgens mij niet meer kan/zal worden aangezogen uit het expansievat. Want als er een lekkke kachelkraan is, kan er geen vacuum ontstaan als de motor afkoelt en zal dus ook geen koelwater aanzuigen vanuit het expansievat, ja toch?!
Dus best wel linke situatie, je verliest koelvloeistof en dat wordt niet aangezogen uit het expansievat.
Je denkt dus dat alles OK is omdat het koelvloeistofvatje 'vol' blijft, maar schijn bedriegt.
maargoed, ben blij dat ik snel mede dankzij de tips de oorzaak heb gevonden.
Ik verwacht dat er uiteindelijk als de nieuwe kachelkraan erin zit nog wel de nodige koelvloeistof zal moeten aanvullen omdat dan het tekort zal worden aangezogen vanuit het expansievat.
Avatar gebruiker
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 12 jan 2014, 11:16
Woonplaats: Breda
Roepnaam: Anthony
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SD 1981
Chevy Van V8 5.7Ltr


Re: W201 1.8 automaat lekt plasje "vloeistof" uit "slangetj

Berichtdoor JantjeV8 » 24 jan 2020, 13:39

Maar als je auto vlak staat, is het expansievat het hoogste gedeelte van het koelsysteem. Er is geen sprake van 'aanzuiging', maar communicerende vaten. Dus het hoogste wil continu het laagste compenseren om gelijk te komen.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast