W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 02 dec 2020, 16:49

tikkende geluid motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

tikkende geluid motor

Berichtdoor Elazh001 » 11 nov 2020, 22:50

Hallo,

sinds kort heb ik last van tikkende geluiden in de motor. vooral als de auto goed op temperatuur is en bij stationair.

het gaat om een om103 Mercedes 190 2.6

wat heb ik al gedaan:
- olie ververst
- nieuwe filter
- heb ook een half kopje ATF olie bij gegooid maar dat heeft geen effect.

morgen zal ik een video uploaden van het geluid.

ook zie ik de oliedrukmeter stationair zakken naar nul.

is dit normaal? als ik de auto in de ochtend start, gaat de druk direct keurig naar 3 bar. naarmate de motor op temperatuur komt, zakt de druk. maar volgens mij heb ik deze nooit op nul gehad.
Elazh001
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 16 dec 2010, 12:47
Roepnaam: Mustapha
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor RD500SEC » 11 nov 2020, 23:34

Een oliedrukmeter hoort oliedruk aan te geven als de motor draait.
Een meter die op 0 staat bij draaiende motor wijst of op een defecte meter/ sensor,
Of wijst op een defect in de motor.

Gezien de tikkende geluiden ben ik bang dat er iets in de motor niet goed is, en dat het niet aan de meter of de sensor ligt.

Was de motorolie die eruit kwam veel dikker dan die er nu in zit? Welke olie zit er nu in?
Had je met de oude olie ook al tikkende geluiden?
Wat is het merk van je oliefilter?
In het filter zit een by-pass klep voor als het filter verstopt zit, als deze open blijft staan, heb je ook een lage oliedruk, en een druk van 0 bij een warme stationair draaiende motor kan het gevolg zijn.
Mogelijk kun je met het vervangen van je oliefilter je probleem weer oplossen.

Motorolie die nog koud is, is dikker dan de olie die warm is, dat verklaart de hogere druk bij koude motor, bovendien draait een koude motor iets hoger stationair, wat ook een hogere druk oplevert. Een druk van 3 bar bij koude motor is normaal. ( in werkelijkheid kan de druk nog hoger zijn, maar de meter geeft niet meer aan)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1284
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor B.B.I.L. » 12 nov 2020, 18:25

Waar uit het blok komt de tijd vandaan?
Benz POWERRRRRRRRR.......
B.B.I.L.
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 aug 2014, 14:52
Woonplaats: Westervoort
Roepnaam: Michiel
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Ook motorfanaat, rijdend op een compleet (zelf) verbouwde Suzuki GSX-R1100 uit 1991.


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor Elazh001 » 12 nov 2020, 20:25

dank voor jullie snelle reacties. ik ben vandaag bij een monteur geweest en die gaf aan dat het hydrolische kleppen zijn die tikken.

want soms is het tikken heel even weg en soms is het constant.

voor de olie wissel had ik geen tikken in de motor. ook de druk was nooit lager dan 1 bar.

ik verdenk idd het filter ivm de lage druk en de olie. olie en filter had ik bij autodoc besteld. shell 10w40 en man filter.

heb echter de shell olie bidon nog even bekeken en daar staat DIESEL op. bij de etiket stond dat het zowel voor benzine- als diesel motoren is. maar vanaf vandaag geloof ik het dus niet meer.
Elazh001
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 16 dec 2010, 12:47
Roepnaam: Mustapha
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor B.B.I.L. » 12 nov 2020, 22:46

Hoeveel liter olie heb je er in gedaan?
Hou er rekening mee dat er in M103 blok 6 liter gaat!
Benz POWERRRRRRRRR.......
B.B.I.L.
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 aug 2014, 14:52
Woonplaats: Westervoort
Roepnaam: Michiel
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Ook motorfanaat, rijdend op een compleet (zelf) verbouwde Suzuki GSX-R1100 uit 1991.


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor RD500SEC » 13 nov 2020, 00:24

Als de olie een diesel kan smeren met de hoge compressie en vlaktedrukken, zou dat voor een stationair draaiende benzine motor geen probleem mogen zijn. De dopes in de olie voor een diesel zullen anders zijn dan van een olie voor benzine kan ik mij voorstellen.
Het filter kan wel het probleem zijn. De olie opnieuw verversen zou ik wel overwegen.

Welke olie heeft er in het blok gezeten voor verversen? Was het erg stroperig?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1284
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor john37 » 13 nov 2020, 08:25

1 bar oliedruk bij stationair warme motor vind ik al krap.
Onze 2.0E staat ruim boven de 2.5 bar bij stationair draaiende warme motor. Bij koude motor > 3 bar.

Is het niet zo dat tikkende hyrdraulische stoters komen door te weinig olie in de stoters? Aanvoer van de olie komt via de nokkenas zelf. Hopenlijk heb je nergens verstopping. (ATF maakt vuil los en hopenlijk is alles in het oude filter terecht gekomen.)

Ik zet in op Filter en Olie (Genoeg en juiste dikte).

Begaande plaatje is niet van de onze, maar zag ik net in ander topic.
Bij warm stationair is onze oliedruk vergelijkbaar, maar onze vacuum lijkt beter (economy meter wijzer staat dan helemaal links, deze staat naar mijn ervaring best ver naar rechts voor een stationair lopende motor)
W201 Warm Stationair.JPG
W201 Warm Stationair.JPG (23.83 KiB) 426 keer bekeken
john37
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 maart 2011, 20:13
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor RD500SEC » 13 nov 2020, 10:42

John, ik ben het met je eens dat 1 bar oliedruk bij stationair draaiende warme motor aan de lage kant is, maar wil toch ook aangeven dat Mercedes zelf de lat legt bij 0,5 bar als grens voor revisie. Daarbij mag het stationair toerental, mits deze afstelbaar is, aan de bovengrens worden afgesteld, en wordt er gebruik gemaakt van door MB vrijgegeven olie.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1284
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor john37 » 14 nov 2020, 12:30

Richard,

Ik was (nog) niet op de hoogte van de 0,5 bar grens. Baseerde m'n feedback op hetgeen ik regelmatig zie.
Bedankt voor de extra informatie, Precies waar een forum voor is.

John
john37
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 maart 2011, 20:13
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor Elazh001 » 14 nov 2020, 17:58

vandaag nieuwe olie kroon 10w40 en nieuwe filter van mahle erin. getik is iets minder maar nog niet helemaal weg.
oliedrukmeter helaas nog steeds naar 0 bij stationair.
motor klinkt verder gewoon goed. zou de sensor dan defekt zijn?
Elazh001
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 16 dec 2010, 12:47
Roepnaam: Mustapha
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor john37 » 14 nov 2020, 19:38

Oliedruksensor stuk zou zomaar kunnen.

Je zou een gewone analoge druk meter op de plaats van de sensor kunnen monteren om zeker te weten dat je oliedruk hebt (en dan ook te weten of ze sensor goed is). Kan natuurlijk ook aan andere bedrading liggen.
Als je een multimeter hebt kun je ook de weerstand van de niet aangesloten sensor meten.
deze moet varieren bij gas geven en anders zijn bij Warme en Koude motor ( bij hetzeflde toerental)
john37
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 maart 2011, 20:13
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor RD500SEC » 14 nov 2020, 23:16

Voor het verversen had je een druk van ca 1 bar bij warme motor, gaf je aan.
Na het verversen was/is de druk 0 bar bij warme motor, stationair toerental.

Hoe dik was de olie die eruit kwam?

Weerstand waarde van de gever

Druk 0 bar, weerstand ca 10 ohm
Druk 1 bar, weerstand ca 69 ohm
Druk 2 bar, weerstand ca 129 ohm
Druk 3 bar, weerstand ca 184 ohm

Kijk eerst bij welk toerental de drukmeter 1 bar; 2 bar en 3 bar aangeeft, dan met twee man op toeren brengen en de ander meten met de stekker losgenomen.

Ook kun je testen door contact aan te zetten en de stekker van de zender voor de oliedruk aftrekken, aanwijzing van de meter moet dan 3 bar zijn.
Houd je de stekker die je los hebt getrokken tegen massa, hoort de aanwijzing op de meter 0 bar te zijn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1284
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor Elazh001 » 15 nov 2020, 12:53

dank voor jullie reacties, ga ik checken. stel toch dat sensor, bedrading en meter allemaal in orde zijn, wat zou het betekenen als er geen druk is dus echt nul bij een goed op temperatuur gekomen motor?

heb de volgende meting gedaan met toeren

1 bar bij 1000 rpm
2 bar bij 1300 rpm
3 bar bij 1700 rpm
Elazh001
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 16 dec 2010, 12:47
Roepnaam: Mustapha
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor RD500SEC » 15 nov 2020, 14:21

Nu kun je meten hoeveel ohm de sensor geeft bij de door jouw gevonden toerentallen.
En de stand van de meter bekijken met de stekker los en de stekker aan de massa.

Als dat klopt met bovenstaande, kun je als laatste nog de druk met een mechanische drukmeter opmeten, als dan ook blijkt dat je 0 bar hebt stationair, zul je verder moeten zoeken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1284
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor john37 » 16 nov 2020, 10:21

Als het allemaal niks uithaalt kan overigens ook nog kijken of je met 15W/40 olie een betere warme druk haalt.

Zoals Richard angaf. Volgens MB is de oliedruk ondergrens 0.5 bar (met een door MB goedgekeurde olie. In dat rijtje staat ook 15w40)

Heb je overigens 2 keer een ander merk filter gebruikt of exact het zelfde merk en type ?
john37
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 maart 2011, 20:13
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor Elazh001 » 16 nov 2020, 12:35

meten is weten. meting mbv een multimeter op de sensor geeft:

bij stationair 0 ohm
bij 1000 rpm 10 ohm
bij 1300 rpm 18 ohm
bij 1700 rpm 28 ohm
en bij vol gas max. 35 ohm

conclusie: sensor defekt

dank voor het meedenken

heeft iemand ook de karakter eigenschappen van de koelvloeistof temperatuur sensor?
Elazh001
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 16 dec 2010, 12:47
Roepnaam: Mustapha
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor RD500SEC » 16 nov 2020, 12:57

Een defecte sensor zorgt niet voor tikkende kleppen.

Mogelijk zit er vervuiling in de stoters, of de koppakking is ter hoogte van een oliedoorvoer doorgeslagen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1284
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor Elazh001 » 16 nov 2020, 13:29

Richard, je geeft aan "of de koppakking is ter hoogte van een oliedoorvoer doorgeslagen."

hoe kan ik daar achter komen?
Elazh001
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 16 dec 2010, 12:47
Roepnaam: Mustapha
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor RD500SEC » 16 nov 2020, 19:12

Als je de reacties hierboven even doorleest, zul je zien dat er aan jou ook vragen worden gesteld, helaas geef je daar geen antwoord op. In plaats daarvan stel je telkens wel nieuwe vragen. Het zou je sieren als je de gestelde vragen ook beantwoord.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1284
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: tikkende geluid motor

Berichtdoor john37 » 16 nov 2020, 19:21

Elazh001 schreef:
Van een eerder meting:
1 bar bij 1000 rpm
2 bar bij 1300 rpm
3 bar bij 1700 rpm

meting mbv een multimeter op de sensor geeft:

bij stationair 0 ohm
bij 1000 rpm 10 ohm
bij 1300 rpm 18 ohm
bij 1700 rpm 28 ohm
en bij vol gas max. 35 ohm

conclusie: sensor defect


Gebaseerd op bovenstaande deel ik je conclusie niet (helemaal).
De drukmeter in je auto geeft bij 1700 toeren 3 bar, hetgeen ok zou zijn. Helaas is de ohmse waarde niet wat je verwacht had. (Heb je wel gemeten met losgenomen draad naar de oliedruk meter ?)

Ik zou toch eens met een ouderwetse mechanische drukmeter meten.
john37
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 maart 2011, 20:13
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE

Volgende

Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten