Mijn diagnose tot zover: lekke koppakking.
Waarom? Vanwege de luchtbellen in het koelwater reservoir (met dop eraf bij stationair weinig borrelen, bij gas geven wordt er zo een halve liter ineens uitgegooid) en de snoeiharde slangen wanneer de motor op temperatuur is. Géén witte rook overigens. Ook geen olie in het koelwater terug kunnen vinden. Wel zag ik gisteren dat het oliepijl 2 centimeter op de peilstok is gestegen sinds de auto anderhalve maand stilstaat. Geen sludge vorming kunnen waarnemen, maar net voor het aan de kant zetten heb ik de olie nog ververst (kvs ook) en er daarna nog ongeveer 25 km mee gereden. Misschien dat je dan nog geen sludgevorming hebt? De motortemperatuur loopt ook hoog op. Bij 80km/u ongeveer tot 90 graden en bij snelheden hoger als 100km/u loopt ie ongeveer op tot 100 graden. Hierna bij stationair toerental loopt de temperatuur op tot ~110 graden waarna de visco koppeling ingrijpt en de boel geforceerd terugkoelt naar 90 graden. Voor heen was dit in alle omstandigheden netjes 85 graden (overeenkomstig de geplaatste thermostaat).
Ook lekt er een beetje olie linksvoor uit het blok exact ter hoogte van de koppakking.
Wat mij verder opviel toen ik de motor 10 min. liet draaien is dat de carterdruk erg hoog is. Dit is mij voor het lek raken van de koppakking nooit opgevallen. Liet wel eens de olievuldop los tijdens het stationair lopen en deze bleef dan tamelijk rustig liggen terwijl deze nu de samba tracht te dansen. Kan dit een bijverschijnsel van de lekke koppakking zijn? Ook kwam ik erachter dat langs 1 van de verstuivers wat compressielucht geblazen wordt, maar of dat voorheen ook al zo was weet ik niet. Hier kwam ik met het schoonmaken van het motorblok achter. Deze punten brengen mij aan het twijfelen of alleen het vervangen van een koppakking (incl. vlakken en afpersen uiteraard, want de motor is wel heet geweest) afdoende zal zijn.
Motor startte overigens zoals altijd weer bij de eerste compressieslag en zonder enige rook. Ook totaal geen vreemde bijgeluiden zoals ratelende distributieketting of overdreven knikkeren / nagelen.
Wellicht herkennen jullie deze punten?