Korte samenvatting: (ik wilde eigenlijk veel verder gaan maar die bijbel is echt heeel erg lang en heel erg uitgebreid

)
Wat doet olie eigenlijk?
Het smeert je blok en zorgt voor minder wrijving om slijtage tegen te gaan en maximaal vermogen te kunnen leveren
Het beschermt
Het produceert een filmpje tussen glijdende delen en beschermt tegen slijtage
Het reinigt
Olie zorgt ervoor dat vervuiling zo min mogelijk optreed in je blok
Het koelt
Olie is verantwoordelijk voor het koelen van de lagere delen van je blok
Wat zit er in olie?
De twee hoofdbestanddelen van olie zijn de basisvloeistof (synthetische of minerale olie zelf) en additieven, toegevoegde chemicaliën.
*Basisvloeistof
Zoals gezegd synthetisch of mineraal (of een menging)
Mineraal is simpelweg een schoongemaakte ruwe grondstof uit aardolie
Synthetisch is een speciaal ontwikkelde vloeistof met de juiste eigenschappen zonder verontreinigingen.
Volgens de auteur moet de basisvloeistof als die uit olie gemaakt wordt enorm veel handelingen ondergaan om geschikt gemaakt te worden om te kunnen functioneren.
Synthetische vloeistof is speciaal ontworpen voor deze doeleinden en is dus veel beter geschikt om als basis voor olie te dienen.
Het produceren van perfecte synthetische olie is dan ook niet gemakkelijk en de beste synth olie krijg je bij de A merken. Aldus de auteur.
*Additieven
Dan heb je de chemische bijvoegingen in olie.
De bijgevoegde chemicaliën maken of breken een olie en bepalen de uiteindelijke kwaliteit. De diverse chemische pakketjes hebben elk een eigen doel en hebben elk een taak te vervullen in de werking van de olie.
Enkele doeleinden:
Verbetering viscositeit karakteristieken
Elke olie heeft een temperatuur range waarin die goed functioneert, mede bepaald door deze toevoeging
Verbetering viscositeit index
Ook onder hoge temperaturen moet deze smeerbaarheid gehaald worden daarvoor zijn dus ook middelen toegevoegd
Stabiliteit bewaking
Onder alle omstandigheden moet de smering hetzelfde blijven
Anti vervuiling additief
Om rotzooi op te ruimen en te voorkomen in de olie
Anti schuim middel
Tegen schuimen van de olie tussen de bewegende delen
Anti oxidant
Tegen veroudering van de olie door vrije radicalen en zuurstof
Roest vertragers
Tegen zuren in de brandstof
Anti slijtage agent
Tegen het slijten van de grote olie moleculen
Etc..
Kortom: Olie is niet zomaar olie. Olie is een delicaat samenspel van heel veel verschillende chemicaliën die ontwikkeld worden door de grote jongens van de industrie, een ontwikkeling die al heel veel jaar gaande is. Een high tech product die nu vreselijk veel verder is dan 25 jaar geleden en vele malen beter smeert en beschermd dan de olie van toen.
Het gaat mij te ver (kost me veel te veel tijd) om alle technische details te gaan vertalen dus ik wil me eigenlijk beperken tot een samenvatting van de conclusies van deze Olie Expert die ik al eerder plaatste en die allemaal uit de olie bijbel gehaald zijn:
*Synthetische olie is vele malen beter dan semi synth of mineral, maar ook duurder en sommige oudere motoren kunnen juist olie gaan gebruiken doordat de motoren al te ver versleten zijn. De auteur stelt wel dat dit zelden het geval is (NB bij mijn 25 jaar oude blok gaat het prima, hij gebruikt geen drup met full synth)
*Price does matter: m.a.w. merkolie geproduceerd door de maatschappijen die al heel lang de know how hiervoor in huis hebben is normaal gesproken daadwerkelijk vele malen beter dan merk X
*(synthetische) Olie verversen doet de auteur van de oil bible elke 20K miles (32K km) hij beredeneerd de levensverwachting van synth olie en stelt dat de levensduur van een goed synth olie dat met gemak moet kunnen overleven. (ik ga voor de zekerheid uit van 20-25K km voor ik mijn synthetische olie ververs)
*Additieven van door ontwikkelende A merken maken het verschil tussen goede en slechte (goedkope) olie. Gezien de vele rollen die de additieven vervullen niet onbelangrijk.
Conclusie:
Bij de W201 heb je mensen die “nog een paar jaar” willen rijden in de ouwe bak en dan zou ik me niet druk maken en er action olie in gooien.
Maar mocht je je auto zo lang mogelijk zo goed mogelijk willen houden en zelfs besparen op olie verversen en benzine/diesel verbruik dan is een (dure) synthetische merk olie uiteindelijk goedkoper dan merk X.
De juiste Viscositeit olie voor een W201 is ook nog en punt van discussie. De dealer heeft er bij mijn full synth 5W30 in gegooid maar in ons klimaat lijkt me eigenlijk full synth 10W40 beter passen bij ons M102 blokkie (ook volgens de MB richtlijnen spec 229.51) (ook met dank aan Vinnie

)