Hoi,
Ik heb toen ik mijn auto kocht (190D) twee jaar geleden, alle vloeistoffen vervangen en voor productadvies gekeken op de site van kroon oil waar je het voertuig merk en type kan ingeven waarop je dan alle aanbevolen producten en goede alternatieven te zien krijgt. Het aanbevolen product is voor mijn auto als motorolie Presteza LL 5 W 30, dit is een volsynthtische olie. Een poosje later toen ik lid werd van de W201 club kwam ik allerlei verhalen tegen die mijn keuze in feite tegenspraken. Ik had hier toen geen goed gevoel bij en dit heeft me aan het twijfelen gebracht. Koop ik ten eerste een door een olieleverancier voorgeschreven beste en tevens ook duurste keuze en dan is dit dan ook nog niet de juiste

. Ik heb hierop mijn vraag aan kroon oil zelf gesteld en ook de verhalen op onze site waarom ik het eigenlijk niet moest gebruiken. Kroon oil heeft hierop gereageerd dat hun advies ook het advies "specificatie" van Mercedes is, maar ten tijde van mijn auto deze kwaliteit olie nog niet bestond maar ik wel degelijk de juiste keuze heb gemaakt. De nadelen die op de site worden genoemd kunnen inderdaad voorkomen, wanneer je een auto hebt met 300.000 + km op de teller en je stapt over op volsynthetische olie zoals Presteza, de dikkere oliesoorten verbloemen in sommige gevallen de na verloop van tijd opgetreden slijtage aan de motoronderdelen en afdichtingen. Ik heb deze nadelen gelukkig nooit ondervonden en rijdt al 40.000 km probleemloos rond. Na een koude start binnen 3 seconden 3 bar oliedruk, na een lange rit met stationair draaiende motor 1.5 bar, geen olielekkage en ook geen hinderlijk hoorbare klepstoters, geen olieverbruik (moet nooit bijvullen tussen 2 verversingen). Moet wel er bij zeggen dat mijn auto op het moment van aanschaf nog maar 60.000 km had gelopen. Deze week staat de teller weer al op 100.000 en moet ik weer verversen, ik doe er dus gewoon weer Presteza LL 5 W 30 in.

. Kosten per 5 liter € 42,86 en het oliefilter Mann € 7,90.