zoo vandaag even heel wat onnuttig tijd doorgemaakt met van alles en niets , maar we hebben vordering
als eerste kwam ik vanmorgen zoals afgesproken ok 9.00u bij wensink in drachten om de auto co tetesten en eventueel afstellen.
komt de monteur die me help ongeveer rond 10.00u eindelijk bij me na dat hij een andere klant had geholpen

tja het is even niet anderes , maar goed hij even kijken onder de en en kwam tot conclusie dat ze geen apparatuur hadden voor het afstellen cq kontroleren of de co goed staat eventueel teveranderen.
"tja en wat nu" zei ik , ik had hierover wel even een afspraak staan , vervolgen zei hij dat in leeuwarden wel een kast had staan en daar naar toe zou kunnen . zo gezecht en vervolgen belde de receptie even voor me op naar leeuwarden en jawel daar hedden ze een kas en kon rond 15.30u voor de afstelling/controle van de co naar leeuwarden.
ik zelf had nog even vlug intussen tijd de voeler die ik had besteld en de termostaat met de koelvloeistof even vervangen intussen , tjonge jonge dit leek wel nog matriaal uit 1993 vanaf de fabriek , dus nooit vervangen helaas , dit verklaard al een helehoop.systeem helemaal schoon gemaakt en er ging een toch bijna 7 liter koelvloeistof in en wat denk je : motor loopt al beter onder tussen met de nieuwe vacuum voeler erop en de kachel wordt bloedheet

.
ik blij dat werkt als een nieuwe,.
vervolgens was ik tegen 15.30u bij wennk ik leeuwarden , kreeg een beter welkom als in drachten (zit wel verschil in )
na ongeveer 15 minuten is de monteur die me zou gaan helpen beschikbaak en hoorde mijn verhaal aan , en ging een kijken naar de auto met de apparatuur erbij. het eerste wat ie zei was : Mooie auto in deze orginele onverpruste staat zie je ze niet vaak meer. ik had al in de gaten dat hij een zwak had voor de oudere benzjes dus ik was op de goede plek en de met name de auto in goede handen . Co niets meer aan doen staat gewoon goed dus dat is het niet . nou had ik dus inmiddels wel de vacuum afgedopt en hij vertelde mij inderdaat dat dat voor de automaat zou zijn en die heb jij niet. dus antwoorden kwamen al vrij snel bij wat kan het dan zijn dat ie net niet 100% leuk loopt zoals ik zou willen, verklaarde hij het volgende :
mijn vermoeden en dat weet ik wel voor 99% zeker dat de brandstoffilter waarscheinlijk nog nooit is vervangen
als voorbeeld zette hij de auto op contact en draaide vervolgens een brandstofleiding los op de spinnekop en daar kwam rotzooi uit en in roestvormig kleursel.
tja zei hij daar was ik al bang voor. vervolgens wou hij dit gaan voorstellen: nieuwe brandstoffilter monteren en met een volle tank benzine een toevoeging die vrij agresief zou zijn en om de schraalheid op een volle tank benzine met toevoeging er een halve liter schone motorolie bij te voegen voor de smering:

ik was verbaasd maar hij verklaarde dat het wel goed vertouw daar maar op , tja met zo'n bak aan ervaring zal dat wel zo zijn zelf nog nooit van gehoort??
vervolgens zei de monteur dat hij het probleem met het zo af en harder stationeer even zou gaan oplossen.
nou das mooi dacht ik is dat probleem ook weg niet dan
en ja al snel wist hij de oorzaak teontdekken , een terugslag veer aan de buitenkant op de stangenwas teslap en vermoedelijk niet de orginele zodat deze niet voldoende terug komt en hij de computer laat denken dat het gas nog niet terug is gekomen en de gasklep nog niet dicht is en dan krijg je een wat verhoogte toerental , het was dus geen vasthangende gasklep of iets dergelijks zelfs dat heeft ie me laten zien . dus ja in zover hebben we weer genoeg meegemaakt en maandag even de nieuwe brandstoffilter monteren en zou ie weer als een nieuwe moeten gaan rond rijden naar verloop van tijd en met de kilometers die volgen.
dit verhaal vul ik maandag nog even aan met ls eindresultaat voorlopig ziet het er goed uit en ben zeer tevreden tot nu toe

- DSC01807.JPG (103.67 KiB) 656 keer bekeken

- DSC01808.JPG (96.72 KiB) 656 keer bekeken

- DSC01806.JPG (100.26 KiB) 656 keer bekeken