Hoi allen,
Nu het 's nachts weer kouder wordt en 's morgens bij starten de motor nogal onregelmatig draait (door de koude) ben ik eindelijk eens naar het voorgloeiprobleem van m'n trouwe vierpoter beginnen kijken. Helaas ik kom er totaal niet meer uit .... mocht er iemand een of andere lumineuze inval hebben hoor ik het graag !
Wat is er aan de hand : auto gloeit niet naar behoren voor, lampje mbt voorgloeien in de instrumentenscluster gaat op heel onregelmatige wijze aan maar nooit nadat de contactsleutel in de 'voorgloeistand' staat. (Op heel onregelmatige wijze : soms 1x per maand, soms 4x per zelfde rit aan/uit)
Ter info : het betreft hier een model met automatische zekering in het gloeirelais
Wat heb ik al gecheckt/geprobeerd ?
a) Voor ik alles begon na te kijken : lampje in de instrumentcluster gecheckt en goed bevonden.
b) 4 nieuwe originele Mercedes gloeikaarsen gestoken
Probleem bleef hetzelfde
c) Gloeirelais opengevezen en gemerkt dat van de 4 relaiscontacten (die elke gloeikaars voorzien van stroom) 1 contact volledig ingebrand was.
d) Nieuw gloeirelais besteld en gemonteerd
Dit heeft 1 à 2 keren gewerkt en nadien (bij koude motor voorgloeien) slaat de automatische zekering direct (dus vanals je de sleutel omdraait) in werking (dit hoor je aan de luide klik) ... maw voorgloeien werkte met het nieuwe gloeirelais en nieuwe gloeikaarsen totaal niet meer.
e) Oud gloeirelais tijdelijk teruggemonteerd
f) nieuwe temperatuursensor gemonteerd (sensor als je voor het blok staat aan de linkerkant onderaan) en met het nieuwe gloeirelais weer geprobeerd .. helaas het probleem blijft.
g) ten einde raad maar een volledig nieuwe kabelboom van het gloeirelais naar de gloeikaarsen besteld.
Wat blijkt nu op de nieuwe kabelboom (die besteld is adhv het chassisnummer) zit er een extra (tweepolige) connector. De draadlengte komt ongeveer overeen met de sensor die rechts vooraan/bovenaan op het huis van de koelslang zit maar deze sensor is verbonden met een andere kabelboom. (draadlengte ongeveer even lang als het massakabeltje dat uit de kabelboom ontspringt) Verder heb ik ook gemerkt dat er nog een sensor in het midden tussen de gloeikaarsen zit die ook verbonden is met deze kabelboom (kabelboom is een gecombineerde gloeicircuit en ventilatorcircuit)
Nu mijn vragen ...
- wat doe ik met de extra tweepolige connector (connector A op de foto) waar ik totaal geen aansluiting voor vind ?
- de sensor die in het midden van de gloeikaarsen zit (nummer 1 op de foto), is dit ook een temp sensor, zo ja is deze met het gloeicircuit op een of andere manier verbonden (in plaats van degene die links op het blok zit = nummer 4 op de foto)
- Weet er iemand welke sensoren 1 & 2 zijn en wat het nut hier van is ?
- Temperatuursensor '4' is degene die vervangen is.
Op de nieuwe kabelboom *lijkt* het alsof connector A met sensor 2 verbonden moet worden (kwa draadlengte) maar op sensor 2 zit een connector die met de fijne kabelboom (op de foto degene die horizontale richting voorruit loopt en dan naar boven) verbonden is.
Met andere woorden waar moet deze connector op ? of laat ik deze los hangen ?
Zijn er nog andere mogelijkheden waaraan heel dit gloeiprobleem kan liggen ?