door Vinnievw » 09 feb 2011, 23:06
Het octaangetal van benzine zegt niks over de calorische waarde van Benzine. De energiehoeveelheid in Euro 95 is hetzelfde als in Euro 98. Het octaangetal zegt wat over de klopvastheid van de brandstof (de mate waarin het spontaan ontbrand onder druk). Dat wil zeggen, als de compressie van de motor hoger is zul je brandstof met een hoger octaangetal moeten gebruiken om detonatie te voorkomen. In onze auto's maakt het helemaal niks uit of je RON 95 of RON 98 gebruikt: de auto is even zuinig / onzuinig. Temeer omdat de motoren gemaakt zijn om op RON 91 en 95 te lopen (met de schakelaar wordt het ontstekingstijdstip iets aangepast).
Bij een oudere turbomotor, zoals bij een Saab 900 Turbo, kan je het verschil wel merken: die motoren hebben een pingelsensor waarmee de turbodruk gereguleerd wordt als de motor gaat detoneren. Is de klopvastheid van de brandstof hoger, dan kan de turbo meer druk opbouwen waardoor je marginaal verschil merkt.
Der letzte Mercedes, dem die Träume der Bundesrepublik noch ins Blech gepresst waren: groß, schwer, mit viel Chrom außen und einem Innenraum, der immer ein wenig nach deutschem Wohnzimmer aussah und roch, nach Holz und Leder und Sonntagsbraten