Beste Benzers,
Vandaag met beide banden zo'n 150km gereden in winterse omstandigheden, dus een mooie reden om de ervaring op te schrijven is er niet.
1: Totyo Snowprox S952 205/55 R 15 H, onder de W201 190E 2.6 Lorinser.
Reed thuis weg door diepe sneeuw de auto wil door zijn vermogen en achterwielaandrijving zijn staart best roeren maar, de Toyo houd hem in het goede spoor. reageert heel goed op de stuurbewegingen. Bij het loslaten van het gaspedaal zit de wagen direct weer in het goede spoor, en rijd weer keurig recht uit. Echter als je vermogen vraagt kan je er gecontrollerd mee driften in de sneeuw. Sneeuw is ook een losse ondergrond, vreemd is het dus niet.
Bij het oprijden van de A4 had ik even een ZOAP momentje, door het aangereden sneeuw wat ijs is gaan vormen en het zoap asvalt de pekel niet meer opneemt was het even spiegelglad gelukkig door het gaspedaal los te laten en te sturen waar ik heen wilde kreeg ik de W201 weer op het goede spoor. Als alles ijs was geweest helpt sturen ook niet meer.
Eind resultaat: De Toyo Snowprox S952 geeft mij een veilig gevoel en voldoende grip. De W201 is met deze band goed te besturen in Winterse omstandig heden. Hij geeft heel goed feedback wat er op het wegdek gebeurd.
2: Vredestein Snowtrac 195/70 R 14 T, onder de W123 250
Dit is een veel hogere en smallere band, onder een zwaardere auto dus geeft dit door zijn hoogte "70" tegen over "55" veel meer comfort. Doordat de wagen zwaarder is en op een smallere band staat geeft hij ook meer grip dan een lichtere wagen op een bredere band.
In sneeuw geld hoe smaller hoe beter de grip!
Hierdoor krijg je niet echt een objectief beeld omdat, de vergelijking niet het zelfde is.
Wel ben ik over de Vredestein Snowtrac zeer te spreken. Ook het ZOAP momentje even opgezocht en het zelfde resultaat. Goede feedback, tractie, grip en comfrt naar alle tevredenheid. De W123 is iets minder snel met het uitbreken van de achterkant dan de W201 maar dat komt door de bovengenoemde feiten. Ook is de M103 2.6 iets feller dan de 250 M123.
Totale eind conclusie:
Zowel de Toyo als de Vredestein zijn prima winterbanden.

Groet, Arno