door RD500SEC » 22 aug 2017, 13:07
Schuifdak en radio zitten op zekering 19,samen met de schakelaar voor de achterruitverwarming, de sigarettnaansteker, en de verlichting van het handschoenenvakje.
De spanning is het makkelijkst te meten in de sigarettenaansteker.
De blowermotor zit op zekering 1
De stekker voor de blowermotor zit in de rechter achterhoek van de motorruimte, achter de accu, achter de kunststoffen afdekplaat achter de blowermotor weerstanden.
Als het probleem zich voordoet kan je meten of er accuspanning op de zekering staat, daarna of het bij de verbruiker aankomt, in de stekker van de gebruiker.
In de stekkers kunnen de contactbusjes te ruim zijn geworden, dan maken ze slecht contact met de pennetjes van de schakelaar of gebruiker. De busjes kan je met een instrumentmakers schroevendraaier iets krapper buigen.
Ook kan je de massadraad in de stekker van de gebruiker op weerstand doormeten naar de carrosserie, dat moet (vrijwel) 0 ohm zijn. Dit wel met contact uit meten.
Ook kan je over de massadraden het voltage meten, vanuit de stekker van de gebruiker naar de carrosserie, ook hier wil je vrijwel 0 volt meten.
Zowel de ohm meting als de voltmeting vertellen je of de massaverbinding van de draad met de auto goed is, zo niet, massapunten schoon maken: demonteren, licht opschuren, monteren en daarna in de zuurvrije vaseline zetten.
Met vriendelijke groet, Richard