Vandaag wederom de compressietest gedaan en nu met de tips die jullie geven hebben.
Dit gaf andere en betere waarden dan de eerste keer.
Eerst een stukje gaan rijden zodat de motor warm was.
Vervolgens weer alle cilinders op druk getest.
Waardes:
Cilinder 1: 183 psi-13 bar
Cilinder 2: 160 psi-11 bar
Cilinder 3: 180 psi- 12,6 bar
Cilinder 4: 177 psi- 12,5 bar
Cilinder 1 is die bij de grill. 2,3,4 richting de achterzijde van de auto.
Cilinder 2 heb ik vervolgens getest met een beetje olie in de cilinder.
Waarde met de olie in cilinder 2: 165 psi- 11,5 bar
Scheelt dus een halve bar.
De uitslag valt mij heel niet tegen.
Ik heb nog geprobeerd om lucht in Cilinder 2 te persen, maar hier had ik niet de goede adapter voor. dit lukte niet echt lekker. Ik heb er wel wat druk op gezet, maar niet een constante druk. Ik zag overigens geen resultaat in de vorm van borrelend koelwater, of geluid bij de inlaatklep. Ook in de motor waar de olievuldop vanaf was hoorde ik niks. Maar ik betwijfel de betrouwbaarheid van deze test, omdat ik niet bepaald een solide aansluiting had.
Ook heb ik foto's van de bougies gemaakt, deze zien er behoorlijk nat uit. Ook heb ik met een zaklamp in de bougiegaten geschenen, en op de cilinders die omhoog zaten, zag ik een natte olieachtige zwarte laag zitten. is dit normaal?
(dit was voor dat ik olie in de cilinder heb gegoten voor de test

) Of kan ik hieruit concluderen dat de klepseals nodig vervangen moeten worden, en dat hiermee mijn olieverbruik mindert. Overigens is het koelwater nog steeds netjes schoon.
Maar het olieverbruik is zelfs iets hoger dan ik dacht. Rond de 0,8 liter per 1000 km.
Welke speciale tang/gereedschapstuk heb ik nodig om de klepseals te vervangen?
Deze bougies zijn nog maar ongeveer 7000 km oud.

- IMG_4412 copy.jpg (217.74 KiB) 2393 keer bekeken

- IMG_4414.JPG (201.05 KiB) 2393 keer bekeken

- IMG_4418.JPG (203.83 KiB) 2393 keer bekeken

- IMG_4416.JPG (289 KiB) 2393 keer bekeken