[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Een auto met ballen : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 03 mei 2025, 20:03

Een auto met ballen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Een auto met ballen

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 15:46

Kenners, ;)

De keuring van onze 190 hebben we bewust laten verlopen
De auto staat voor een paar maanden binnen.
Ga op mijn gemak de draagarmen vernieuwen, en alles wat ik zo in mijn beeld tegenkom, maak ik schoon en gaat in de lijnolie of tectiel, naar van hand het deel waar dat nodig is. Lijnlolie met wat sikkatief en een klein beetje terpentijn over een mooie schone witte ondergrond staat netter. En als het maanden de tijd heeft om te drogen spoelt volgend jaar het water er zo vanaf. Mondjesmaat kom ik wat roest tegen en dat wordt blank gemaakt en gaat in de zwarte tectiel. De auto is van 1991, dus 24 jaar oud :handgestures-thumbup:

Ook heb ik besloten eens een logboek aan te maken van deze auto, hij is het waard.
Dus op enig moment kan dit topic dicht of weg en zet ik dit verhaal wel in mijn logboek.

Mijn brandende vraag voor nu, en de topic titel zegt het al, mijn auto heeft ballen.
Mogelijk zijn er mensen die zeggen, maar wist je dat niet dan, nee, dat wist ik niet en ik weet ook niet waar ze voor zijn. Een wonderlijke techniek, toen al!

Omdat ik toch aan het schoonmaken en schoonblazen slaag, heb ik de bescherm kap onder het rechter voorspatbord er afgehaald, en verrek, daar zitten ballen en een vat. Een vat zonder bevestiging schroefjes, dus er is ooit al eens aan geknoeid. Dat er voor mijn tijd onzorgvuldig met deze beauty is omgesprongen is sommige van jullie waarschijnlijk niet ontgaan. Er zit redelijk constant, nog steeds veel werk aan. Maar daarover later.
Bijlagen
DSC07479.JPG
DSC07479.JPG (1.32 MiB) 2512 keer bekeken
DSC07482.JPG
DSC07482.JPG (1.37 MiB) 2511 keer bekeken
Bram Jansen

Re: Een auto met ballen

Berichtdoor Bastian-Hoen » 16 nov 2015, 16:41

die ''ballen" zijn voor een extra vacuüm voor je automaatbak
dat andere tankje kan ik niet plaatsen maar wellicht dat andere mensen weten
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:

Berichtdoor Rover » 16 nov 2015, 16:44

volgens mij heeft dat met de ASD te maken maar weet dat niet zeker.
grt
Rene
Rover
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 16:50

Het slangetje wat op dat vat zit komt van het koelvloeistof reservoir.

Er zit momenteel niet voldoende koelvloeistof in, want ook een lekkende radiateur :mrgreen:

Van de ballen komt een dun slangetje, heb nog niet kunnen traceren waar het naar toe gaat.
Bram Jansen

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 17:17

Wat een vernuft :o Dank Richard!
Bram Jansen

Berichtdoor Hakie » 16 nov 2015, 18:53

Ik vond ook zo'n reservoir in mijn 2.6. Een 2.0 en 2.3 lozen koelvloeistof wel op straat. :-)
HR Brigade
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja

Berichtdoor Bromgabber » 16 nov 2015, 19:10

Ik lees dat je de roestige plekken ga overspuiten met tectyl zwart, bedoel je daar de 190 steenslag mee?
Die doet namelijk niks met roest alleen een laagje er over heen, je kan beter eerst tectyl ML of tectyl bodywax erop spuiten ;)
Bromgabber
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 21:55

Zoals je kunt lezen maak ik eventuele roestplekken kaal. Ontvetten en daarna (ik noem het maar even tectyl) maar gaat dit er overheen.
http://www.te-taxiteile.com/autobedarf/ ... -ml-presto

Over tectyleren en roest aan je auto beschermen kunnen we hele topics vullen. Het is net als met welke olie. Iedereen heeft er zijn eigen ervaringen mee. Wat ik beschrijf is hoe ik het doe, en dat is net als bij velen onder ons, gestoeld op ervaring.
Bram Jansen

Berichtdoor kristof201 » 17 nov 2015, 07:32

Lex, wat is de beste roestomvormer voor plekjes waar je lasting bijkan zonder veel te demonteren en/of die voorlopig moeten aangepakt worden in afwachting van eventueel later laswerk? Gaat over binnenspatbord rechts voor van mijn 124. (de 201 is 100% gaaf :-) )

Plan is van er toch zo veel mogelijk structureel roest af te krijgen met een schroevendraaien en andere "poking devices" en dan de rest van de roest te verharden met een spray of gel.

Grts
kristof201
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1988

Berichtdoor Bram Jansen » 17 nov 2015, 14:28

Of het het beste is wat ik doe weet ik niet.

Na zo'n 40 jaar óók professioneel roestbeschermen weet ik natuurlijk dat je volkomen blank en vetvrij moet zijn, zelfs zonder vliegroest. Mijn straal apparatuur heb ik verkocht, dus ben net zo aan het "knoeien" als iedereen.
Het is roeien met de riemen die je hebt. Wij hebben het hier over oppervlakte roest. Niet over de roest die plots van achter je spatbord aan de buitenkant zichtbaar is. Je moet het daar aanpakken waar het is begonnen.

Heb de wijsheid niet in pacht, maar heb een fotootje voor je gemaakt van het spul wat zichzelf reeds jaren lang bewezen heeft in een potje. Nu ook verkrijgbaar in spuitbus. Owatrol. Spuit of kwast het niet over met thinner achtige, dus zeer snel drogende verven. Dat gaat wel maar indien daar behoefte aan is kan ik dat nader uitleggen. Gewoon die Owatrol uit spuitbus erop en laten zitten, dat kan onder een spatbord prima. Je kunt het meerdere keren over elkaar aanbrengen, maar laat het eerst drogen voor je een tweede, derde of meer keer overspuit.

Alles wat ik behandel, slecht bereikbaar of goed bereikbaar, met een beetje roest of met een beetje meer roest, spuit ik ermee in. Het droogt niet snel, vooral niet nu de temperaturen wat zakken. In de zomer een ruime dag, nu een paar dagen.
Bijlagen
DSC07484.JPG
DSC07484.JPG (1.28 MiB) 2367 keer bekeken
Bram Jansen

Berichtdoor Bram Jansen » 17 nov 2015, 15:32

OK :lol:

Het gaat in dit geval allemaal om oplosmiddelhoudende verven.
Ik ga het niet hebben over watergedragen verfsoorten.

Ook gaat de omschrijving hier over delen aan de auto die niet direct in het zicht zijn. Het echte zicht werk vereist een andere behandeling!

Voor het gemak moet je twee type's onderscheiden.
Eenvoudig te onderscheiden aan het oplosmiddel.
Kijk waarmee je het eventueel gebruikte gereedschap schoon kunt maken.

Owatrol, waar ik het over had, heeft een oplosmiddel als terpentine.
Als je over een verfsoort die als basis oplosmiddel terpentine heeft, een cellulose of thinner houdend product spuit, dan lost de thinner houdende, de terpentine houdende op. (andersom is dat niet zo) Het verbrand de terpentine houdende Owatrol of andere verf op terpentine basis. Is het terpentine houdende product door ouderdom (Een paar jaar) iets versteend, dan zul je minder last hebben van verbranden/verschrompelen.
Als je eenmaal de Owatrol goed hebt afgedekt door een paar hele dunne laagjes cellulose of thinner houdende verf, dan kun je na goed drogen, de gok wagen om het af te spuiten met een dikkere laag.

Dat verbranden maakt ook je laagje Owatrol enigszins waardeloos, want het komt op sommige plaatsen los van de ondergrond.
Beter is om over Owatrol een terpentine bases verf te spuiten/kwasten.
En nu komt ie, Richard.

Als het over de Owatrol toch een Cellulose of thinner houdend product moet zijn, kun je hele dunne laagjes opbouwen.
De eerste paar keer, je verf als stof over de Owatrol blazen. Goed laten drogen en weer een paar keer blazen.
Zo bouw je een laagje afscherming op waarbij de Owatrol in redelijke staat blijft.

Hierbij ook een merkblad van de Owatrol. Nee ik heb geen aandelen.
Op basis van wat de fabrikant er over schrijft mag ik opmaken dat lijnolie een onderdeel van de basis is van Owatrol.
Uiteraard vertellen ze niet wat er precies in zit, maar ik kan dat wel herleiden.

Vergeet wat er in het merkblad staat over ontroesten. Als het gewoon kan, altijd beter wel te ontroesten dus!!
http://owatrol.com/media/ft_rustol_owat ... 112014.pdf
Bram Jansen

Keer terug naar Techniek W201