[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
alsof de auto zelf het gaspedaal iets intrapt.. : Techniek W201 - 2

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 03 mei 2025, 19:14

alsof de auto zelf het gaspedaal iets intrapt..

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re: alsof de auto zelf het gaspedaal iets intrapt..

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 20:19

Door een verstopte kat, zal de Lambdasonde een verkeerde waarde doorgeven.
Het is maar een idee :o
Bram Jansen

Berichtdoor Anthony » 16 nov 2015, 20:25

Okey dan is het dus toch goed dat het het even heb beschreven over die kat...
een lambdasonde die een verkeerde waarde doorgeeft...kan die dan zorgen voor het "vanzelf" gasgeven?
of krijg je dan andere effecten?
met andere woorden kan een foute waarde lambda mijn probleem veroorzaken?
bedankt lex voor je tip!!!
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 20:46

Niet 100% zeker of die eventuele foute waarde jouw probleem veroorzaakt. Maar haal dat stekkertje eens los en kijk wat hij dan doet.

Voor de passagiersstoel, links tegen de tunnel, matten weg en vlak voor de rails van de stoel.
Bram Jansen

Berichtdoor Anthony » 16 nov 2015, 20:55

Goed plan, helaas kan ik dat pas komend weekend testen.Als ik dat stekkertje losmaak, dan schakel ik daarmee de lambda uit? ik probeer te het te snappen he, of schakel ik met dat stekkertje iets anders uit?
welk gedrag kun je verwachten op het moment je gaat rijden met een afgeschakelde lambda?(deze vragen puur uit interesse en om te begrijpen wat de werking/effect is van uitschakelen).
sorry voor de vele vragen.
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 22:01

Ha Anthony,

Take your time :lol:

Wat er over vind staat op Wikipedia is dit. Mooier kan het denk ik niet verteld worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde
De sonde is te meten heb ik ergens gelezen. Misschien dat iemand op dit forum weet hoe.
Anders even in de How-to van het W126 duiken.

@Wikipedia Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto met benzinemotor.

De sonde meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas en geeft deze door aan het motormanagementsysteem. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Afhankelijk van de lambdawaarde wordt dit door het motormanagementsysteem bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht verhouding aan te passen door de brandstofinjectie bij te regelen, door de inspuittijd van de injectoren te veranderen.

Voertuigen na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te controleren.
Bram Jansen

Berichtdoor Bram Jansen » 16 nov 2015, 22:08

Onder andere dit bericht. Er wordt meer over geschreven.

http://w126club.nl/post141260.html?hili ... en#p141260
@MB-EDE » 09 okt 2013, 15:23Nu heb ik helemaal niet zoveel verstand van dat katalysator gebeuren, maar kan dit kloppen? En wat kan ik nu het beste doen om dit te testen?

Hij zegt dat ik het beste de stekker van de lambda sonde kan verwijderen om te kijken hoe de motor daar op reageert, reageert de motor hier goed op, dan een nieuwe stekker erop.
Maakt dit geen verschil, dan de pijp vóór de katalysator loskoppelen, reageert de motor hier goed op zit de katalysator dus inderdaad verstopt.

Iemand een idee en klopt deze manier van controleren?

Aldus @MB-Ede
Bram Jansen

Berichtdoor Anthony » 16 nov 2015, 23:54

Dank voor deze link, hier kan ik verder mee.
komend weekend ga ik weer verder hiermee.
Anthony
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Vorige

Keer terug naar Techniek W201