Mijn ervaring:
Nederland:
Zeer vlot, duidelijk, vriendelijk, professioneel zowel de verkoper als de tussenpersonen (RDW en Voertuig Documentatie Centrum of "VDC" in Arnhem)
België:
Folklore, gebrek aan informatie of tegenstrijdige informatie...
Douane: ik bel op voorhand naar Tienen (Leuven doet het niet meer) en krijg "de specialist" aan de lijn die zegt te komen met de wagen (ze hebben de wagen niet eens gezien dus ik ben voor niks ermee op en af gereden ipv met de leasingwagen), aankoopfactuur, identiteitskaart en inschrijvingsbewijs vorige eigenaar. Als ik zeg dat de vorige eigenaar dat heeft moeten inleveren maar dat ik wel een uitvoerkenteken van NL heb zegt hij "ik denk dat het uitvoerkentekenbewijs genoeg is maar ik weet niet zeker, kom er eens mee langs". Daar gelukkig maar twee wachtenden voor me en, moet ik zeggen ongelofelijk vriendelijke mensen en ik moest welgeteld 0,03 EUR betalen voor het douanevignet en de aanvraag tot inschrijving. Kwispel kwispel. Of niet...
Mercedes Truck Centre SPL: vandaag gebeld naar Mercedes Truck Centre, die invoerdocumenten etc. aflevert. Ze weten niet zeker of het typeplaatje verplicht is voor oldtimer maar het gelijkvormigheidsattest zeker niet dus ik moet "maar eens proberen naar de keuring te gaan". Mijn transitplaten zijn nog welgeteld 8 dagen geldig dus dat wordt krap, zeker omdat ik liefst de wagen door een garage laat nakijken en repareren voor keuring, om het risico tot herkeuring te beperken. Een afspraak voor typeplaatje of gelijkvormigheidsattest kan vanaf 16 januari
Je woont in Vlaanderen in mijn scenario:
=> door de onzekerheid van de evolutie van het oldtimerstatuut is er een timing probleem. Platen binnen 8 dagen niet meer geldig, kan hem pas op 16/1 homologeren voor gewoon voortuig en ik weet pas in januari of hij nog als oldtimer dus zonder homologatie kan ingeschreven worden aangezien hij tussen 25 en 30 jaar oud is. Bovendien weigert mijn verzekering in December nieuwe inschrijvingen wegens de jaarafsluiting.
=> enige optie is een garagist smeken dat ik hem daar mag zetten tot in januari en hen dan betalen, met garageplaten, om naar de keuring mee te gaan (als het nog mag als oldtimer in januari) OF met hun garageplaten naar Truck Centre gaan voor homologatie en inschrijving dagelijks voertuig (wat hij niet is) en vervolgens naar keuring.
=> nog groot vraagteken hoeveel inschrijvingstaks en rijtaks je zal betalen na nieuwjaar
Je woont in Wallonië in mijn scenario:
Je bent gezjost want vanaf 1/1/2016 gaat de oldtimer belasting naar 30 jaar en betaal je zowiezo bijna 700 EUR rijtaks of het nieuwe groene equivalent (al te berekenen)
Je woont in Brussel in mijn scenario:
Volgens
http://financien.belgium.be/nl/particul ... sbelasting zijn alle huidige tarieven geldig tot 30/6/2016 en betaal ik 61,50 EUR inschrijvingstaks en 35,10 EUR jaarlijkse tijtaks.
Clowns...
Maar... ik ben nog steeds heel content dat ik de auto gekocht heb. 2.6E Automaat in perfecte staat, full option en alles werkt, rijdt ongelofelijk strak, een droom van een 190 die ik voor de verste verte niet voor 1850 EUR had gevonden in België
PS: die kosten voor uw uitlaat zou ik nu niet direct op het feit van de ingevoerde auto steken
