Ik zat al op je te wachten Vinnie
Jij als notoir gashater bekijkt de situatie dan ook vanuit jou visie. Je argumenteert (en rekent) dan ook vanuit die visie. (net zoals ik ervoor moet waken mezelf rijk te rekenen

)
Veel van je argumenten zijn dan ook een herhaling van zetten uit discussies die we hier al heel vaak gezien hebben.
*Je argumenteert dat de milieuvoordelen bij LPG tegenvallen, diverse rapporten spreken elkaar hier in tegen, maar de algemene consensus (en de feiten) wijzen toch op aanzienlijk schonere verbranding bij gebruik van LPG, ook bij de G1 en 2 installaties. het verschil in verbruik 1:8 t.a.v. 1:11 is bij lange na niet voldoende om die voordelen met name op het gebied van Co2 te compenseren. Je komt al snel in een bijna religieuze discussie waarin N0x (appels) met Co2 (peren) bij Benzine gebruik wordt vergeleken, maar sowieso zijn de voordelen t.a.v de ouwe diesels evident.
*Je stelt dat de prestaties van een W201 op LPG niet noemenswaardig beter zijn dan een D versie, natuurlijk lever je wat vermogen in bij LPG gebruik, maar ik zou je dan toch echt adviseren om eens vanuit een 2.3 op LPG in een 190D te stappen. Je krijgt het gevoel dat je de deur open moet gooien om mee te steppen om vooruit te komen

Het prestatie verschil is voor mij wel degelijk een argument.
Je neemt niet mee dat uitbouwen, verkopen en nieuw kopen de situatie wel degelijk ook financieel beïnvloeden, en in de huidige markt sowieso geen optie, een 2.5D is nog steeds relatief duur.
Dan je berekeningen:
De reële LPG prijzen wijken in de praktijk veel verder af van de advies prijzen dan die van andere brandstoffen.
Ik heb de berekeningen dan ook opnieuw uitgevoerd met de exacte prijzen van de pomp bij mij op de hoek. Die prijzen worden in de zomermaanden alleen nog maar gunstiger voor LPG want dan dalen de prijzen aanzienlijk.
Ook reken ik met de exacte MRB kosten van Gelderland (waar ik woon) en voor gelijke gewichtsklassen, want als ik een diesel zou willen rijden dan komen er ook dezelfde opties bij waardoor gewichtsklassen bij elkaar in de buurt komen.
LPG, 25.000 km per jaar, verbruik 1 op 8
3.125 liter * €0,74 = €2.312
MRB voor 1.240 kg = €1288
Totaal: €3.600
Onderhoud LPG = €375,00 open for debat
Benzine, 25.000 km per jaar, verbruik 1 op 11, normaal tarief MRB
2.272,73 liter * €1,65 = €3748
MRB voor 1.240 KG = €600
Totaal: €4.348
Diesel 2.5D, 25.000 km per jaar, verbruik 1 op 16
1.562,50 liter * €1,39= €2171
MRB voor 1.240 KG = €1360
Totaal: €3.387
dus: Op basis van die cijfers en mijn reeds genoemde persoonlijke voorkeuren zie ik nog steeds onvoldoende reden om een tragere, onwelriekende diesel te kopen