Mooie bromfiets, zo'n Kreidler. Tussen mijn 16e en 18e heb ik onder andere op de volgende modellen rondgereden:

- P1010022.JPG (210.68 KiB) 2002 keer bekeken
Honda CB50J. In totaal heb ik er drie gehad: een rode, bovenstaande groene en een blauwe. Die blauwe heb ik nu nog. Heb er al jaren niet meer op gereden maar hij verkeert nog altijd in showroom staat. Prachtige techniek (50cc viertakt met bovenliggende nokkenas). De blauwe is volledig origineel en loopt ongeveer 50. Bovenstaande groene had een 15mm carburateur van een Honda Dream50 en een onbegrensde uitlaat: ik meen mij te herinneren dat daar 65 kilometer per uur mee mogelijk was. Betrouwbaar (de groene hierboven had bijna 30.000 kilometer op de teller), zuinig en een prachtig geluid.

- DSC00248.JPG (344.21 KiB) 2002 keer bekeken
Een Amerikaanse Honda C70 passport. Meest verkochte bromfiets ooit (toen al en nu nog steeds), van fabriekswege voorzien van een 72CC viertaktmotor met bovenliggende nokkenas en een semi-automatische driebak. Met een Motosport uitlaat klonk het ding als een ouderwetse Engelse motorfiets.

- 6347pict2125.jpg (87.66 KiB) 2002 keer bekeken
Honda MTX50. Voorzien van een 70CC cilinder, 20mm carburateur en een vierbak. Mooi ding om te zien en aardig snel in vergelijking met de viertaktjes: volgens mij haalde die de 80 wel. Wel een drinkebroer en nogal onderhoudsgevoelig.
Er waren nog wel wat andere modellen maar met de bovenstaande modellen heb ik het meeste plezier beleefd. En het was een goede leerschool voor het onderhoud dat ik tegenwoordig pleeg aan de auto.