Haha nee Christiaan ik heb al even gedacht dat ik niet goed bezig was.. Maar ik ben er al een beetje uit. Hoe verder komt later.
Eerst een verslagje.
Ik ben net terug van een trip van 724 kilometer.
Vanmorgen om 04.35 thuisgekomen uit Duitsland om mijn (voor nu

) ideale W201 te zoeken. Alweer vroeg wakker omdat er nog wat dingen geregeld moeten worden en omdat ik maandag weer moet werken. Slapen kan later wel weer. Afgelopen nacht heb ik na anderhalf uur helaas in het donker mijn 3e 201 gekocht. Oei wat doe ik nu, dacht ik nog. Er was natuurlijk best wel iets op aan te merken maar dat heb je met iedere oudere auto denk ik.
We kwamen in Reuver om de fiat tipo te bekijken. Daar duurde het langer dan ik dacht... Ik had nl woensdagavond laat nog een 3e 2.6 gespot op mobile.de. Toeval of niet, deze wagen was precies waar ik naar zocht. Hij stond ten tijde van de meeting in Coevorden op internet. Ik heb hem Orion nog laten zien en gezegd dat die wel erg mooi was. Maar ik had nog geen vakantie en ook geen tijd om naar Paderborn te gaan. Ik had nog een mailtje gestuurd maar ik kon het niet redden. Helaas. De eigenaar had me nog netjes terug gemaild maar het werd niets. Bovendien was de advertentie er opeens weer vanaf. Die is verkocht dacht ik toen.
Tot hij dus woensdag opeens weer zichtbaar was. Het bleek dat de eigenaar een vraag had gekregen over roest. Wetende dat er een plekje was heeft hij de advertentie verwijderd en eerst het plekje laten bijwerken.
Ik had de 3 eigenaren allemaal gesproken en tijden ingepland. Om 18.00 besefte ik dat ik nooit naar Solingen, Essen en daarna naar paderborn kon rijden. Ik moest beslissen welke wagen er af zou vallen. Het werd de duurste. In de advertentie staat dat er standheizung in zou zitten. Dat was een vergissing vertelde de eigenaar me. De auto in Paderborn had alle opties die ik wilde.
De auto in Essen viel af omdat het wel erg veel werk zou worden om alles over te bouwen naar de 2.3. Het interieur is mooi maar niet super. De achterbank wel maar dat is een detail. Hij deed de auto weg omdat Essen nogal heuvelachtig is en hij in de winter te veel last had van het slippen en moeilijk rijden/sturen met achterwiel aandrijving. Ik heb nog in de wagen gereden maar ook vond ik de auto log en zwaar aanvoelen. De wagen lijkt van buiten nooit gewassen en de motor ziet er ook niet schoon uit. Overal bladerden, alg en natuurlijk de hagelschade. Het lijkt wel een golfbal...

als ik 1400 bood zou ik hem denkelijk wel kunnen hebben. We zijn verder gegaan naar Paderborn. Anderhalf uur verder. We kwamen om 21.45 aan. Donker maar wel in een goed verlichte straat midden in de stad. De auto staat normaal in een parkeergarage verteld hij me.
Ik ben ik bewust met mijn 2.0 uit 1983 gegaan. Als men zou beginnen over bepaalde beperkingen zoals slijtage of roest zou ik mijn auto kunnen laten zien en kunnen overtuigen dat leeftijd geen reden is om iets als "nieuw" te hebben. Ik vroeg bijvoorbeeld door de telefoon al aan de eigenaar van de auto over de staat van de bestuurdersstoel. Die wordt vaak bewust of onbewust niet volledig op foto's gezet. Trouwens de uitspraak "foto's zeggen genoeg" klopt voor geen meter weet ik. Dan weet ik ook genoeg. Opletten. De man antwoordde tja hij is natuurlijk niet nieuw, want de auto is nu eenmaal bijna 26 jaar oud. Dan weet ik wel dat er bepaalde mankementen zijn.
Ik kwam aanrijden met de 2.0 en zijn ogen werden iets groter en met bewondering in zijn stem zei hij: 'deze is wel heel mooi, de mijne is niet zo strak als de jouwe' Waarom zoek je een 2e auto? Deze is toch prachtig?
Toen vertelde ik hem over mijn andere auto, de 2.3 en moest hij lachen.
Ik kon hem dus makkelijk wijzen op kleine gebreken aan zijn auto en meteen laten zien dat het echt wel anders kon. Het geeft me een goede onderhandelings positie....
Later komen de foto's van de auto want er moet nog eea geregeld worden. Dat houden jullie tegoed.
Mijn maat is nogal precies en hij had een checklist gemaakt voor zijn te bekijken fiat tipo. Ik heb deze van hem overgenomen en aangepast voor de 201. Achteraf nog 1 dingetje vergeten en dat was onder en bij de accu te checken op roest.
Dit is de checklist, ik ga deze nog iets aanpassen maar het was een goede leidraad.

- ImageUploadedByTapatalk1376041106.910128.jpg (152.23 KiB) 3223 keer bekeken
Wat heb ik gevonden aan minpuntjes?
Steenslag op de lak over een behoorlijk deel van de wagen. Ik accepteer het.
Vocht in de kofferbak. Men heeft met kit aan beide kanten onderin links en rechts geprobeerd iets dicht te kitten. Het achterraam moet er met de tijd uit want daar komt de lekkage vandaan. Ik zie daar echter geen roest dus ik hoop maar dat het meevalt. Ik kan dan meteen een de optie verlichting passagiers achterbank inbouwen want die heb ik laatst op eBay gekocht. Elk nadeel heeft z'n voordeel.

bedankt voor je aanwijzing fietsensloper!
Ik meen te zien dat alle krikpunten gedaan zijn want ze zien er perfect uit maar met zwarte glimmende afwerking. Dat hoeft verder geen probleem te zijn. Voor mij verder geen bezwaar.
Ik merkte dat de lange beplating voor de dorpels aan de onderkant over de hele lengte van de auto niet vastgeschroefd zijn. Hmmm... Twijfelachtig. Maar eigenlijk is dat niet al te erg. Met mijn 2.3 heb ik deze gedemonteerd en ze waren toen vastgezet met parkers direct in de dorpel. Da's niet goed. Ik moest veel parkers uitboren want het was allemaal verrot.
Dit kan ik voor de 2.6 oplossen door de juiste vierkante nylon clips in de dorpel te monteren en dan de beplating met de juiste schroeven vastzetten.
Toen realiseerde ik me dat de sacco's er later opgezet zijn want met dit bouwjaar had deze auto ze nog niet. Het maakt verder niet uit want zo wil ik de auto wel. Met sacco's dus.
Een strook van 7-8 cm roest onder de linker voorportier en 5 cm onder de rechter voorportier.
Spoiler schuifdak komt niet omhoog. Gelukkig eergisteren van mijn 2.3 de veertjes vervangen... Kan ik nog een keer doen.
De remblokken zijn aan vervanging toe want de indicator op het dashboard geeft dat aan. Sinds een paar dagen volgens de eigenaar. Ik geloof hem want hij heeft veel kosten gemaakt om bepaalde zaken te onderhouden of te repareren. Veel rekeningen gezien, bv een nieuwe dynamo en dure vacuümpomp voor de orthopedische stoel. Dan bespaar je niet op een paar remblokken.
Tijdens de proefrit gaat het olielampje branden.... Ongeveer 30 seconden maar ik zag het en wees hem erop.

k.t dacht ik, wat nu?
Ik heb olie vooraf gepeild en het niveau was goed. De olie was mooi van kleur. Hij vertelde vooraf al dat hij soms iets moet bijvullen.
Er zit niet de originele motor meer in de wagen. Er is een andere motor ingekomen met nu 159.000 km op de teller. Ik heb alle documentatie ervan gezien. Er is een tellerbak geplaatst van die motor. De tellerbak van de auto heb ik erbij. Alles goed gedocumenteerd. Op basis daarvan heb ik besloten het knipperende olielampje te accepteren. Misschien een sensor of iets anders kleins, oliedrukmeter gaf goed aan. Ik gebruik de auto straks maximaal 5000 km per jaar dus het lijkt me geen probleem. Je moet wat.
Dat waren de punten die ik vond met de laatste wel de vervelendste. Ik wilde hem er niet voor laten staan.
En om wat voor auto gaat het nu eigenlijk?
W201 2.6E automaat 1987
Airco
Zwart leer
Tempomat
Standkachel
4 elektrische ramen
Stoelverwarming
Orthopedische bestuurders stoel
Buitentemp meter
CV met afstandsbediening
ABS
Schuifdak
Warmtewerende ramen
Verwarmde ruitensproeier tank.
Koplampwissers
LPG met ringtank. ( discussie hierover ken ik, ik rijdt al jaren op LPG )
Nieuwe garmin navigatie met houder van 350euro
Goede audio installatie met versterker onder de bijrijder stoel.
Automatische antenne
Brandblusser bij voorstoel
Putdeksels
Armleuning voor en achter
Geen type aanduiding kofferklep
Dan nog:
3e remlicht. ( ok het zit erop )
Lange middenconsole ( later ingebouwd uit de donor)
Ik zal vast nog iets vergeten zijn. Ik wil eerst de auto thuishebben. Dan ga ik foto's en plannen uitwerken.
Later meer.
Groet, Guus
Sorry Bas dit is de goede versie. Mijn tapatalk upload doet moeilijk.