Ik heb zelf jaren geleden veel in Spanje gewerkt (ICT projecten) en kom al vele jaren meerdere keren per jaar in Portugal en ik ken de landen en hun arbeidsethiek vrij goed mag ik wel zeggen.
Als je mij 15 jaar gelden had gevraagd of het ooit goed kwam met de arbeidsethiek in de zuidelijke landen had ik "nee" gezegd, maar ik constateer een enorme omslag, een complete omwenteling in die samenlevingen.
Op het platte land wordt nog wel op zijn 11en30en gewerkt maar in de steden, in de industrie is niet zo heel veel verschil meer met de noordelijke landen.
Erger nog, ze houden misschien wel iets langere middagpauzes maar werken heel wat meer uur in de week, dan wij met onze 32 urige werkweek, atv dagen en 3 vakanties per jaar.
Verschil zal er altijd blijven (gelukkig) maar de beelden die ons worden voorgeschoteld van knoflook etende lapzwansen bestaan voor een groot deel uit onterechte fantasiebeelden en borrelpraat.
Met dank aan bladen als de opruiende Telegraaf en onderbuiken reljournalistiek als van POW en Geenstijl.