Waarom vervangen? Bij de apk werd ik er op gewezen dat de pomp tikte, op zich nog geen drama, maar als de pomp bezwijkt, dan is het wél een drama.....dan is de motor aan gort...

Tja, waar begin je mee als je dat ding gaat vervangen? Ik heb nog steeds geen boek (sukkel

Goed, aan de slag.
Om er goed bij te kunnen moet je een aantal onderdelen loshalen, dan wel demonteren; de pomp zit aardig verstopt achter de riemspanner, riem, bovenste waterslang en stuurbekrachtigingspoulie.
- 2012-10-28 09.33.16.jpg (300 KiB) 4185 keer bekeken
-Draai als eerste de bevestigingsbouten van de stuurbekrachtigingspulie los, vóórdat je de riemspanner losmaakt, dit omdat de riem de poulie vasthoudt. Als je de bouten van de poulie los hebt( maar nog niet verwijderen! alleen losmaken) kun je de riemspanner losmaken en de riem van de poulie verwijderen. De riem heb ik ontspannen door met een bandenlichter de spanner te ontspannen via de waterpomp, zal niet de officiële weg zijn, maar werkt wel.

Nu kun je de poulie verwijderen.
- 2012-10-28 09.38.08.jpg (196 KiB) 4185 keer bekeken
Door nu de bovenste waterslang los te maken van de radiateur en deze naar boven te draaien kijk je tegen de pomp aan.
- 2012-10-28 09.49.07.jpg (236 KiB) 4185 keer bekeken
Voordat je de zes boutjes losmaakt, maak je de grote vacuüm aansluiting van de pomp los en de kleine vacu-slang (die bij mij heel erg vast zat en nu een stukkie korter is. De zes bevestigingsboutjes kruislings losmaken; je weet niet of de pomp in een dal of op een nok van het stuurwiel staan, zo voorkom je dat je de boel forceert.
Heb je de pomp eenmaal verwijdert, dan zie je dus dit;
- 2012-10-28 10.07.28.jpg (260 KiB) 4185 keer bekeken
De montage korf die je ziet moet je verwijderen voor het plaatsen van de nieuwe pomp, deze zit vast met drie boutjes, die niet erg vastzitten.
- 2012-10-28 10.09.27.jpg (300 KiB) 4185 keer bekeken
Het volgende dat je doet is beoordelen of het loopvlak van de stuurschijf nog in orde is; bij mij was alleen een contact loopspoor te zien, het schijnt er echter behoorlijk anders uit te kunnen zien, dan moet je dat ding vervangen, ze zijn alleen niet meer los verkrijgbaar.
- 2012-10-28 10.11.37.jpg (256 KiB) 4185 keer bekeken
Als dit er dus goed uitziet, dan stop je het gat dicht en ga je de oude pakking resten verwijderen (je wil immers geen troep in het blok en op de ketting, want daar kijk je tegen aan), de originele pomp zit met een papieren pakking op het blok; de nieuwe pomp zit met een stalen pakking, die je koud monteert, maar dan moet het pasvlak schoon zijn. De resten van de papierpakking heb ik verwijdert met een goede scherpe beitel. Let wel op dat je niet in het blok steekt, je maakt dan zelf een lekkage hotspot.
Maak de zes boutjes schoon en zet het het blok zo dat je de pomp in een dal kunt monteren (dop 27 op de kruk-as en rustig de kruk-as draaien, met de klok mee). Heb je dat voor elkaar, dan kun je de pomp met pakking monteren. Boutjes ook nu weer kruislings aandraaien. Gezien het feit dat ik geen aanhaalmomenten voorhanden had heb ik de M6 boutjes met een sleuteltje vast gedraaid, onder het motto; vast is vast (dus niet een halve slag voor afbreken

- 2012-10-28 10.58.26.jpg (264 KiB) 4185 keer bekeken
Goed dan, je bent nu op het moment aangekomen dat je alles weer monteert in omgekeerde volgorde, ik weet het klinkt afgezaagd, is het ook.
Als je hebt afgemonteerd rest er voordat je de grote vacuümleiding aansluit nog 1 ding; de pomp heeft een beetje olie nodig; 50cc.
- 2012-10-28 11.25.42.jpg (240 KiB) 4185 keer bekeken
Gewone motorolie, maar wel schone, in mijn geval 10W40. Start de motor, die zal lopen, maar heel erg rottig, en giet de olie in de grote opening van de pomp. Hoe? Dat koste mij ook even nadenken, maar de oplossing is simpel; neem een stuk rubberslang, bijvoorbeeld lpg-slang of verwarmingsslang, als het maar schoon is van binnen, en druk die voordat je de motor start op de opening, als de motor loopt, dan giet je hier de olie in, door het vacuüm verdwijnt het regelrecht de pomp in. Om de vacuümslang van de rembekrachtiger aan te sluiten moet je de motor stoppen; dit kan niet met de sleutel, maar moet je doen met de stop-hevel die aan de pomp zit (de sleutel werkt op vacuúm, en dat heb je nu dus niet....)
Slangetje aansluiten en klaar.
- 2012-10-28 11.40.58.jpg (256 KiB) 4185 keer bekeken
Tot slot; de door mij gemonteerde pomp is er één van de laatste generatie; dus met gesloten lagers en torx boutjes op het deksel. Er is nog een pompmodel in omloop, dit is een tussenmodel, en heeft wel de torx boutjes op het deksel, maar niet de gesloten lagers. Monteer altijd de laatste generatie pomp, deze schijnen (ik heb het niet kunnen controleren) betere lagers te hebben die iig niet uit elkaar kunnen vallen in je distributie.
De verschillen;
oude pomp:
- 2012-10-28 10.40.41.jpg (336 KiB) 4185 keer bekeken
Nieuwe pomp:
- 2012-10-28 10.40.51.jpg (332 KiB) 4185 keer bekeken
Als je helemaal klaar bent, dan houdt je dus dit over;
- 2012-10-28 11.44.51.jpg (356 KiB) 4185 keer bekeken
Job done, de auto is er in mijn beleving stiller op geworden, wat zeker is, is dat de rembekrachtiger sterker is geworden (logisch misschien met een nieuwe pomp?

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Bas.
Edit: stuk van Pierburg zelf erbij gedaan.
Pierburg.pdf
- (274.35 KiB) 298 keer gedownload