W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 18 jul 2018, 18:58

Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Re: Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Berichtdoor JenF » 22 dec 2016, 11:03

@ Gombal,
Dat zou mooi geweest zijn zo'n pompje als dat zou passen.

Heb net nog even contact met Wensink gehad.

Het wordt iid aangeraden om de korf te verwijderen.
Het nut van die oude korf was om het oude model pomp beter te smeren maar in de praktijk gingen de pompen hierdoor juist lekken. Dus iid met nieuw model pomp en nieuwe pakking ( op dit moment helaas geen metalen) moet het weer goed gesmeerd worden

P.s.

Hoe kan ik zien dat de pomp in dal staat wijst dat zich vanzelf is het makkelijk te zien?
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Berichtdoor Gombal » 22 dec 2016, 13:01

Denk dat het niet uitmaakt of dat je een metalen of AFM pakking erin hebt, voor beide geldt, schoon pakkingvlak en netjes vastzetten zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing (kruislings neem ik aan). Dan blijven ze allebei heel lang lekdicht.

Qua dal, dat voel vanzelf bij het plaatsen en anders even de motor tornen, dop 27 op de bout in je poelie aan de voorzijde en een stukje draaien. Let op, alleen rechtsom, de normale draairichting van de motor.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Berichtdoor Musicman » 13 jun 2017, 15:10

Beste W201 vrienden,
Had ongeveer 2 jaar geleden lekkage langs de flensranden van de vacuumpomp. De latere types hebben het deksel er op geschroefd. Nieuwe pomp gevonden met inderdaad... de metalen pakking. Vond ik wat vreemd en leek me niet zo goed dichtend als het meer gebruikelijke materiaal. Enfin, toch de metalen pakking gebruikt met een dun vingertje siliconen pakking voor de zekerheid.
Kijk dus vanochtend met open onderkant tegen dit alles aan en zie.... duidelijke zwarte olie lekkage vanaf pasvlak van de pomp. De vraag is: Wat nu? Zou het toch beter zijn het oude type pakking te gebruiken?
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Berichtdoor JenF » 14 jun 2017, 20:31

Hallo Musicman,

Zoals je eerder kunt lezen heb ik er een soort van kartonnen pakking van Elring tussen gezet.
Deze zit er nu alweer 10k km op en lekt niet.
Volgens mij werden ze af fabriek ook met kartonnen pakking geleverd, want bij mij zat de originele pomp er nog op met kartonnen pakking.

P.s. Zitten de boutjes wel goed genoeg vast. Misschien zou je de onderste boutjes een kwart slag of minder vaster kunnen draaien. Daarna of ervoor schoonmaken en kijken of het daarna nog steeds lekt of juist niet meer :)
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Berichtdoor Musicman » 14 jun 2017, 21:53

Dank je Jenf, Ik heb alles nog even op torque gechecked en alles zat vast. Schoon gespoten en daarna zo'n 20 km gereden.
Vinger eronder: Nog steeds beendroog. Kijk het wat langer aan. Als het later toch los moet zal ik zeker de "kartonnen" pakking gebruiken!
Met hartelijke groet,
Rob.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Berichtdoor JenF » 15 jun 2017, 19:50

@ Musicman,

Ik bedoel niet alleen de torque, maar ook de moertjes waar de pomp mee bevestigd zit.
De onderste paar moertjes kun je met een klein rateltje beetje redelijk bij komen.
Succes
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vacuümpomp vervangen 2.0/2.5D

Berichtdoor Musicman » 15 jun 2017, 22:03

Jenf, de pomp zit vast met boutjes ( niet met moertjes...) en deze zijn op torque gechecked, met andere woorden gecontroleerd of ze voldoende vast aangetrokken waren. Dit was het geval! Dus alles zoals gesuggereerd. We wachten nog even af. Thanks!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast